آخرین اخبار

9. اسفند 1391 - 23:01   |   کد مطلب: 70
جدیدترین سرفصل تحریم ها بر علیه ایران تلاش میکند که مبادله نفت و گاز ایران با کشوری مانند ترکیه که در ازای دریافت لیره و سپس تبدیل آن طلا بود را هدف قرار بدهد و ایران باید در عوض طلا مواد غذایی، دارو و برخی کالاهای اقتصادی و صنعتی را دریافت کند.

ترکیه به شدت واردات انرژی وابسته است و پس از روسیه ایران بزرگترین صادر کننده گاز به ترکیه محسوب می شود بگونیکه صادارت گاز ایران به کشور معادل ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال است .

در حالیکه ترکیه بخش قابل توجهی از گاز وارداتی از ایران را صرف تولید برق می‌کند که قراداد گاز ترکیه با ایران ۲۵ ساله می باشد و بارها مسئولان ترک از تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران که واردات انرژی به این کشور را تحت تاثیر قرار میدهد انتقاد کرده اند.
تانر یلدیز، وزیر انرژی ترکیه در یک کنفرانس خبری در آنکارا تاکید کرد: "ما معتقدیم که هر گونه تحریمی در این زمینه نه تنها علیه ایران بلکه برضد ترکیه نیز خواهد بود."
این در حالیست که بسیاری از کارشناسان غربی معتقدند ایران به علت سالها خو گرفتن با ده ها مدل تحریم همواره راه دور زدن آنها را آموخته و بنابراین تحریم های جدید  همواره در فاصله کوتاهی اثر هدفگذاری شده خود را از دست میدهند.
با حذف طلا از معادلات ایران و ترکیه بر اساس گزارش روزنامه "تودی زمان"ایران برای دور زدن تحریم ها قصد دارد به جای طلا از ترکیه کشتی به مبلغ ۳ میلیارد دلار خریداری کند.
در اینباره دو نکته راهبردی قابل ذکر است:
الف: خریدن کشتی های برای ایران در حال حاضر یک تجارت استراتژیک محسوب می شود زیرا ایران می تواند از این طریق با تقویت حمل و نقل دریایی خود به اقتصادش تحرک تازه و گسترده تری بدهد.
ب: در حال حاضر صنایع کشتی سازی ترکیه با افت 60 درصدی روبه رو می باشد و معامله سودآور با ایران آنهم به مبلغ ۳ میلیارد دلارسبب مورد نیاز آنها برای احیای مجدد می باشد. این موضوع سبب استحام بیشتر روابط اقتصادی دو کشور خواهد شد.
گفتنی است، به اعتقاد کارشناسان اقتصادی صادارت گاز ایران به پاکستان که مراحل اجرایی جدیدی از آن آغاز شده و گسترش خط لوله گاز ایران به عراق و سپس سوریه و از آنجا به کشورهای اروپایی در سالهای نه چندان دور صنعت گاز در ایران را به مرحله سودآوری قابل توجه ای خواهد رسان

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار