آخرین اخبار

3. اسفند 1402 - 9:28   |   کد مطلب: 27807
به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نگاهی به مهم‌ترین دستاوردهای این انقلاب در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فناوری، و علوم نظامی می‌اندازیم.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای فامنین» به نقل از عصر همدان، انقلاب اسلامى در سپیده دم ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ در سرزمین ایران به رهبرى پیامبر گونه امام خمینى(ره) طلوع کرد و دستاوردهاى فراوان و بى سابقه اى را در حوزه هاى گوناگون به ارمغان آورد.
دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه اقتصادی
رشد اقتصادی
اقتصاد ایران با ۸ رتبه ارتشاء از جایگاه ۲۶ جهانی در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) به رتبه ۱۸ در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) صعود کرده است و جزء ۲۰ قدرت اقتصادی جهان به حساب می آید.
توزیع منابع
در رژیم گذشته هیچ گونه کالای یارانه ای به ۷۰ درصد مردم که روستا نشین بوده اند تعلق نمی گرفته و امروز این یارانه به صد درصد مردم اعم از روستایی و شهری تعلق میگیرد.

مدیریت اقتصادی
استقلال سیاسی و بومی بودن مدیریت کشور به اقتصاد ایران چنان استحکامی بخشیده که در طول ۴۰ سال در مقابل شدیدترین تکانههای تاریخی همچون جنگ تحمیلی و تحریمهای فلج کننده پایدار مانده است.
برخورداری و رفاه
چهار برابر شدن سرانه درآمد مردم ایران نسبت به قبل از انقلاب از ۳۶۰۰ دلار به ۱۵۰۰۰ دلار با وجود بیش از ۲ برابر شدن جمعیت یعنی قدرت خرید نسبی مردم ایران با ارتقای چهار برابری نسبت به قبل از انقلاب به رتبه هجدهم جهانی رسیده است.
تامین نیازهای اساسی
پیش از انقلاب اسلامی کل تولیدات کشاورزی ما ۲۵ میلیون تن بوده است و مابقی را وارد میکرده ایم در حال حاضر ۱۲۵ میلیون تن است. یعنی بهره برداری از سطح نسبت به قبل انقلاب پنج برابر شده است.
وابستگی اقتصادی
در دوران گذشته اقتصاد کشور وابستگی شدیدی به نفت داشت
اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی سیاست کشور به سوی کاهش وابستگی به نفت و فروش ضابطه مند آن در چارچوب اویک متمایل گردید .

دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه علمی و فناوری
ارتقاء سطح علمی
طبق آمار سال ۱۳۹۵ میزان باسوادی جمعیت شش سال به بالای
کشور که در سال ۱۳۵۵ از ۲/۴۷٪ فراتر نمی رفت، به حدود ۸۸% رسیده است. قبل از انقلاب اسلامی نزدیک به ۷۰% بزرگسالان کشور بی سواد بودند و کمتر از ۴۰% کودکان می توانستند به مدرسه بروند
فناوری فضایی
بنا به اظهارنظر مؤسسه معتبر جهانی فوتون ایران یکی از قدرت های نوظهور در عرصه فناوری هوا و فضا و یازدهمین کشور از نظر توسعه در عرصه فناوری قضایی است. همچنین ایران در جمع بازده کشور دارای فناوری پرتاب ماهواره قرار دارد
فناوری هسته ای
ایران در دنیا جزو ۱۳ کشور دارنده چرخه سوخت هسته ای است که اکتشاف اورانیوم استخراج تولید کیک زرد و تبدیل آن به گاز UF۶۰ در حوزه تولید سوخت و مجتمع های سوخت و توانایی علی رسازی اورانیوم را دارد.
فناوری نانو
فناوری نانو یکی از معدود فناوریهایی است که در دوران پیش از انقلاب اسلامی حتی در سطح دنیا نیز مطرح نبود؛ اما از زمان ظهور این فناوری در دنیا ایران ششمین کشور پیشرو دنیا در زمینه تولیدات فناوری نانو است.

سلولهای بنیادی
هم اکنون ایران در میان کشورهای متبخر در زمینه تحقیقات سلولهای بنیادی پرتوان (I.S.P) جزو ۱۰ کشور برتر جهان و رتبه نخست در منطقه قرار دارد. همچنین در پژوهشکده رویان اصفهان، شبیه سازی سلولهای بنیادی انجام شده است.
علوم جدید
ایران با ورود به عرصه جدید علوم مانند لیزر، میکرو الکترونیک ورود به علم ساخت ربات و کسب موفقیت های رجهانی در مسابقات رباتیک توسعه سخت افزاری و ساخت ابر رایانه گامهای بلندی را برداشته است.
دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در حوزه علوم نظامی
ارتقاء و پیشرفت
ایران قبل از انقلاب مصرف کننده تجهیزات نظامی غرب و آمریکا بود: طی ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی با وجود تحریم ها با تکیه بر باور ما می توانیم نه تنها در صنعت نظامی به خودکفایی رسیدیم، بلکه امروز تبدیل به قدرت اول منطقه شدیم
نیروی زمینی
طراحی و ساخت تانکهای ذوالفقار ۱ و ۳ «مبارزه»، «سفیره»، «تیام»، اسلحه های تک تیرانداز شاهره «باهر» و «حیدر»، نصب سامانه دید در شب بر روی بالگردهای هوانیروز از جمله دستاوردهای ارزشمند نیروی زمینی می باشد.
نیروی هوایی
نیروی هوایی ارتش علاوه بر ساخت جنگنده های آذرخش و صاعقه سیستم تصویری بومی «شبیه ساز فانتوم»، باز آماد یک جنگنده سوخو ۲۴، و تجهیز جنگنده های ۷۰ و افتتاح چندین باند پروازی را انجام داده است.
نیروی دریایی
ناوشکن های «جماران» و «دماوند» و همچنین راه اندازی سامانه های «مرصاد»، «اتوپایلوت دیجیتال»، سوخت بومی موتور احتراقی از درگاه پروژه دماونده از مهمترین دستاوردهای دفاعی ایران اسلامی در عرصه دریایی محسوب میشوند
دفاعی و امنیتی
اقتدار دفاعی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی در طول ۱۲۰ سال اخیر به قدری عظیم و چشمگیر بوده است که دشمنان ملت ایران حتی فکر کوچکترین تجاوز را هم از ذهن خود دور کرده اند
اقتدار موشکی
قدرت موشکی ما که مقامات و مسئولان کشورمان به کرات اعلام کرده اند صرفا جنبه بازدارندگی دارد، به معنای واقعی کلمه خار چشم دشمنان شده است. اگر دور تا دور کشور را دیوار بکشند تولید موشک متوقف نخواهد شد.

انتهای خبر/.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار