آخرین اخبار

30. تير 1392 - 18:25   |   کد مطلب: 1957
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری همدان گفت: کماج و انگشت‌پیچ به عنوان خوراکی‌های مختص همدان، در لیست ثبت ملی جای گرفته‌اند.

13920430000250_PhotoA

به گزارش آوای فامنین به نقل از فارس، بهرام توتونچیان  با اشاره به اینکه خوراکی‌های همدان  با اولویت‌بندی در حال ثبت ملی هستند، افزود: شیره‌پزی هم به لحاظ خوراکی بودن و هم روند تولید آن به عنوان یک پرونده برای ثبت ملی ارائه شده است.

وی تصریح کرد: کماج و انگشت‌پیچ نیز که با عنوان همدان شناخته شده است، با معرفی به عنوان خوراکی‌های مختص همدان، در لیست ثبت ملی جای گرفته‌اند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری همدان بیان داشت: با توجه به اینکه مواد خوراکی و شیرینی‌جات گویای بخشی از فرهنگ و سبک و سیاق زندگی مردم است، باید با ثبت کردن در راستای معرفی و ترویج آنها بین مردم ماندگار شوند.

وی اضافه کرد: خوراکی و آثار معنوی هر منطقه شاکله‌ای از فرهنگ یک شهر و استان است که سازمان میراث فرهنگی همدان نیز با ثبت آنها به دنبال ایجاد فضای فرهنگی برای رشد و بالندگی آثار فرهنگی است.

توتونچی با اشاره به ثبت رسیدن سفره افطار ایرانیان یادآور شد: سفره افطار در کشور ما با آئین خاصی چیده می‌شود که باید در فرهنگ ایرانی به ثبت می‌رسید که شاید در آینده به عنوان یک پرونده برای ثبت جهانی ارائه شود.

وی به ثبت 9 میراث ناملموس کشور در یونسکو نیز اشاره کرد و گفت: آئین نوروز، تعزیه، ردیف موسیقی ایران، مهارت‌های سنتی در بافت فرش فارس، موسیقی بخش‌های خراسان، مهارت‌های سنتی در بافت فرش کاشان، آئین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای، نقالی و لنج ایرانی و دریانوردی خلیج فارس از جمله آثار ناملموسی است که در جهان به ثبت رسیده است.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار