آخرین اخبار

16. آبان 1392 - 6:02   |   کد مطلب: 4544
عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلام‌شهر گفت: دور شدن مردم از فرهنگ ملي و سنتي ايران، زمينه‌ساز شكل‌گيري ناهنجاري‌هاي رفتاري و اجتماعي است.

به گزارش آوای فامنین به نقل ازهگمتانه، دكتر مسعود حاج رسولي در همايش پيشگيري از ناهنجاري‌هاي رفتاري اجتماعي با تأكيد بر اعتياد و ايدز كه در دانشگاه آزاد اسلامي همدان برگزار شد، عنوان كرد: ايجاد تحول در نگرش و فكر هر نفر و پيشگيري از كشيده شدن فرد به سمت ناهنجاري‌ها بسيار پراهميت است.

وي تغذيه صحيح را يكي از پايه‌هاي اصلي سلامت دانست كه از طرف سازمان بهداشت جهاني معرفي شده است و افزود: متأسفانه شيوه تغذيه در جامعه ما اشتباه است و با عوض شدن فرهنگ تغذيه ما سن بروز سكته قلبي طي سال‌هاي 54 تاكنون از 5/63 سال به 35 سال كاهش يافته است.
دكتر حاج رسولي بر صحت آداب و سنن غذا خوردن در دوران گذشته تأكيد كرد و ادامه داد: تغذيه غلط فرزندان ما سبب افت تحصيلي در مقاطع پايين شده است و افت تحصيلي خود، يكي از عوامل گرايش به اعتياد است.
وي دور شدن از فرهنگ ملي، سنتي و قومي ايران را زمينه‌ساز گرايش مردم جامعه كنوني به ناهنجاري‌هاي رفتاري و اجتماعي همچون اعتياد خواند و اضافه كرد: در سال 86 آمار افراد معتاد ايران 2 ميليون نفر اعلام شد كه از اين تعداد 4 درصد را زنان معتاد تشكيل مي‌دادند اما در سال 90 زنان 9 درصد از آمار افراد معتاد را به خود تعلق دادند.
حاج رسولي آموزش در اين عرصه به جوانان و نوجوانان را بسيار پايين دانست و ابراز داشت: برخي مكمل‌هاي غذايي براي ورزشكاران، داروهاي لاغري و تنقلات ناشناخته براي كودكان همگي به مواد محرك و اعتيادآور آلوده‌اند.
وي بر بازگشت به سنت‌ها و فرهنگ خوب گذشته تأكيد كرد و افزود: علت موفقيت ژاپن پيشرفت تكنولوژي اين كشور بر پايه فرهنگ سنتي آنهاست.
دكتر حاج رسولي تصريح كرد: چهار مشكل آلودگي محيط زيست، انفجار بي‌رويه جمعيت، ايدز و بيماري‌هاي واگيردار و اعتياد به مواد مخدر به عنوان مشكلات اساسي بشريت توسط سازمان ملل معرفي شده‌اند.
وي با اشاره به اينكه آمار مبتلايان به ويروس ايدز در كشور رقمي بالغ بر 32 هزار نفر اعلام شده است، ادامه داد: بسياري از افراد مبتلا به اين ويروس خود را معرفي نمي‌كنند به همين دليل پيش‌بيني مي‌شود آمار واقعي افراد مبتلا به ايدز در ايران 96 تا 105 هزار نفر باشد.
وي اعتياد را يكي از بدترين ناهنجاري‌هاي اجتماعي مطرح كرد و افزود: در سال 89، اعتياد دليل 64 درصد از طلاق‌ها در سطح جامعه بوده است.
وي به خسارات اقتصادي، معنوي و افزايش جرم و جنايات در اثر اعتياد اشاره كرد و گفت: از ميان عوامل محافظت‌كننده و تهديدكننده براي پيشگيري از اعتياد، بزرگترين عامل محافظت‌كننده افراد در ايران، انسجام خانواده مطرح شده است.
دكتر حاج رسولي با بيان اينكه اينترنت اساس خانواده را از هم مي‌پاشد، اضافه كرد: امروز فرزندان ما از بازي‌هاي سنتي جدا شده و به سمت بازي‌هاي كامپيوتري كشيده مي‌شوند.
وي در معرفي انواع خانواده عنوان كرد: شناخت انواع خانواده همچون خانواده از هم گسيخته، خانواده لاابالي يا سهل‌انگار، خانواده پركار و مصرف‌گرا، خانواده مستبد و خانواده منطقي و سوق پيدا كردن به سمت خانواده مستحكم ضروري است.
اين متخصص فيزيولوژي ورزش به معرفي قرص اكس، كراك و شيشه طي 15 سال اخير به جوانان ايراني و رواج آنها در ايران اشاره كرد و اظهار داشت: از اوايل سال 90 مواد جديدي به نام نمك حمام كه بازدارنده‌هاي مغزي را از كار مي‌اندازد و نيز موادي به نام كروكوديل در ايران شايعه شده‌اند.
دكتر مسعود حاج رسولي با معرفي عامل ژنتيكي و علل روان‌شناختي به عنوان علل اعتياد اضافه كرد: علم اپي ژنتيك، تأثير عوامل محيطي بر تغيير ژن افراد را در برخورد به مواد اعتيادآور بررسي مي‌نمايد.
وي خانواده را مهمترين عامل محيطي برشمرد و تصريح كرد: فراواني افراد معتاد و مواد اعتيادآور در جامعه نشانگر ناكارآمدي روش‌هاي برخورد و مبارزه با اعتياد و كمبود فعاليت‌هاي بدني و تفريحات خانوادگي است.
حاج رسولي خانواده‌اي مستحكم و منطقي را مهمترين سد در مقابل كشش افراد به ناهنجاري‌ها خواند و ابراز داشت: تخليه صحيح هيجانات، داشتن خاطره‌هاي خوب از خانواده و كسب مهارت‌هاي زندگي مي‌تواند در اين زمينه بسيار تأثيرگذار باشد.
وي به رواج اعتياد در افراد پركار جامعه، ورزشكاران و نيز زناني كه از قرص‌هاي لاغري استفاده مي‌كنند اشاره كرد و بيان نمود: عوامل فرهنگي، بهداشتي و نيز كمبود برنامه‌هاي تفريحي در زمان اوقات فراغت همگي از دلايل گرايش افراد به اعتياد است.
حاج رسولي در پايان خاطرنشان كرد: پيشگيري از جذب افراد به ناهنجاري‌ها مي‌تواند در اين حوزه به همه افراد جامعه كمك بزرگي نمايد.
معاون فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي همدان نيز با اشاره به اهميت بالاي انديشه فرهنگ‌ساز به عنوان رسالت ويژه دانشگاه در جامعه گفت: رسالت علمي و رسالت فرهنگي، دو رسالت عمده دانشگاه است.
دكتر محبي دانشگاه را به دنبال ساختن انديشه‌سازان فرهنگي دانست و اضافه كرد: بخشي از فعاليت‌هاي دانشگاه با افكار و اذهان دانشجو سر و كار دارند و برخي فعاليت‌ها با دل و فطرت انسان‌ها درگيرند كه هر دو بخش كاربردهاي خاص خود را دارند.
وي در خصوص انديشه فرهنگ‌ساز در دانشگاه عنوان كرد:‌ دانشجو هنگام فارغ‌التحصيلي علاوه بر اينكه طرح و نقشه علمي براي آينده شغلي و رسالت علمي خود در نظر دارد بايد برنامه‌اي فرهنگي نيز براي خود مشخص كند، چرا كه پايه زندگي بر اساس فرهنگ‌ها گذاشته مي‌شود.
محبي با بيان اينكه فرهنگ شخصيت مي‌سازد و شخص نمي‌تواند بدون فرهنگ به انسان كاملي تبديل شود، ابراز داشت: رسالت دانشگاه ساختن انديشه‌هاي فرهنگ‌ساز است و در اين راستا كشف استعدادهاي فرهنگي نيز يكي از رسالت‌هاي دانشگاه به حساب مي‌آيد.
وي تصريح كرد: فرهنگ ما فرهنگي انديشه‌ساز است و با توجه به اينكه انديشه فرهنگ‌ساز در جامعه ما به سرعت رشد مي‌كند دانشگاه بايد به دنبال انديشه‌سازان فرهنگي باشد.
دكتر محبي انديشه فرهنگ‌ساز را انديشه‌اي پيشتاز، شجاعت‌محور، پويا و تحول‌گرا، علم‌محور، عمل‌محور و خدامحور معرفي كرد و افزود: به همان ميزان كه در عرصه‌هاي نظامي به قهرمان‌پروري مي‌پردازيم، در عرصه‌هاي فرهنگي نيز به قهرماني نياز داريم.
وي با بيان اينكه فعالان فرهنگي خود بايد پيشتاز در عمل باشند، ادامه داد: انديشه‌اي كه رنگ و بوي الهي نداشته باشد پابرجا نخواهد ماند همچنان كه قيام امام حسين(ع) به دليل رنگ الهي كه داشت توانسته است تاكنون زنده و پايدار باقي بماند.

 

 

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار