آخرین اخبار

8. فروردين 1392 - 18:12   |   کد مطلب: 631
سفره های عید، هرساله پذیرای یک مهمان همیشگی هستند. شاید بتوان گفت کسی که این مهمان را از این سفره بیرون کند، شهامت بسیاری دارد! این مهمان کسی نیست جز تلویزیون!!!

برنامه های عید، هر ساله از چند ماه قبل، گروه های تولیدی را به تکاپو می اندازد تا این سفره را هرچه بیش از پیش گرم تر کنند، اما طبق آنچه تقریباً هر ساله رخ می دهد، این گرم تر شدن، بعضاً موجب گرم تر شدن آتش جهنم برای مسئولان و تولیدکنندگان می گردد!!!

متأسفانه هر ساله یکی از اجزاء لاینفک برنامه های تلویزیون، فیلم های سینمایی روز هالیوودی است که تازگی ها با شگردهایی که دوستان واحد سانسور یاد گرفته اند، با کمترین سانسور ممکن پخش می گردد، غافل از اینکه این دوستان به هیچ وجه توجه نمی کنند که رخنه شهوت در این فیلم ها منحصر در صحناتی که سانسور می گردند نیست، بلکه زمینه های شهوت، خشونت و ترس، تماماً در لایه لایه های این فیلم ها نهفته است و حتی در صورت سانسور صحنات غیر اخلاقی یا لباس پوشاندن به بازیگران فاحشه هالیوودی، این اثرات سوء اخلاقی رفع نخواهند شد.

نکته اصلی در این زمینه این است که آسیب این مقوله به سبک زندگی، همان طور که در برنامه های تحلیلی صدا وسیما مورد اشاره قرار می گیرد (اما به گوش مسئولان پخش نمی رود!) در کمترین مقیاس، تولید ایدئولوژی های مستتر در فیلم، در ذهن مخاطب است که اگر اندکی ضعف ایمانی در مخاطب وجود داشته ابشد، این آسیب موجب تقویت آن خواهد شد.

اما آسیب دیگری که در این ایام با آن مواجهیم، تولید برنامه های زرد از مجری ها و بازیگران صدا وسیما و سینماست. چیزی که در گفتگوهای تلویزیونی این افراد مشاهده می گردد، بیشتر به صحبت های خاله زنک می ماند و زندگی های شخصی این افراد پررنگ می گردد که شاید این زندگی ها به هیچ وجه قابل الگوگیری برای فردی مسلمان نباشد. متأسفانه این برنامه ها یا به طور مستقیم یا به طور غیر مستقیم موجب الگوسازی از بازیگران در نزد مخاطب می گردد. حالا سؤال اینجاست که از این جامعه الگوهایی که در این برنامه ها معرفی می شوند، چند درصد (یا حتی چند نفرشان) با مفاهیم اسلامی آشنا هستند؟ آیا بارها در همین برنامه ها (علی الخصوص برنامه های شب عید سال قبل) شاهد نبودیم که به بهانه تعریف و تمجید از بعضی افراد، دلسوزان و مذهبی ها مسخره می شدند؟ آیا همین سال قبل نبود که به بهانه تعریف از اسکار اصغر فرهادی، مخالفان مذهبی و حزب اللهی این لکه ننگ سینمای ایران، روی آنتن تلویزیون صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران، سکه یک پول شدند؟ بازیگرانی که در توجیه هرگونه اختلاف نظری فی الفور جمله «هرکسی آزاد است هر عقیده ای داشته باشد» به انحاء مختلف از زبانشان تکرار می گردد، مروج پلورالیسم نیستند؟

http://www.robe-farda.com/files/zan31.jpg

حال سؤال اینجاست که بهانه استفاده از این الگوها برای نسل جوان چیست؟ آیا بازیگری که در هر فیلم مثلاً با حس گرفتن کاملاً از قالب خودش بیرون می آید و شخصیتی دیگر می پذیرد، برای یک جوان می تواند الگوی قابل اعتمادی باشد؟ چرا مسئولان به این امر توجه نمی کنند که اگر بازیگری محبوبیتی دارد، به خاطر ایفای نقش در فیلم است، و الا همان مخاطب علاقه مند، اگر بفهمد بازیگر محبوبش اعتیاد به مواد مخدر دارد، یا در مورد زنان، وضعیت حجابش از نظر استهجان و تحریک کنندگی جنسی، به شدت خراب و افتضاح است، کوچکترین رغبتی به آن بازیگر نخواهد کرد. (البته اگر تا قبل از این به دام زرق و برق این آدم نیفتاده باشد)

جالب اینجاست که این اقدام صدا و سیما متأسفانه در تعارض با برنامه های ناب خودش قرار دارد. برنامه هایی که در آن شهدا و رشادت هایشان و انسان های بزرگ علمی و فرهنگی تاریخی و معاصر به مخاطبان معرفی می گردند. برنامه هایی که راهیان نور را هر سال مهمان سفره های عید امت حزب الله می کنند. باز سؤال پیش می آید که بازیگری که معتقد است شهدا انسان های شریفی بودند که برای «وطن» خون خود را داده اند، چه نسبتی با شهدایی دارند که در دفاع از «اسلام» و «میهن اسلامی» جان خود را فدا کرده اند؟

هدف از نوشتن این سطور آن نیست که بگوییم برنامه های صدا و سیما باید خالی از هرگونه بازیگر و فیلم باشد، بلکه آنتن دادن به فیلم های استکباری و ضربه زننده به اعتقادات هالیوودی و بازیگرانی که لیاقت الگو بودن در سبک زندگی اسلامی-ایرانی را ندارند کار خطایی است. البته اذعان داریم که در جماعت روشنفکری که اینگونه نهادها را تسخیر کرده اند، کمتر فردی پیدا می شود که شاخصه های اسلامی را داشته باشد. ولی مسئولان این نهادها باید بدانند که تلویزیون ابزار الگوسازی است، بنابراین اگر از بین این افراد، فرد مناسبی یافت نشد، باید مسئولان به فکر تفحص برای یافتن چهره های مناسب باشند. اتفاقی که شاید تا حدود مناسبی در برنامه «پشت صحنه» با معرفی و چهره سازی از قهرمانان سرافراز پارالمپیک انجام شد. و یا قسمتی از برنامه های شب عید امسال که از تیمی ورزشی که در زمینه اخلاقی هم به موفقیت هایی دست یافته بود، تقدیر شد.

در آخر مسئولان باید بدانند در اصلاح سبک زندگی به شیوه اسلامی-ایرانی دیگر حضور هر چهره ای روی آنتن نباید به راحتی صورت بگیرد، بلکه برای آنتن دادن به افراد، باید سوابق و میزان پیابندی فرد به موازین شرعی و انقلابی مورد بازبینی دقیق قرار بگیرد.

به نقل از صابرنیوز

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار