آخرین اخبار

3. ارديبهشت 1403 - 12:15   |   کد مطلب: 28304
افزایش مصرف ماهی در رژیم غذایی کلید سلامتی کبد می‌باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی« آوای فامنین» به نقل از همشهری، نبض بازار،آمار‌های تکان دهنده‌ای از ابتلای ایرانیان به بیماری کبد چرب خبر می‌دهند. بنا بر گزارشات بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از جمعیت کشورمان با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند. کمبود تحرک، رژیم غذایی ناسالم و مصرف فست فود، شیرینی و غذا‌های پرچرب، از جمله مهم‌ترین عوامل این بیماری خاموش به شمار می‌روند.

اما خبر خوب این است که با اتخاذ راهکار‌های ساده و اصلاح سبک زندگی می‌توان از ابتلا به کبد چرب پیشگیری و یا در مراحل اولیه، آن را درمان کرد. یکی از این راهکارها، افزودن ماهی به رژیم غذایی روزانه است.

چرا ماهی؟

ماهی‌ها به دلیل دارا بودن اسید‌های چرب امگا ۳ پروتئین با کیفیت بالا و آنتی‌اکسیدان‌ها، نقشی شگفت‌انگیز در حفظ سلامت کبد ایفا می‌کنند. امگا ۳ موجود در ماهی‌های چرب التهابات کبد را کاهش داده و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. همچنین پروتئین با کیفیت موجود در ماهی، برای ساخت و ترمیم سلول‌های کبد ضروری است. آنتی‌اکسیدان‌ها نیز با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، از آسیب به سلول‌های کبد جلوگیری می‌کنند.

مصرف ماهی چه نوع و چه مقدار؟

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که افراد در هفته حداقل دو بار از ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، قزل‌آلا و تن استفاده کنند.

نحوه طبخ ماهی نکته‌ای کلیدی

توجه به نحوه طبخ ماهی نیز به اندازه نوع و مقدار مصرف آن اهمیت دارد. سرخ کردن عمیق ماهی و افزودن چربی‌های اشباع شده در فرآیند پخت، می‌تواند اثرات مفید آن را از بین ببرد.

بنابراین، بهترین روش‌های پخت ماهی، بخارپز کردن، آب‌پز کردن و کباب کردن هستند.

مصرف ماهی به تنهایی کافی نیست

در کنار مصرف ماهی، باید سایر فاکتورهای مؤثر بر سلامت کبد را نیز مد نظر قرار داد. کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده، چربی‌های اشباع شده و ترانس، قند و شکر، و افزایش فعالیت بدنی، از جمله مهم‌ترین این فاکتورها هستند.

 

انتهای خبر/.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار