آخرین اخبار

16. فروردين 1393 - 23:22   |   کد مطلب: 8377
دولت با پیشنهاد انصراف خود مردم از یارانه ها! به دنبال آن است تا اگر بعد از قطع شدن یارانه مشکلاتی پیش امد و موجب اعتراضات مردمی شد به دوش خود مردم انداخته شود با این مضمون که خودتان انصراف داده اید.

موضوع پرداخت یارانه ها با تغییر در فضای اقتصادی کشور و امید به بهبود آن در دولت دهم به ریاست احمدی نژاد آغاز شد؛ این درحالی بود قبل از وی دولت های گذشته جرات ورود به اجرایی کردن هدفمندی یارانه ها را نداشتند.

علی رغم مشکلاتی که به وجود آمد از جمله کاهش محبوبیت، هدفمندی یارانه ها توسط دولت دهم اجرا شد تا آغازی بر گفتمانی فراگیر در جامعه باشد؛ هرچند منتقدان و موافقان این طرح به صورت مستقیم و رو در رو  به نقد یا حمایت از آن بپردازند.

هرچند با بروز سال 88، موجب امیدواری دشمن شد و در نتیجه افزایش تحریم‌هاشد و به طرز چشم‌گیری در آمد های اقتصادی کشور را به پایین ترین سطح ممکن رساند؛ که مهمترین آن تحریم بانکی ایران بود و باعث شد عملا برای ورود پول به کشور مشکلات فراوانی به وجود آید.

اگرچه با مدیریتی که دولت دهم در این زمینه انجام داد در کنار وجود تحریم ها پرداخت یارانه ها نیز انجام می شد؛ اما تعبیراتی همچون گدا پروری از سوی منتقدان دولت دهم به این دولت اطلاق شد و برخی هم معتقد بودند نباید  یارانه ها به همه مردم تعلق بگیرد.

بنابراین گزارش، با روی کار آمدن دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی مساله یارانه ها به عنوان چالشی در این دولت ظهور کرد و عملا نشان داد مدیریت درست برآن سختی های فراوانی داشته که ظاهراً دولت قبل در پرداخت آن با تمام مشقاتش موفق عمل کرده است، اما اصرار این دولت در عدم پرداخت یارانه ها به بهانه ورود به فاز دوم آن قابل تامل و سوالات متعددی را به وجود می آورد .

گران تر شدن قیمت حامل های انرژِی، ویا تعرفه های آب، برق و گاز جزئی از شعارهای انتخاباتی حسن روحانی بود یا نه ؟

تا آنجا که ذهن مردم یاری می کند قرار بود با رفع کدورت ها با کدخدا، و بازپس گیری پول های بلوکه شده کشور وضعیت معیشتی مردم رو به بهبود بگذارد و میزان رفاه ملت در زندگی شان دیده شود؛ اما با توجه یه اینکه دولت یازدهم توانست در ماجرای مذاکرات امتیازاتی فراوانی از جمله تعطیلی مراکز هسته ای را به طرف غربی هدیه کند! اثری از رفع مشکلات معیشتی دیده نشد.

در حین انتخابات و فعالیت های انتخاباتی بارها و بارها در مناظرات تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری نه تنها هیچکدام شان به گران تر شدن تعرفه های انرژی اشاره ای نشد آن چه که مورد نقد قرار گرفت پروژه هایی مانند مسکن مهر بود که با آمدن حسن روحانی عملا تعطیل شد و باعث گران تر شدن و حتی سکون بازار مسکن شد تا عملا با متوقف کردن طرح ملی مسکن مهر که شاید ایراداتی هم به آن وارد بود ،نفوذ دلال ها در آن کما فی السابق صورت بگیرد و مجددا بازار مسکن در دستان افرادی قرار بگیرد که با آغاز مسکن مهر حضورشان کمرنگ تر شده بود .

بازی با کلمات و مدیریت افکار عمومی با اظهار نظرات متفاوتی که از درون دولت وی شنیده می شود چه معنا و مفهومی دارد ؟ روزی از برخی ها می خواهند انصراف دهند ! روزی از همه می خواهند انصراف دهند و روزی دیگر صدای فرد دیگری بلند می شود که ما قصد نداریم کسی را حذف کنیم ؟ و روزی هم از مردم می خواهند آنان که نیازمند هستند ثبت نام کنند.

چرا حسن روحانی و تیم اقتصادی اش در موضوع یارانه ها اصرار بر قطع شدن یارانه افراد متمول و ثروتمند نمی کند؟ و در اظهاراتی عجیب عوض انکه دست حمایت بر دوش اقشار کم در امد بگذارد، از همه می خواهد تا انصراف دهند ؟

ضعف دولت در شناسایی خانواده های متمول در اظهار نظرهای مختلف قابل مشاهده است، دولت مردانی که  همیشه مدعی مدیریت هستند و خودشان می گویند ژنرال های مدیریتند در شناسایی ثروتمندان ناتوانند چگونه می توانند 4 سال نخست دولت شان را با مدیریت عالی بگذرانند .

قطع کردن یارانه ثروتمندان، بازپس گیری معوقات بانکی ، پیگیری مالیات های پرداخت نشده ، شاید تامین کننده نیاز واقعی برای پرداخت یارانه ها باشد که همچنان با بی توجهی از آن می گذرند .

در عوض سیاه نمایی و بهانه تراشی و مقصر جلوه دادن مدیریت قبلی چه دردی را دوا خواهد نمود؟ دولتی که حداقل در پرداخت یارانه به مردم بدون هرگونه بهانه تراشی و اظهار ناتوانی در تامین بودجه اش ، از این دولت نوپا موفق تر عمل نمود.

روحانی اگر در شعارهای انتخاباتی اش واقعیت امروز مدیریت اقتصادی اش را بیان می نمود به جای انکه حقوقدان بودنشان را فریاد کنند آیا باز هم رای می آوردند ؟

قطع شدن یارنه ، گران تر شدن قیمت بنزین که قطعا باعث افزایش لجام گسخته در دیگر حوزه ها نیز خواهد شد ، همه آن امیدی بود که قرار بود از طریق دولت تدبیر و امید تزریق شود؟ همگرایی با جهان و حل مناقشه هسته ای با غربی ها آنگونه که حسن روحانی در جلسه دانشگاه تهران مدعی اش بود که یکی از مشکلات 10 ساله کشور را حل نموده است نتیجه اش این است که بر مردم کشور مخصوصا قشر مستضعف فشار وارد بیاید؟

به نظر می رسد هنر مردان این دولت انداختن توپ به زمین دیگران است و با پیشنهاد انصراف خود مردم از یارانه ها! به دنبال آن هستند تا اگر بعد از قطع شدن یارانه مشکلاتی پیش آمد و موجب اعتراضات مردمی شد به دوش خود مردم انداخته شود با این مضمون که خودتان انصراف داده اید و این یعنی قطع یارانه ها به شیوه نوین به سبک دولت تدبیر و امید.

هرچند امید است که شعار تدبیر و امید، با تعقل بیشتر و به دور از هر گونه عجله در این خصوص تصمیمات درستی اتخاذ کنند تا در آینده متهم به دروغ پراکنی نشوند .

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار