آخرین اخبار

2. ارديبهشت 1392 - 19:25   |   کد مطلب: 1156
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان از حضور پنج گروه موسیقی از پنج استان کشور در جشنواره آواهای باستانی همدان خبر داد.

3714

علیرضا ایزدی ، با اعلام این خبر اظهار کرد: موسیقی اصیل و سنتی در همدان از گذشته، با کم لطفی‌هایی در نواختن ساز روبرو بوده و این در حالیست که همدان موسیقی محلی داشته است. ساز محلی همدان به نام "رموز" هم اکنون براساس اسنادی در موزه ایتالیا نگهداری می‌شود.

وی افزود: پنج گروه موسیقی از پنج استان لرستان، زنجان، بوشهر، خراسان و کرمانشاه در جشنواره "آواهای باستانی" حضور خواهند داشت، هر گروه یک شب برنامه خواهد داشت و گروه موسیقی سنتی همدان در شب اختتامیه به اجرای برنامه می‌پردازد.

این فعال میراث فرهنگی استان اعلام کرد: به همراه گروه‌های موسیقی سنتی یکی از مفاخر آن استان برای معرفی هر چه بهتر و بیشتر موسیقی سنتی و بومی خود در جشنواره حضور خواهد داشت.

ایزدی بیان کرد: این اثر تاریخی قرار است در اردیبهشت ماه زیباترین فصل سال میزبان برگزاری جشنواره آواهای باستانی همدان همزمان با هفته میراث فرهنگی باشد.

وی با اشاره به اینکه آواهایی در سطح کشور داریم که توجه زیادی به آنها نمی‌شود، افزود: برای رفع این ضعف همدان پیش قدم می‌شود. جشنواره آواهای سنتی موجب آشنایی بیشتر مردم با آواهایی که در موسیقی ما دیده نشده است، می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان تأکید کرد: موسیقی کردی، لری و ترکی در کنار موسیقی سنتی همدان در کنار کتیبه‌های گنجنامه طنین‌انداز خواهد شد.

وی تصریح کرد: در صورتی که شرایط برای برگزاری جشنواره در کنار کتیبه‌های گنجنامه مهیا نباشد این جشنواره در تپه باستانی هگمتانه برگزار خواهد شد.

ایزدی یادآور شد: اگر به دنبال ایجاد وضعیت مطلوبی برای آواهای سنتی استان همدان هستیم، برگزاری جشنواره‌ها از راهکارهایی است که می‌تواند این هدف را تحقق بخشد.

وی با انتقاد از اینکه موسیقی و لباس سنتی همدان به فراموشی سپرده شده است، بیان کرد: لباس، موسیقی و آواهای سنتی هر منطقه و استان نشان از فرهنگ و تمدن آنجا دارد که همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین در این زمینه دچار رکود بوده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اینکه ما نتوانیم موسیقی و آواهای ایرانی خود را زنده کنیم، مطلوب نیست و باید این امر در سطح جامعه احیا شود که برگزاری این جشنواره می‌تواند کمک بسیاری در این زمینه داشته باشد.

منبع:ایسنا

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار