آخرین اخبار

12. مهر 1402 - 21:14   |   کد مطلب: 27209
دو‌سال پیش بود که ارزیاب یونسکو پس از طی ۲۳ استان به استان همدان سفر کرد تا به بازدید از دو‌کاروانسرا #تاج آباد در شهرستان بهار و فرسفج در شهرستان تویسرکان بپردازد اما اعلام نتیجه داوری آن تا چند روز آینده به تاخیر افتاده است.

به گزارش آوای فامنین، ایران پرونده ای به نام‌کاروانسرا ایرانی را که متشکل از ۵۶ کاروانسرا در ۲۴ استان است را  در سال  ۲۰۲۱ به یونسکو فرستاد که مراحل بازدید ارزیاب یونسکو از آنها دوسال پیش انجام شده و در حالی که قرار بود در سال گذشته در اجلاس روسیه  تصمیم نهایی در مورد آن گرفته شود که با برگزار نشدن این اجلاس در روسیه بررسی این پرونده به سال جاری در اجلاس یونسکو در ریاض موکول شده است.

هر چند  ایکوموس این پرونده را refer اعلام کرده است، اما به نظر می‌رسد ایران می تواند با دفاعی خوب و  لابی  سیاسی با تصمیم #کمیته_میراث _جهانی این پرونده بزرگ را به ثبت  برساند.

از این رو دست اندرکاران باید از هم اکنون به فکر برگزاری مراسمی در خور شان برای ثبت اولین آثار ثبت جهانی در استان همدان پس از ایام صفر باشند و مشکلات  را حل و زیر ساخت های لازم را برای آن ارتقا دهند.

در بین این دو‌کاروانسرا کمترین مشکلات را کاروانسرا فرسفج دارد چرا که با توجه قرار گیری در کنار شهر فرسفج مدیریت بهتری داشته و مشکل خاصی ندارد، اما کاروانسرا تاج آباد دارای مشکلاتی از جمله نبود زیر ساخت آب،برق، گرمایش، راه و لزوم تملک و مرمت بخشی از بنا است که هم توسط پیمانکار صندوق احیا بناهای تاریخی و دستگاه های اجرایی باید حل و فصل  شود.

برگزاری رویداد ها، تبلیغات ملی و فرا ملی می تواند این دو اثر زیبا  را با توجه به رسیدن به ثبت جهانی و موقعیتشان به مقصد جدید گردشگری در ایران و  استان همدان تبدیل نماید.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار