به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«آوای فامنین» به نقل از عصر همدان، بابک بختیاری با بیان اینکه کارکنان ثبت احوال مرزبانان هویت و تابعیت افراد هستند، اظهار کرد: در جوامع نخستین با توجه به اینکه افراد در یک محیط مشخص به دنیا میآمدند و در همانجا ازدواج میکردند و صاحب فرزند میشدند و در همانجا از دنیا میرفتند خیلی نیاز به ثبت و ضبط اطلاعات هویتی احساس نمیشد اما به مرور زمان با پیشرفت جوامع و گسترش شهرنشینی و افزایش جمعیت نیاز به تأسیس مرجعی برای ثبت اطلاعات هویتی افراد احساس شد.
وی با بیان اینکه تا قبل از سال ۱۲۹۷ عموما وقتی فرزندی به دنیا میآمد مشخصات این فرزند را در پشت جلد قرآن کریم ثبت میکردند و نام و تاریخ فوت افراد فقط بر سر مزار افراد نوشته میشد، افزود: در تاریخ ۳۰ آذر ۱۲۹۷ یک مصوبهای به تصویب هیأت وزیران وقت رسید و تشکیلات ثبتاحوال رسماً پایهگذاری شد.
مدیرکل ثبتاحوال استان همدان با بیان اینکه در تاریخ سوم دیماه سال ۱۲۹۷ اولین شناسنامه در بخش دو تهران به شماره یک به نام فاطمه ایرانی به ثبت رسید، گفت: در سال ۱۳۰۴ در استان همدان تشکیلات ثبتاحوال پایهگذاری شد.
وی با اشاره به اینکه سازمان ثبت احوال سه ماموریت عمده ثبتاحوال ثبت وقایع حیاتی، صدور اسناد هویتی و ثبت موالید، وفات، ازدواج و طلاق است، بیان کرد: آثار وقایع در اسناد هویتی سازمان ثبت احوال ثبت و ضبط میشود.
بختیاری افزود: وظایف سازمان ثبت احوال ثبت تولد و صدور شناسنامه برای نوزادان، ثبت مرگ وصدور گواهی وفات، تعویض شناسنامه، ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات، صدور گواهی ولادت برای شهروندان خارجه، تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی، تهیه آمارهای جمعیتی است.
وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال وظیفه مدیریت هویت اشخاص را برعهده دارد که مهمترین کارکرد این سازمان است، تصریح کرد: پیریزی روابط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی افراد با همدیگر و افراد با حاکمیت و دولت به واسطه اسناد هویتی که در سازمان ثبتاحوال ثبت میشود شکل میگیرد.
مدیرکل ثبتاحوال استان همدان اساس خدماتی که افراد از دولت جمهوری اسلامی دریافت میکنند بر پایه مدارک هویتی صادره از سازمان ثبتاحوال است، ابراز کرد: وقایع از قبل از تولد تا بعد از حیات در این سازمان ثبت میشود.
وی با بیان اینکه در طی این سالها سازمان ثبتاحوال تلاش کرده خود را یک سازمان روزآمد کند، تأکید کرد: صدور اسناد به صورت مکانیزه انجام میشود و یکی از رویکردهای این سازمان مکانیزاسیون و روزآمدی سامانهها است.
بختیاری با اشاره به اینکه مدیریت نشانی محل سکونت افراد بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: مردم موظفند در صورتی که نشانی محل سکونت آنها تغییر میکند ظرف ۲۰ روز به سازمان ثبتاحوال مراجعه و نشانی جدید را اعلام کنند.
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات خوب سازمان ثبتاحوال کشور در حوزه مدیریت نشانی راهاندازی و بهرهبرداری از پورتالهایی است که افراد میتوانند به راحتی به این سامانهها مراجعه کنند و در مدت زمان کوتاه و بدون کمترین هزینه تغییر نشانی را انجام دهند، گفت: با مراجعه به پورتال ثبتاحوال، درگاه ncr.ir و سامانه سهیم ثبتاحوال نشانی جدید خود را اعلام کنند.
مدیرکل ثبتاحوال استان همدان با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات شاخص ثبتاحوال راهاندازی سامانه سهیم است، مطرح کرد: به منظور حرکت به سمت سازمان هوشمند و کاهش مراجعات مردمی این سامانه با ۲۱ خدمت طراحی شده است.
وی با اشاره به اینکه برخی از خدمات سامانه سهیم تغییر نشانی، انتخاب نام، درخواست تغییر نام و نام خانوادگی، درخواست رسیدگی از شورای حل اختلاف، جستجو مدارک مکشوفه است، گفت: کارکرد سامانه تعاملی نام این است که افراد برای استعلام نام بدون مراجعه حضوری با وارد کردن جنسیت و نام از ریشه و خواستگاه نام، بارمعنایی نام اطلاع پیدا میکنند و با اطمینان خاطر برای اخذ شناسنامه به سازمان ثبتاحوال مراجعه کنند.
بختیاری با بیان اینکه در طی ۹ ماهه سال جاری تعداد ۱۴ هزار و ۸۱۸ واقعه ولادت به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روند ثبت ولادت کاهشی است، ادامه داد: از این تعداد ۱۰ هزار و ۲۱۲ واقعه حدود ۶۹ درصد شهری و مابقی ولادت روستایی بودهاند که به صورت میانگین در هر ماه یکهزار و ۶۴۶ و در هر شبانهروز ۵۴ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه با بیان اینکه به طور میانگین در هر ساعت ۲ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده است، بیان کرد: نسبت جنسیتی استان در ۹ ماهه سال جاری ۱۱۰ بوده و به ازای تولد ۱۱۰نوزاد پسر ۱۰۰ دختر متولد شده است و ۷ هزار و ۷۷۴ مورد معادل ۵۲.۵ درصد از کل ولادتها ی ثبتشده پسر و ۷ هزار و ۴۴ مورد معادل ۴۷.۵ درصد دختر متولد شده است.
مدیرکل ثبتاحوال استان همدان مطرح کرد: در ۹ ماهه سال جاری نامهای «آیهان»، «شاهان»، «امیرعلی»، «علی» «حسین» و «محمدحسین» در صدر اسامی پسران و نامهای «ماهلین»، «پناه»، «رستا»، «نورا» و «فاطمه» بیشترین اقبال و فراوانی را در نامگذاری دختران داشته است.
وی با بیان اینکه از ابتدای تأسیس ثبتاحوال نام «محمد» با ۹۱ هزار و ۶۶۳، نام «علی» با ۸۷ هزار ۷۴۳، «حسین» با ۵۹ هزار و ۸۱۸ ، «مهدی» با ۵۲ هزار و ۲۷۲ و «رضا» با ۳۹ هزار و ۵۸۵ مورد فراوانی از بیشترین اقبال برخوردار بوده اند، افزود: در دختران «فاطمه» با ۱۴۵ هزار و ۷۱۸، «زهرا» با ۱۰۶ هزار و ۳۴۵، «مریم» با ۶۴ هزار و ۹۲، «معصومه» با ۵۴ هزار و ۵۰۰، «لیلا» با ۲۹ هزار ۲۵۴ مورد فراوانی از اقبال بیشتری برخوردار بودند.
بختیاری با بیان اینکه از سال ۱۳۹۵ به بعد روند ثبت موالید کاهشی شدهاست، تأکید کرد: این اعداد و ارقام زنگ هشدار است و همه دستگاههایی که مسئولیت قانونی دارند باید در زمینه افزایش جمعیت همکاری داشته باشند که اگر با همین روال ثبت موالید داشته باشیم کشور دچار چالش میشود.
وی با بیان اینکه در ۹ ماهه سال جاری حدود ۲۸ درصد از مجموع ولادتهای استان در گروهسنی ۳۰ تا ۳۴ سال و ۲۱ درصد در گروه سنی ۳۵ تا ۳۹ سال اتفاق افتاده است، مطرح کرد: در استان همدان در ۹ ماهه اول سال ۳۲۷ مورد دوقلوزایی ۱۷ مورد سهقلوزایی و یک مورد هم چهارقلوزایی به ثبت رسیده است.
مدیرکل ثبتاحوال استان همدان با اشاره به اینکه برابر قانون سازمان ثبتاحوال مکلف شده که کارتهای هوشمند ملی برای افراد بالای ۱۵ سال صادر نماید، عنوان کرد: در راستای تحقق دولت الکترونیک کلید ورود به دنیای الکترونیک کارت هوشمند است.
وی با اشاره به اینکه ۹۸.۹ درصد جامعه هدف استان همدان کارت هوشمند درخواست دادهاند و با بیان اینکه امضای الکترونیک تسهیلکننده بسیاری از اقدامات است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم کارت هوشمند ملی کاربردی شود چرا که به کاهش جعل اسناد کمک میکند که تمامی دستگاهها باید این زیرساخت را فراهم کنند.
بختیاری با بیان اینکه صدور کارت هوشمند ملی به دلیل اینکه بدنه و تراشه کارت هوشمند با تأخیر به دست ثبتاحوال میرسد با تاخیر صادر میشود، خاطرنشان کرد: صدور گواهیهای ولادت به طور الکترونیکی از اقدامات خوب ثبتاحوال است که بدون حضور فیزیکی این مهم انجام میشود.
انتهای خبر/.
دیدگاه شما