گروه مؤسسات قرآنی مردمنهاد: آيتالله نكونام با تأكيد بر اينكه قرآن كريم در موارد فراوان به تفكر توصيه دارد و همواره براى هر انتخاب و گزينشى، انديشه آن را ارج مینهد، افزود: جامعه قرآنى در صورتى جامعه قرآنى موفقی است كه با تفكر، تعقل و بصيرت و بهدور از ناآگاهى با قرآن كريم مأنوس باشد.
![]() |
آيتالله محمدرضا نكونام |
آيتالله محمدرضا نكونام، نويسنده و مدرس حوزه علميه، با اشاره به اينكه «صاحب بصيرت» به كسى گفته میشود كه داراى بينشى شده است كه حقيقت هر چيزى را آنگونه كه هست میشناسد گفت: اين صاحب بصيرت در فهم و درك خود از مسائل خطا نمیكند، جريانشناس میشود و شروع و پايان سير هر حركتى را پيشبينى میكند.
وی در ادامه بيان كرد: از سویى به كسى میتوان «اهل قرآن» و به اجتماعى میشود «جامعه قرآنى» گفت كه نخست داراى معرفت قرآنى و بصيرت باشد؛ يعنى انتخابها و گزينشهاى فرد و جامعه بر معيار فرهنگ قرآن كريم و آموزههاى آن باشد و چنين مهمى نيازمند آگاهى بر قرآن كريم است.
نويسنده كتاب درآمدى بر شناخت قرآن كريم با بيان اينكه ورودگاه تحقق فرد و جامعه قرآنى، داشتن معرفت نظرى به اين تنها كتاب آسمانى و احاطه بر گزارههاى علمى نهفته در آن است و اين ناآگاهى است كه فرد و جامعه را از قرآن كريم دور میدارد، افزود: كسى كه با قرآن كريم انس داشته باشد و اهل آن شناخته شود نمیشود كه معرفت و بصيرت نداشته باشد و كسى كه صاحب بصيرت است نمیشود كه گزينشى درست نداشته باشد و با محبت و عشق در ميدان تكليفى كه دارد حاضر نشود.
نكونام: |
متأسفانه از آنجا كه دانشمندان ظاهرگرا بر ترويج عمل سرمايه گذاشتهاند جامعه معرفت و بصيرت را پیگير نشده و بر پايه اين اقتضاى طبيعى كه افراد جامعه به بزرگان و اشراف مینگرند، آنان چندان پیگير معرفت نشدهاند به گونهاى كه ديگر حتى حلالها و حرامها را هم بهخوبى نمیشناسند |
وی در ادامه تصريح كرد: از نظر فلسفى، هر كردهاى متوقف بر انديشه است و ارزش هر عملى به انديشه آن كار است؛ همانطور كه در فضيلت كردار حضرت اميرمؤمنان(ع) در روايت است «ضربت شمشير ايشان در روز خندق، برتر از عبادت ثقلين (جن و انس) است»، برترى تمامى كردار حضرت اميرمؤمنان(ع)ـ كه در اين روايات تنها نمونهاى از آن ذكر شده است و عموميت دارد ـ براى معرفتى است كه اميرمؤمنان(ع) نسبت به حقيقت داشتهاند.
آيتالله نكونام در ادامه اظهار كرد: در تمامى كارها اصل بر معرفت و بصيرت است و بايد به ماده و محتوایى كه در انگيزش مورد استفاده قرار میگيرد توجه داشت كه آيا داراى بينش و معرفت درستى است يا نه؟.
اين مدرس حوزه علميه با اشاره به اينكه قرآن كريم در سفارش به عمل، نخست راه علم و معرفت را مقدم میدارد، افزود: قرآن میفرمايد: «یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَیْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» (سوره صف آيه 10 و 11)، قرآن كريم ايمان را همان عقد قلبى بر معرفت میداند و عمل را فرع بر علم میشمرد.
وی بيان كرد: متأسفانه از آنجا كه دانشمندان ظاهرگرا بر ترويج عمل سرمايه گذاشتهاند جامعه معرفت و بصيرت را پیگير نشده و بر پايه اين اقتضاى طبيعى كه افراد جامعه به بزرگان و اشراف مینگرند، آنان چندان پیگير معرفت نشدهاند به گونهاى كه ديگر حتى حلالها و حرامها را هم بهخوبى نمیشناسند.
نكونام با بيان اينكه قرآن كريم بارها با نداى بلند «فَاعْلَمُوا» آورده و براى نمونه فرموده است «فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَوْلاَكُمْ نِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيرُ» (آيه 40 سوره انفال)، وقتى معرفت نباشد، سالها عبادت و حتى حضور در محافل قرآنى، در شخصيت فرد تأثير چندانى ندارد، گفت: معرفت را حضرت اميرمؤمنان(ع) دارند كه میفرمايند اگر تمامى پردهها كنار رود بر معرفت و يقين من افزوده نمیشود: «لو كشف لى الغطاء ما ازددت يقينا»(ابن شهرآشوب، مناقب آل ابىطالب، ج 1، ص 317).
وی بيان كرد: جامعه قرآنى از آنجا كه از تفسير و تأويل حقيقى قرآن كريم و انس با آن بازمانده و بيشتر به كارهاى شكلى و صورى مانند قرائت، ترتيل و حفظ قرآن مشغول است، نتوانسته آنگونه كه شايسته است از قرآن كريم؛ اين كتاب معرفت و بصيرت، نورياب و صاحب بصيرت شود؛ وگرنه كسى كه بصيرت دارد صاحب معرفت و حكمت است و هر كارى را در جاى آن انجام میدهد میتواند خير تمامى افراد را تشخيص دهد و به دليل محبت و صفایى كه درون خود دارد، خيرخواه همگان میشود و در تندباد حوادث و تحولاتى كه براى آنان پيش میآيد به مردم و خير و صواب آنان اهتمام دارد و تمامى مردم نيز با نظر به بصيرت، حكمت و معرفتى كه در او سراغ دارند، وى را خيرخواه خود میيابند و او را دوست دارند و به خودى خود از او الگو میگيرند و وى را پيشتاز قرار میدهند.
نكونام: |
كسى كه «بصيرت» دارد هيچ گاه از كسى كه فرجامى دارد كه دين حق را بدنام يا آلوده میكند حمايت نمیكند و در تحولات سياسى، دست كم آن است كه خود را به پرتگاههاى فريب و خدعه نمیآلايد و با نور بصيريتى كه از قرآن كريم گرفته است، میتواند كورى مدعيان بصيرت را از صاحبان روشنایى حقيقى بصيرت تشخيص دهد |
اين نويسنده اظهار كرد: كسى كه با قرآن كريم انس دارد و قرآنى شناخته میشود، در پرتو انس با قرآن كريم، نفس خود را از ابتلائات حرمانزا میزدايد، زيرا همنشينى با قرآن كريم به او صفایى میدهد كه ذهن وى را آماده حركت و تلاش براى فهم و وصول به بصيرت میكند.
وی افزود: اين صفاى حاصل از انس با قرآن كريم فرد قرآنى را به تأمل، دقت، آگاهى، معرفت و بصيرت وا میدارد و او را داراى فهمى ويژه میكند كه قدرت تشخيص و آيندهنگرى، بخشى از آن است، چنين فردى رفته رفته راه وصول به غيب را بهطور نسبى میگشايد و با الهامگيرى از حق تعالى، میداند حق چيست و از چه كسى بايد حمايت كند و نقابهایى كه سالوسبازان و ظاهرگرايان بر چهره میزنند را كنار میزند و چهره حقيقى آنان را میشناسد؛ چرا كه داراى نور «بصيرت» میشود.
اين مدرس حوزه علميه تصريح كرد: كسى كه «بصيرت» دارد هيچ گاه از كسى كه فرجامى دارد كه دين حق را بدنام يا آلوده میكند حمايت نمیكند و در تحولات سياسى، دست كم آن است كه خود را به پرتگاههاى فريب و خدعه نمیآلايد و با نور بصيريتى كه از قرآن كريم گرفته است، میتواند كورى مدعيان بصيرت را از صاحبان روشنایى حقيقى بصيرت تشخيص دهد.
وی ادامه داد: اگر كسى داراى چنين عنايت قرآنى باشد، نمیشود كه به وظيفه خود عمل نكند و حقيقتى را كه فهم میكند پیگير نشود و اگر چنين امرى در جامعه قرآنى به طور شفاف مشاهده نمیشود براى آن است كه عنوان «جامعه قرآنى» و جامعهاى كه با قرآن كريم انس دارد و از نور آن نورياب ميیشود مصداق گويایى ندارد.
نكونام با تأكيد بر اينكه قرآن كريم در موارد فراوان به تفكر توصيه دارد و همواره براى هر انتخاب و گزينشى، انديشه آن را ارج مینهد افزود: جامعه قرآنى در صورتى جامعه قرآنى موفقی است كه با تفكر، تعقل و بصيرت و بهدور از ناآگاهى با قرآن كريم مأنوس باشد.
وی در ادامه با اشاره به نقش مداحان در جامعه اظهار كرد: كار مداحان، نخست انگيزشى است و سپس بينشى؛ برخلاف جامعه قرآنى كه بايد بينش در كار آنان بر انگيزش پيشى داشته باشد، البته هر دو گروه هم زمينههاى بينشى و هم انگيزشى را دارا میباشند و در اين جهت اشتراك دارند.
اين نويسنده اظهار كرد: در كار انگيزشى میشود اشك و آهها با صفا و صداقت همراه باشد يا چنين نباشد و جنبه نمايشى داشته باشد، ولى در كار بينشى، شخص بايد قدرت تشخيص داشته باشد تا هرچه باطل است را از حقيقت تشخيص دهد و چنين كارى به مراتب سختتر از برانگيختن احساسات و شور است.
اين مدرس بيان كرد: آسيبهاى مداحى اين روزها كم نيست و اين هنر به طورى و در بخشهایى آماج تسويلات شيطان شده است، ولى اين آسيبها كمتر در جامعه قرآنى ديده میشود؛ هر چند اين جامعه نيز رمق چندانى در بحث معارف قرآنى ندارد و سرگرم صوت و لحن و حفظ قرآن است تا ارائه كارهاى تحقيقى و ميدانى و تفسيرهاى نوظهور نيز كمتر عمق و ژرفایى در محتوا گرفته و بيشتر گردآورى مطالب و كار به داشتن جنبه آموزش و نوآوریهاى علمى و محتوایى، جنبه ساختارى، شكلى و صورى دارد.
نكونام اظهار كرد: امروزه بازار مداحان بسيار گرم شده؛ به گونهاى كه حتى بر موعظه عالمان چيرگى يافته و آن را به انزوا كشيده است و حال آن كه اين سكان بايد همواره به دست كارشناسان دين باشد و رونق كار مداحان به معناى حسن كار آنان نيست، بلكه كاستیهاى فعالان مذهبى در حوزه علوم و معارف اسلامى است كه نقش آنان را برجستهتر ساخته است.
وی تصريح كرد: به همين دليل است كه مداحان امروزى، البته به پشتوانه آشنایى با دستگاههاى موسيقى و نيز صداهاى نيكویى كه دارند، ميداندارى را از متوليان حقيقى دين گرفتهاند؛ در حالى كه بايد تصدى رهبرى و هدايت و سلامت و آگاه كردن اين گروه، در اختيار حوزههاى علمى و عالمان آگاه قرار گيرد، زيرا چنين تصدى و آگاه كردن وظيفه رسمى هيچ ارگان يا فردى نيست؛ زيرا حوزه و عالمان دينى هستند كه میتوانند چنين امر خطيرى را بهطور قانونمند و واقعى، نه سطحى و صورى اراده كنند.
به نقل از ایکنا
دیدگاه شما