آخرین اخبار

27. ارديبهشت 1392 - 11:00   |   کد مطلب: 1498

يك:بيستم اريبهشت هشتاد و نه. دیدار دست اندركاران تولید و انتشار كتاب «دا» با رهبر انقلاب. «دا» نمونه‌ي جديد از ارائه‌ي داستان‌هاي دفاع مقدس است. روايتي بديع و جذاب و واقعي از داستان‌هاي كاملا بومي و ايراني، روايتي كه هم از منظر جذابيت‌هاي داستاني با وجود حجم بالايش كشش لازم را براي خوانده شدن توسط عامه مردم دارد، و هم از منظر تاريخي يك اثر درخشان در حوزه‌ي « تاريخ شفاهي» است و سندي از تاريخ معاصر ايران.

همه‌ي اين‌ها و خيلي نكات ديگر باعث مي‌شود اولين ديدار رسمي رهبر انقلاب با دست‌اندركاران توليد يك كتاب خاص رقم بخورد و خود نفس اين ديدار تائيدي باشد بر اين رويكرد و اين نگاه به توليد اثر فرهنگي در نظام فرهنگي كشور.
جز اين در اين ديدار نكاتي هم توسط رهبر انقلاب بيان مي‌شود كه مي‌توان آن را به عنوان خط درست مديريت فرهنگي در نظام اسلامي در نظر گرفت: «عرصه فرهنگی، عرصه جهاد است. كسانی كه در این میدان جهاد فرهنگی حضور دارند باید حق جهاد را بجا آورند و آن‌گونه كه شایسته است به ترویج ارزشهای دینی و واقعیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بپردازند.»
دو: اول اسفندماه نود و يك. دیدار جمعی از مسئولان و دست‌اندركاران جشنواره‌ی مردمی فیلم عمار با رهبر انقلاب. اين براي اولين بار است كه رهبر انقلاب با اعضاي برگزاركننده‌ و برگزيدگان يك «جشنواره سينمايي» ديدار مي‌كنند. اصلا اين براي اولين است كه رهبر انقلاب در دوران زعامت‌شان گروهي خاص از سينماي كشور را به حضور مي‌پذيرند. تا پيش از اين تمام ديدارهاي ايشان با اهالي سينماي و تلويزيون، با گلچيني از تمام طيف‌هاي فعال در اين حوزه بوده و هيچگاه هيچ دسته و گروه و رويكرد خاصي را مورد تائيد قرار نداده‌اند و نفي هم نكرده‌اند، اين‌بار اما با اين ديدار براي نخستين مرتبه رويكرد و نگاهي خاص در توليد و پخش آثار سينمايي/مستند مورد تائيد ايشان قرار مي‌گيرد و اين را طبعا مي‌توان به عنوان راه و مسير درست «كار انقلابي» در حوزه‌ي سينما و تلويزيون در نظر گرفت. مدلي كه تا پيش از اين در فضاي سينمايي كشور وجود نداشته و به لطف رويش‌هاي پس از فتنه88 در عرصه‌ي هنر انقلاب، پاگرفته است و تبديل به يك موج جديد در عرصه‌ي سينماي كشور شده است.
رهبر انقلاب در اين ديدار توجه به موضوع دین و معارف دینی و همچنین انقلاب اسلامی و ارزش‌های انقلاب در این جشنواره را اقدامی مبارك مي‌خوانند و تأكید مي‌كنند كه: «نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی باید نگاهی بلندمدت و همراه با برنامه‌ریزی دقیق و امید به آینده و بهره‌گیری مناسب از ابزار هنر برای تأثیرگذاری حداكثری باشد.»
ايشان همچنين باز اين نكته‌ي اساسي مورد اشاره قرار مي‌دهند كه: «كسانی كه امروز مشغول كار و فعالیت در عرصه‌ی فیلم‌های با مضامین انقلابی و دفاع مقدس هستند، واقعاً در حال جهاد هستند.»
سه: بيست و سوم ارديبهشت نود و دو. دیدار دست‌اندركاران دفاتر ادبیات مقاومت و ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری با رهبر انقلاب. ايشان در اين دیدار ایجاد یك حركت عظیم، الهام‌بخش و برانگیزاننده در زمینه ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی و همچنین جلوگیری از به ثمر نشستن خواست برخی جریان‌های معاند انقلاب اسلامی در جهت انزوای مفاهیم و حقایق انقلاب اسلامی را دو ویژگی مهم و شاخص در فعالیت‌های حوزه هنری مي‌خوانند و تأكید مي‌كنند كه: «این حركت پیشرو و موثر، كشور را از ادبیات وارداتی بی نیاز كرد.»
رهبر انقلاب همچنين بر اين نكته تاكيد مي‌كنند كه: «تبیین ظرفیت عظیم معرفتی و معنوی برآمده از انقلاب اسلامی از سوی هنرمندان متعهد، رویه و سنت غلط موجود در آثار روشنفكران و اكتفا به آثار ترجمه‌ای را تغییر داد و به استغنای در تولیدات و ارائه محصولات بسیار با ارزش و فاخر در زمینه های گوناگون ادبی و هنری منجر شد.»
اين همان فصل مشترك بيانات رهبري در ديدار با «عماريون»، «دست‌اندركاران كتاب دا» و «اعضاي دفتر ادبيات مقاومت حوزه هنري» است؛ مقابله با سنت‌هاي غلط رواج يافته توسط جريان روشنفكر و بازگشت به مباني و مفاهيم اصيل انقلاب بدون ترس و واهمه از شماتت و تخريب و توهين‌هاي روشنفكران و هم مسلكان‌شان.
چهار: حالا و بعد از سه ديدار ويژه و خاص به راحتي مي‌توان در مورد الگوي مورد نظر رهبر انقلاب درباره‌ي مدل صحيح «كار فرهنگي» بحث كرد و فاكتورهاي درست يا خطا بودن يك خروجي هنري خاص، يا يك رويكرد فرهنگي را بدست آورد.
چيزي كه در همين نگاه اول واضح است اين است كه مطابق همه‌ي آن مواردي كه اين روزها در حوزه‌هاي سياسي و اقتصادي بيان مي‌شود، در حوزه‌ي فرهنگ هم اين حفظ و استقامت بر اصول اساسي اسلام و نظام اسلامي‌ست كه حرف اول را مي‌زند. چيزي كه سه ديدار فوق را از بقيه‌ي ديدارهاي فرهنگي رهبر انقلاب متمايز مي‌كند اين است كه هر سه گروه بي‌توجه به جوسازي‌ها و سنگ‌اندازي‌هاي گروه‌هاي مختلف از جمله شبه‌روشنفكران غرب‌زده، تنها و تنها به ثبت و نمايش هنرمندانه‌ي تاريخ انقلاب اسلام و بيان جذاب مفاهيم اساسي اسلام و انقلاب پرداخته‌اند و اتفاقا همين نكته باعث شده است كه بيشتر هم ديده شوند و از حيث جذب مخاطب نيز بيش از آن چيزي كه پيش‌بيني مي‌شد مورد اقبال عموم قرار بگيرند.
پنج: «بى‌شك در درون كشور ما كسانى هستند كه همان انگيزه‌هاى ضديت با اين گرايشِ به اصطلاح «بنيادگرايى» را دارند؛ شما از آنها اصلاً رودربايستى نكنيد. در تنظيم برنامه‌ى ادب و هنر، يا تنظيم برنامه‌ى كودكان، يا فيلم و سريال، هيچ‌وقت اين فكر را نكنيد كه اگر ما اين گرايش را نشان داديم، ممكن است يك تيپ روشنفكرى كه مثلاً خوانندگان فلان مجله‌ى هفتگى هستند، خوششان نيايد؛ به‌دَرَك، خوششان نيايد! شما اصلاً كارى را بكنيد كه آنها خوششان نمى‌آيد؛ هيچ ملاحظه‌ى اين چيزها را نكنيد؛ نگوييد ما اين شخصيت را بايد تجليل كنيم، شايد آنها جذب بشوند؛ نه، شما ببينيد آيا در تجليل اين شخصيت، نقطه‌ى منفى‌يى وجود ندارد؟ نگوييد ما بايد با اين آقا مصاحبه كنيم، يا سخنرانى اين آقا را در فلان سمينار يا در فلان مجموعه پخش كنيم، براى اين‌كه آن جناح هم به اين كانال علاقه‌مند بشوند؛ نه، شما نگاه كنيد ببينيد آيا اين حركت شما براى آن هدفگيرى اصلى - كه گفته شد - ضررى دارد يا ندارد؛ اگر ضرر دارد، اصلاً ملاحظه نكنيد كه فلان كسان ممكن است با اين كار جذب بشوند؛ نه، بگذاريد جذب نشوند؛ كاملاً صريح عمل كنيد.»(7/11/70 بيانات در ديدار مديران شبكه‌ى دوم سيما)
به نقل از رجانیوز

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار