آخرین اخبار

18. فروردين 1393 - 12:59   |   کد مطلب: 8500
«در زمان صحبت مادرم با رامین ،مادرم فقط اشک می ریخت و قدرت بیان حتی یک کلمه را هم نداشت.» اینها روایت برادر یکی از 4 مرزبان ایرانی است که وارد کشور شده است.
خبرآنلاین: «در زمان صحبت مادرم با رامین ،مادرم فقط اشک می ریخت و قدرت بیان حتی یک کلمه را هم نداشت.» اینها روایت برادر یکی از 4 مرزبان ایرانی است که وارد کشور شده است.

ایوب حضرتی که برادرش رامین 21 سال سن دارد و یکی از سربازان گروگان گرفته شده بود،ماهها قبل به عنوان سومین پسر خانواده دوره آموزشی خود را در بیرجند گذرانده و سپس به مرز سیستان و بلوچستان اعزام شد . حالا نیز 10 ماه از خدمت سربازی او می گذرد.سه ماه بعد از آنکه به همراه دوستش گروگان گرفته شد،او به کشور وارد شده است.

از خبر العربیه تا رایزنی ها در سیستان و بلوچستان

از جمعه ای که العربیه درخبری از آزادی مرزبانهای ایرانی خبر داد تا امروز یکشنبه که آنان بدون فرمانده شان از مرزهای افغانستان و پاکستان وارد کشور شدند، رایزنی ها برای آزادی آنان ادامه داشته است. رایزنی هایی که بیشتر از جانب ریش سفیدان منطقه سیستان و بلوچستان برای حل مساله ای بود که می رفت که تبدیل به یک معضل شود.

کمکی که پاکستانی ها نکردند

این تلاش ها به روایت مقامات مسئول بدون همراهی نهادهای اطلاعاتی، نظامی و انتظامی پاکستانی انجام شده است و مقامات پاکستانی هیچگونه نقشی در آزادسازی گروگان‌ها نداشتند. این اظهارات را سردار حسین ذوالفقاری فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی گفته است.او گفته است که در این ماجرا «همکاری معتمدین و ریش سفیدان منطقه» تاثیر داشته است.

تشکر وزارت اطلاعات از بزرگان سیستان و بلوچستان

اطلاعیه کوتاه وزارت اطلاعات هم نقش بزرگان و علما این استان را مورد توجه قرار داده است.«وزارت اطلاعات، وظیفه خود می داند از همه مسئولان ، نهادها و دستگاههای اجرایی و بویژه ، مساعی مدیران‌، علماء و بزرگان استان مقاوم سیستان و بلوچستان که در ارتباط با آزادی این مرزبانان عزیز کمال همکاری را به عمل آوردند، صمیمانه تشکر و قدردانی نماید.»

حرفهای استاندار در فیس بوک

استاندار سیستان و بلوچستان هم در پستی در فیس بوک نوشت:«ازعلما و گروه‌های مرجع و سر طوایف فعال مردمی که به خوبی در راستای احترام به دغدغه مردمان و مسئولان و ضرورت‌های فردای استان ایفای نقش نمودند تشکر و قدردانی خود را اعلام دارم.»
شیوه جدید دولت در خاتمه دادن به این ماجرا به کمک گرفتن از معتمدین منطقه ای ، البته در میان منتقدان دولت، مخالفینی دارد و آنها شیوه برخورد قاطع همچون دستگیری ریگی را ترجیح می دهند.

وزیر کشور: می توانستیم برای آزادی گروگان ها برخورد قاطع داشته باشیم

موضوعی که وزیر کشور در پیام رسمی خود بدان اشاره کرده و با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران گزینه‌های زیادی برای آزادی مرزبانان ربوده شده و برخورد قاطع با اشرار داشت، افزوده است: اما به لحاظ اعتقادات و باورهای دینی از روش‌های مرسوم در برخورد با اشرار استفاده نکرد و ضمن رعایت حسن همجواری و خویشتنداری در قبال کشور پاکستان که متاسفانه مأمن این گروهک تروریستی بود در تماس مداوم و دیپلماتیک به صراحت انتظار و توقع ملت و دولت جمهوری اسلامی از دولت پاکستان در کنترل و تامین امنیت مرزهای مشترک خود با جمهوری اسلامی مطرح شد.»

حرف های آلن ایر

هنوز هم مقامات رسمی از سرنوشت جمشید دانایی فر مرزبان ایرانی خبر ندارند، اما آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا در واکنشی در تویترش به آزادی 4 مرزبان ایرانی،نوشت: ...ترکیب خوشحالی و غم عمیق....چهار مرزبانان بی گناه به خاک ایران باز گردانده شده اند، اما یکی،‌ گروهبان یکم جمشید دانایی فر،‌ بر نگشت.خدا رحمتش کند و به خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنیم.»

استاندار سیستان و بلوچستان اما می گوید تلاش‌ها کماکان برای روشن شدن دانایی فر ادامه دارد وبه محض کسب اطلاع مستند و صحیح به عموم مردم شریف، اطلاع‌رسانی خواهد شد. برخی منابع خبری می گویند پیکر شهید دانایی فر در خاک پاکستان است. منابع رسمی اما این خبر را تائید نمی کنند.

حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور هم در پیام خود از همه مسئولین مربوطه به ویژه وزارتخانه های کشور، اطلاعات و خارجه و صدا و سیما خواسته تا روشن شدن وضعیت پنجمین مرزبان فداکار وطن، لحظه ای از پای ننشسته و هرچه سریعتر موجبات رفع نگرانی خانواده بردبار و شریف او را فراهم آورند.

علی لاریجانی رئیس مجلس هم در پیام خود آورده است:«لازم است دستگاه های امنیتی و انتظامی ضمن بررسی و پیگیری چگونگی وقوع این حادثه ، با دقت و هوشیاری، تمامی تحرکات در مناطق مرزی را زیر نظر داشته باشند و با هرگونه تعدی و اقدامی علیه مرزهای قانونی کشور برخورد قاطعانه کنند.»

مرزبانان وارد مشهد می شوند

مرزبان قرار است وارد خراسان شوند. علی اصغر رشید معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان رضوی در گفت وگو با یکی از خبرگزاری ها گفته است که مرزبانان امشب یا فردا وارد مشهد نمی‌شوند و 48 ساعت دیگر برای آمدن آنان باید صبر کرد.

سرهنگ حمید کمیلی جانشین مرزبانی خراسان رضوی هم خبر ازمراسم استقبال از مرزبانان خراسانی پس از ورود آنها به مشهد داده است.

رامین حالا در خاک ایران است و مادرش می تواند با او حرف بزند. اما  مادر جمشید دانایی فر  احتمالا باید با تمبر یادبود فرزند شهیدش روزگار را بگذارند. تمبری که  قرار است از سوی پست خراسان شمالی به خانواده مرزبانان اهدا شود.

 

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار