آخرین اخبار

18. تير 1392 - 8:26   |   کد مطلب: 1748
مسئولان جهاد کشاورزی استان همدان از پروژه‌های بخش کشاورزی شهرستان فامنین بازدید کردند

بازدیدمسئولان جهاد کشاورزی استان همدان از پروژه‌های بخش کشاورزی شهرستان فامنین
خبرنگاران از گلخانه اکسیر، نهالستان پردیس، واحد تولیدی فرآورده‌ای لبنی پاک پروتئین و شرکت تعاونی تولیدات کشاورزی و صنعتی میثاق همدان بازدید کردند.

صاحب گلخانه اکسیر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مساحت این گلخانه پنج هزار متر مربع است اظهارداشت: این گلخانه تنها واحد تولیدی است که سالانه سه دوره کشت در آن انجام می‌شود.

احمد فرزیان با بیان اینکه سالانه 110 تن محصول گلخانه‌ای برداشت می‌کند افزود: در این گلخانه به صورت متناوب خیار، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای کشت شده و به بازار عرضه می‌شود.

وی به مشکلات این گلخانه اشاره و خاطرنشان کرد: تأمین سوخت مورد نیاز وهمچنین عدم تعیین قیمت محصولات از عمده‌ترین مشکلات ما در این گلخانه است.

در نهالستان پردیس که دومین پروژه‌ای بود که اصحاب رسانه از آن بازدید کردند، مدیر این نهالستان گفت: نهالستان پردیس در سال 79 با مساحت بالغ بر 15 هکتار و سطح زیر کشت فضای باز چهار هکتار با منبع آب چاه و با فاصله یک کیلومتری از جاده احداث شده است.

سیاوش احیایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر گلخانه‌ای با مساحت یک‌هزار و 500 متر مربع با برآورد هزینه 790 میلیون ریال، تسهیلات مصوب 710 میلیون ریال و تسهیلات دریافتی 450 میلیون ریال با هدف آماده کردن سیستم پاگرما و میست در راستای تنظیم رطوبت مناسب تکثیر قلمه‌های پایه دو رگ هلو و بادام در حال احداث است.

وی در این خصوص ابراز داشت: این پایه‌ها آماده شاخه‌دهی و قلمه‌گیری است و پیش‌بینی می‌شود پائیز امسال قلمه‌های آن تکثیر یابد و تا سال 94 در سطح تجاری تولید و عرضه می‌شود.

سومین بازدید مربوط به پروژه شرکت تعاونی تولیدی فرآورده‌های لبنی پاک پروتئین (الهام‌بخش) بود، این پروژه درسال 71 تأسیس و در سال 72 با تولید پنیر آب نمکی با ظرفیت 500 کیلوگرم در روز به بهره‌برداری رسید و با توجه به ایجاد آلودگی زیست‌محیطی تولید پنیر، شرکت تصمیمی در راستای تغییر کاربری و تولید شیر پاکتی به صورت توزیع آزاد در استان‌های همدان و تهران اتخاذ کرد.

در سال 80 وارد سیستم تولید یارانه‌ای شده و در سال 82 مبادرت به افزایش خط های تولیدی شیر، دوغ، ماست و شیرکاکائو کرده است و میزان تولید را روزانه 26 تن و اشتغالزایی 50 نفر ارتقا داده است.

آخرین پروژه مربوط به شرکت تعاونی تولیدات کشاورزی و صنعتی میثاق همدان بود که مدیر این پروژه به خبرنگاران گفت: این شرکت با بکارگیری صحیح‌ترین روش‌های علمی و مکانیزه در سال 64 تأسیس شده است.

قربان تمرازی در مورد واحد کشاورزی این شرکت بیان داشت: فعالیت کشاورزی شرکت تعاونی میثاق از پائیز 62 در مزرعه یک‌هزار و 200 هکتاری واقع در کیلومتر 72 جاده همدان به ساوه آغاز به کار کرد.

وی به محصولات کشت شده در این مزرعه اشاره و خاطرنشان کرد: گندم آبی و دیم، جو آبی و دیم، یونجه، سیب زمینی، حبوبات صیفی‌جات، پیاز و چغندر و... است.

مدیر مزرعه میثاق به امور تحقیقاتی انجام شده در این مزرعه اشاره کرد و گفت: مشارکت در طرح تحقیقاتی تأثیر یونجه سیلو شده در تغذیه گاوهای شیری و مشارکت با مرکز تحقیقات صنعتی ایران بابت تهیه سم گیاهی ابداع شده توسط یکی از کارشناسان مزرعه از امور تحقیقاتی اجرا شده در سال گذشته این مزرعه است.

وی در خصوص واحد دامپروری این شرکت گفت: واحد گوسفند داشتی سه‌هزار و 300 رأسی میثاق از سال 65 با مجوز رسمی از وزارت جهاد کشاورزی و زیر نظر دامپزشکی فامنین فعالیت خود را آغاز کرده و طی سال‌ها توسعه تأسیسات و بالا بردن دانش فنی و علمی به واحدی نمونه از نظر سلامت در سطح کشور تبدیل شده است.

شایان ذکر است گاوداری صنعتی شیری، واحد پرورش بوقلمون و واحد پرورش ماهی از دیگر زیرمجموعه‌های بخش دامپروری این شرکت هستند.

فارس:

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار