آخرین اخبار

5. شهريور 1403 - 10:13   |   کد مطلب: 28818
داروسازی حرفه‌ای است که با علوم پزشکی ارتباط تنگاتنگی داشته و به شناخت مواد موثر دارو و فرمول بندی بخصوص برای مصرف بیماران می‌پردازد تا سلامت در جامعه و بحران‌های بیماری‌زا را کنترل کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«آوای فامنین» زکریای رازی در پنجم شهریور سال ۲۵۱ هجری قمری درشهر ری متولد شد. زکریا رازی پزشک، فیلسوف و شیمیدان برجسته آن دوران بود که محلول ضد عفونی کننده الکل را کشف کرد و به دلیل کشف الکل و اسید سولفوریک مشهور شد.

  امروزه از این دانشمند بزرگ در جامعه پزشکی به نیکی نامبرده می‌شود. شهرت این دانشمند به حدی رسید که در آن زمان عرب‌ها وی را طبیب المسلمین نام گذاری کردند، چون کتاب‌های خود را با زبان عربی هم منتشر می‌کرد.

یکی از آثار معروف او که تالیف آن ۱۵ سال طول ‌کشید و منجرب به بهای چشمانش شد، کتاب الحاوی (جامع الکبیر) است و به عنوان یک دانشنامه پزشکی که شامل اکثر شاخه‌های طب و اصول درمان و بهداشت و بیماری‌شناسی و داروشناسی شناخته می‌شود.

داروسازی حرفه‌ای است که در ارتباط با علوم پزشکی به شناخت ماده موثر دارو و تعیین فرمول بخصوص آن برای مصرف بدن بیماران تا حد مورد نیاز می‌پردازد تا سلامت جامعه و بحران‌های بیماری‌زا را کنترل کند. علاقمندان و دانش‌آموزان این رشته دانشگاهی بسیار مهم و با آینده شغلی خوب با آگاهی بیشتری در انتخاب این حرفه گام بردارند تا در صنعت دارو و حرفه داروسازی در جهان تراز بالاتری را کسب کنیم.

 حرفه داروسازی در بین دانش‌آموزان رشته تجربی علاقمند و طرفدارهای بسیاری دارد چرا که این رشته هم مانند بقیه رشته‌های دانشگاهی در شاخه علوم تجربی نه تنها برای انسان‌ها بلکه برای سایر موجودات زنده و حیوانات هم کارآیی داشته و مهم تلقی می‌شود. 

در سالهای اخیر علاقمندان به صنعت و حرفه داروسازی برای انتخاب رشته در دانشگاه‌های دولتی با شرکت در آزمون سراسری و حائز رتبه کنکوری بین ۵۰۰ الی ۲۵۰۰

می‌شدند که بستگی به سهمیه مناطق سه گانه این رشته در دانشگاه‌های مختلف واقع در استان‌های کشور را انتخاب کرده و مشغول تحصیل و پژوهش در این رشته می‌شوند.

به گفته متخصصین این حرفه که رشته داروسازی، رشته نه چندان راحتی بوده و علاقه خاص برای دنبال آن و تلاش مستمر در مقاطع بالا و کسب تخصص در آن نیاز دارد. این رشته هم مانند سایر رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی در مقطع دکترا ارائه می‌شود و فارغ التحصیلان هم بجز صنایع داروسازی در تولیدات آرایشی و بهداشتی هم می‌توانند نقش ایفا کنند.

 بازار کار این رشته در جامعه حدوداً ۹۰ درصد شاغل بوده و درآمدزایی جامع پسند و مناسبی دارد که در شرکت‌های تولید لوازم آرایشی و بهداشتی و کادر اجرایی وزارت بهداشت و درمان مشغول هستند.

انتهای خبر/ح

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار