آخرین اخبار

3. مهر 1392 - 15:49   |   کد مطلب: 3131
یک عکاس جنگ گفت: بارها این را گفته‌ام که عکاسان حرفه‌ای زیادی در زمان دفاع مقدس داشتیم که اگر هر کدام از این عکاسان در کشورهای دیگر بودند‌، قطعا به عنوان یک فرد شاخص در دنیا معرفی می‌شدند.

ایسنا: محمدحسین حیدری درباره نبودن و ناشناخته بودن عکس‌هایی از دفاع مقدس گفت: اتفاقی که افتاده این است که عکاسان در آن زمان وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌اند، این که عکس‌های ما در سطح دنیا معرفی نشده‌اند، بر می‌گردد به آن افرادی که وظیفه بعدی را در این حوزه به عهده داشتند.

وی افزود: عکاسان حرفه‌ای زیادی در زمان دفاع مقدس داشتیم و بارها این را گفته‌ام که اگر هر کدام از این عکاسان در کشورهای دیگر بودند‌، به عنوان یک فرد شاخص در دنیا معرفی می‌شدند. ولی متاسفانه به دلیل کارهای بعد از عکس و یا همان انتشار که در ایران به صورت کند انجام می‌شود ما شاهد این هستیم که در این حوزه آن طور که باید شناخته نشدیم.

این عکاس جنگ ایران و عراق با انتقاد از وضعیت انتشار اتفاقات زمان جنگ اظهار کرد: در جنگ هشت ساله در دفاع مقدس‌، شش جلد کتاب چاپ کردیم. در حالی که برای جنگ شش روزه اعراب و رژیم صهیونیستی‌،‌ این رژیم 54 جلد کتاب منتشر کرد که چندین بار هم تجدید چاپ شد.

حیدری تصریح کرد: ما عکس‌های بسیار خوبی در حوزه دفاع مقدس گرفته‌ایم، به صورتی که عکاسان و پژوهشگران خارجی اذعان دارند سطح و پیشرفت ایرانی‌ها در عکاسی در زمان دفاع مقدس بوجود آمد. اکنون این سوال پیش می‌آید که ما چقدر روی این عکس‌ها کار کردیم؟

وی درباره این که عکس‌های معروفی در حوزه‌ دفاع مقدس نداریم‌، گفت: یکی از دلایل عمده این است که عکس‌ها برای دیگر کشورها شناخته شده نیست. هنگامی که عکس‌ها گرفته شد دربازه‌ای از زمان در مطبوعات چاپ و انتشار یافت ولی بعد از آن، همه آن‌ها آرشیو شدند و ارائه و انتشار مناسب نداشتند.

این عکاس با ابراز امیدواری نسبت به آینده بیان کرد: هنگامی که می‌بینیم بعد از گذشت یک ربع قرن از آخرین روزهای جنگ‌، رمان یا مطلبی از جنگ می‌نویسیم، مثل کتاب«دا» که به تازگی نوشته شده است و حداقل بیش از 30 بار تجدید چاپ شده است و این اتفاق در حوزه ادبیات افتاده است پس در حوزه مستندات تصویری که آثار بسیار خوبی از آن وجود دارد نیز با یک همت ملی می‌توان این را در سطح جامعه گسترش داد.

حیدری ادامه داد: در حوزه دفاع مقدس‌، در انجمن،‌ در حال انجام کارهایی هستیم ولی بضاعت مالی زیادی نداریم و این نیاز به یک اقدام ملی در جامعه دارد.

وی با اشاره به یکی از مشکلات بزرگ در زمینه عکس‌های دفاع مقدس گفت: بحثی که در این حوزه داریم این است که آثاری که با زحمت و از خود گذشتگی عکاسان خلق شده است در بخشی از انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس گردآوری شده‌، به همین اندازه و حتی بیشتر‌، در سطح کشور نیز پراکنده است که در حال آسیب رسیدن به آنها است.

این عکاس جنگ با ابراز نگرانی از وضعیت نگه‌داری و پخش آثار دوران جنگ اظهار کرد: این آثار در حال از بین رفتن است. نگاتیوهای بسیاری در سطح کشور پخش است و از آنها به درستی نگه‌داری نمی‌شود. باید به این موضوع توجه شود و اگر این توجه صورت نگیرد‌، به نگاتیوها آسیب می‌رسد.

حیدری در بخش پایانی سخنانش گفت: بیشتر آثاری که در انجمن به دستمان می‌رسد‌، می‌بینیم با این که ارزش فراوانی دارند ولی تصاویر آنها مناسب و قابل استفاده نیست. باید تمام توجه‌مان را به صورت ملی روی این مساله متمرکز کنیم. تا کنون که از این آثار استفاده مناسبی نشده است،‌ ولی باز هم جای امیدواری دارد که با تبدیل شدن این اطلاعات خام به یک فالب مناسب از آنها استفاده و نگه‌داری مناسبی صورت گیرد.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار