آخرین اخبار

25. تير 1392 - 18:17   |   کد مطلب: 1891
اردوهاي جهادي شهري چند سالي است كه در پايتخت كشور و برخي از كلانشهرهاي ايران با جديتي مثال‌زدني در حال انجام شدن هستند؛ اردوهايي كه هدف آن كمك به شهروندان و همچنين كمك به اقتصاد شهري است.

3384_448

اردوهاي جهادي شهري چند سالي است كه در پايتخت كشور و برخي از كلانشهرهاي ايران با جديتي مثال‌زدني در حال انجام شدن هستند؛ اردوهايي كه هدف آن كمك به شهروندان و همچنين كمك به اقتصاد شهري است.
بي‌ترديد در سال حماسه اقتصادي برپايي چنين اردوهايي نقش بسيار بسزايي در افزايش صرفه‌جويي براي شهروندان و همچنين كاهش بار مالي براي شهر خواهد شد. در اين اردوها خدمات بسياري به شهروندان ارائه مي‌شود.
معاينات پزشكي و روانپزشكي رايگان توسط اعضاي كانون‌هاي جهادي به شهروندان تهراني، ويزيت‌هاي پزشكي و روانپزشكي رايگان به منظور مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي و ارتقاي بهداشت و سلامت افراد به ويژه جوانان براساس شاخص‌هاي موجود، مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي، آموزش و پژوهش، ارتقاي بهداشت و سلامت، فعاليت‌هاي خيريه، گسترش فضاي سبز شهري، پاكسازي و زيباسازي شهر و انجام فعاليت‌هاي فرهنگي در حاشيه طرح‌هاي عمراني، تقويت روحيات معنوي در راستاي ايجاد آرامش روحي و اعتماد به نفس كه زمينه ابتلا به بسياري از بيماري‌هاي شهري را از بين مي‌برد، شناسايي و حمايت از نوسازي واحدهاي مسكوني فرسوده و تجميع ريزدانه‌هاي شهري، توزيع و كاشت نهال در سطح منطقه و آموزش نگهداري از آنان، شناسايي بي‌سوادان و داوطلبان تحصيلكرده در سطح منطقه و معرفي هر دو قشر به واحد آموزش شهروندي شهرداري، شناسايي و ثبت تصويري آثار باستاني و تاريخي شهر تهران، برگزاري كلاس‌هاي آموزشي با موضوعاتي همچون تفكيك زباله، آموزش فرهنگ آپارتمان نشيني، طرح مقاومت سازه (آموزش ايمن‌سازي در برابر زلزله ويژه دانش‌آموزان)، آموزش و جذب مشاركت‌هاي مردمي براي رفع مشكلات احتمالي ناشي از بارش برف و باران در محلات و توزيع كيسه‌هاي شن و نمك در سطح محلات در فصول سرد سال، تجهيز كتابخانه‌ها و مبادله كتاب تهيه محصولات فرهنگي در جهت كاهش مصرف دخانيات و آموزش چهره به چهره به شهروندان و رنگ‌آميزي و تصويرسازي مفهومي در مدارس از جمله مواردي است كه توسط اين جهادگران شهري انجام مي‌شود.
جهادگراني بي‌نام و نشان كه تنها براي حفظ منافع شهري آستين همت را بالا زده‌اند و به ياري همنوعان خود پيوسته‌اند.

كار و تلاش از شاخصه‌هاي اقتصاد مقاومتي است
اردوهاي جهادي شهري و نقش آنها در پيشبرد حماسه اقتصادي مي‌گويد: حماسه اقتصادي كه رهبر انقلاب روي آن تأكيد داشتند مطمئناً با تحقق اقتصاد مقاومتي شكل مي‌گيرد كه از پايه‌هاي اقتصاد مقاومتي هم مي‌توان به كار و تلاش اشاره كرد. در ابتداي انقلاب اسلامي شاهد اين بوديم كه جهاد سازندگي با اثري كه روي سازندگي كشور گذاشت كمك شاياني به اقتصاد كشور كرد امروز هم اگر اردوهاي جهادي با همان مدل تداوم يابد مي‌تواند كمك اساسي به اقتصاد كشور بكند. روح خودباوري و اعتماد به نفس به وسيله اين اردوها در جوانان به وجود مي‌آيد و شرايطي فراهم مي‌شود كه آنها در آينده براي شرايط سخت خود را آماده كنند و در سختي‌ها از زير بار مشكلات شانه خالي نكنند و بتوانند براي ايراني و ايراني نوعي افتخار و ستون به حساب آيند. اين فضاها با توجه به روحياتي را كه در جوانان ايجاد مي‌كنند روحيه گذشت و خودباوري را در جوانان زنده مي‌كنند و آنها را به سمت ساخته شدن مي‌برند تجربه اين‌گونه فضاها در دوران دفاع مقدس وجود داشته و جوانان زيادي از كنار اين فضاها پرورش يافته و به پيشرفت و تعالي رسيده‌اند. با اين حال، اين اردوها بايد بيشتر شود و در محدوده‌هاي بزرگتري هم از مديريت شهري تدوام يابد، چون اثرگذاري بسيار زيادي را مي‌تواند داشته باشد و در نهايت موجب آن مي‌شود تا جوانان همبستگي بيشتري را با يكديگر براي آباداني شهرها پيدا كنند.

اردوهاي جهادي روحيه تعاون و همكاري را گسترش مي‌دهد
سعيد موسوي، جامعه‌شناس شهري نيز در اين باره مي‌گويد: يكي از موضوعاتي كه مقام معظم رهبري در سال‌هاي اخير مطرح فرمودند حول محور سبك زندگي ايراني- اسلامي بوده كه از موارد مهم آن بحث تعاون و همكاري است. با توجه به اينكه در دهه عدالت و پيشرفت قرار داريم، اهميت تعاون دو چندان مي‌شود و بر اساس خطاب معظم‌له، قاعدتاً پيشرفت با همكاري ميسر مي‌شود. بي‌ترديد با تعاون و بهره‌وري، كار افزايش پيدا مي‌كند و راه توسعه نيز استفاده از نيروهاي مردمي است. از نگاه اسلامي پيشرفت و عدالت در مناطق محروم اولويت دارد. كار در مناطق محروم اقتضائات خاص خودش را دارد، بنابراين اين سختي‌ها سبب مي‌شود دانش‌آموز يا دانشجويي كه در اين فضا كار مي‌كند با سبك زندگي اسلامي، قناعت و صبر در سختي‌ها آشنا شود و بتواند در شرايط سخت گليم خود را از آب بيرون بكشد. براي شكل‌گيري حماسه اقتصادي نياز به كمك و همراهي همه اقشار جامعه است و بايد كاري كرد تا روحيه همكاري در جوانان در حماسه سياسي هم زنده و پديدار شود و آنها بتوانند براي تحقق حماسه تلاش كنند. بي‌شك همراهي مردم در كنار مسئولان جزو اضلاع شكل‌گيري حماسه اقتصادي است و مسئولان بايد براي شكل‌گيري حماسه اقتصادي خيلي تلاش كنند ولي بدون كمك و همكاري مردم نمي‌توانند در زمينه اقتصاد موفق عمل كنند و تحريم‌ها را پشت سر بگذارند.

به نقل از جوان آنلاین

اردوهاي جهادي بستر را براي جهاد اقتصادي آماده مي‌كند
صادق آيينه‌وند، جامعه‌شناس شهري هم در خصوص تأثير برگزاري اردوهاي جهادي در شكل‌گيري جهاد اقتصادي مي‌گويد: اردوهاي جهادي چون از جنس جهاد و همت مضاعف است نقش بسيار مهم و اساسي را در پيشبرد جهاد اقتصادي كه مدنظر رهبر انقلاب دارد چون جهاد اقتصادي هم از همين جنس است.
البته بايد سمت و سوي كار جهادي به سمت حل مشكلات اقتصادي هم برود تا تأثيرگذاري‌اش در خلق حماسه اقتصادي بيشتر شود. خلق حماسه اقتصادي هم مانند حماسه سياسي كه مردم آن را خلق كردند، فقط با همكاري مردم و مسئولان عملي مي‌شود زيرا كار از جنس جهاد تنها به وسيله كار جهادي عملي مي‌شود. كار جهادي حس اعتماد به نفس و خودباوري را در جوانان بيدار مي‌كند و باعث مي‌شود كه آنها عمق مشكلات را به‌ويژه در مناطق محروم درك كنند و سپس نسبت به حل كردن آنها اقدام كنند. در دوران دفاع مقدس و زمان تشكيل جهاد سازندگي نمونه اين گونه حركات و اثري كه مي‌گذارند را ديديم. در عرصه‌هاي اقتصادي و سياسي هم اين اتفاق بيفتد و بايد كارهايي از اين جنس در اين عرصه‌ها هم تداوم يابد. شايد اگر اين طرح در جنوب شهرها به ويژه در جنوب تهران هم بيشتر اجرا شود با توجه به مردمي كه در اين مناطق زندگي مي‌كنند، مي‌توانيم اميدوار باشيم كه اين طرح در اين مناطق بيشتر جواب دهد. مردم تمامي مناطق ايران خونگرمي‌هاي خاص خود را دارند اما جنوب شهري‌ها بي‌شك مي‌توانند يكي از گردانندگان اصلي چنين اردوهايي باشند.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار