آخرین اخبار

19. فروردين 1393 - 18:32   |   کد مطلب: 8560
در حالی که از حدود 22 روز پیش هیات مدیره‌ی جامعه‌ی اصناف سینمای ایران اعلام کرده بود که بیستم اسفند ماه مجمع عمومی خانه‌ سینما بالاخره تشکیل خواهد شد تا انتظارها برای آغاز به کار قانونی این نهاد صنفی پایان یابد، به نظر می‌رسد با عدم پایبندی هیأت مدیره به برخی بندهای اساسنامه‌ی قانونی مصوب و مورد توافق، تشکیل این جلسه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

در حالی که از حدود 22 روز پیش هیات مدیره‌ی جامعه‌ی اصناف سینمای ایران  اعلام کرده بود که بیستم اسفند ماه مجمع عمومی خانه‌ سینما بالاخره تشکیل خواهد شد تا انتظارها برای آغاز به کار قانونی این نهاد صنفی پایان یابد، به نظر می‌رسد با عدم پایبندی هیأت مدیره به برخی بندهای اساسنامه‌ی قانونی مصوب و مورد توافق، تشکیل این جلسه در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش رجانیوز، طبق برنامه‌ی از پیش اعلام شده، مجمع عمومی قرار است ساعت 17 امروز با دستور جلسه‌ی بررسی و تصویب گزارش عملکرد هیئت مدیره، بررسی و تصویب گزارش مالی و گزارش بازرس، همچنین انتخابات هئیت مدیره و بازرس و نیز انتخابات اعضای شورای صیانت خانه سینما برگزار گردد. اما عدم ثبت قانونی صنوف خانه‌ی سینما که از جمله الزامات قانونی تشکیل این جلسه بر مبنای اساس‌نامه توافقی در دوره‌ی جدید است، برگزاری این جلسه را تحت الشعاع قرار داده است.

پیگیر‌ی‌های صورت گرفته البته حاکی از آن است که با وجود تحویل برخی مدارک برای ثبت قانونی صنوف به وزارت ارشاد، هنوز مطابق قانون ثبت مراکز در وزارت ارشاد، اسامی مربوطه برای استعلام‌‌های لازم ارائه نشده و بنابراین فرآیند ثبت به طور کامل انجام نشده است. از همین رو، این صنوف هنوز به طور کامل قانونی نیستند و برگزاری جلسه‌ی مجمع عمومی غیرقانونی به نظر می‌رسد.
این در حالی است که طبق تصریح صورت گرفته در چندین بند اساسنامه‌ی مصوب، صنوف باید پیش از هر اقدامی، فرآیند ثبت قانونی را به طور کامل طی کنند. به طور مثال در بند یک این اساسنامه آمده است که تشکل‌های عضو خانه‌ی سینما موظفند پس از یک ماه از ارائه‌ی اساس‌نامه‌ی مصوب، برای ثبت قانونی اقدام نمایند. همچنین در بند پنج همین اساسنامه آمده است که اعضای خانه‌ی سینما عبارتند از اعضای تشکل‌های قانونی صنفی مستقل در بخش‌های تولید و توزیع و نمایش.
علاوه بر این‌ اشارات واضح به لزوم قانونی بودن صنوف، در بند 15 اساسنامه‌ی خانه‌ی سینما هم تصریح شده است که تمامی صنوف شرکت کننده در مجمع عمومی می‌بایست از وزارت ارشاد مجوز رسمی دریافت کنند و ثبت قانونی شوند. اما جالب اینجاست که با وجود تمام الزامات داخل این اساسنامه‌ی مورد توافق، هنوز اقدامات کافی برای ثبت قانونی صنوف صورت نگرفته و بدون قانونی شدن صنوف، مجمع عمومی قرار است تشکیل شود.
با این وجود، همچنان این امیدواری وجود دارد که دست‌اندرکاران خانه‌ سینما برای عدم تکرار اتفاقات گذشته که به تعطیلی خانه‌ی سینما انجامید، جهت رعایت قانون پیش‌قدم شوند و جلسه‌ی امروز مجمع عمومی را تا انجام کامل فرآیند ثبت قانونی صنوف، به تاخیر بیندازند. باید صبر کرد و دید که آیا دور جدید فعالیت‌های خانه‌ی سینما باز هم با بی‌قانونی آغاز خواهد شد یا آنکه هیئت مدیره مطابق آنچه انتظار می‌رود، برای پایبندی به بندهای قانونی اساس‌نامه‌ای که خود اعضای خانه‌ی سینما بر مبنا بودن آن توافق دارند، پیش قدم خواهند شد؟

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار