آخرین اخبار

27. فروردين 1392 - 20:43   |   کد مطلب: 985
خستين روز ثبت ‌نام از شوراهاي اسلامي شهرها و روستاها صبح ديروز در حالي آغاز شد كه برخلاف گذشته كه ثبت‌نام توسط فرمانداري‌ها صورت مي‌گرفت اين‌ بار ثبت ‌نام به عهده دفاتر پيشخوان گذاشته شده بود.

0x166d4cb2de02592e_0
در این دوره از انتخابات شوراها برای نخستین بار به منظور تسهيل در امر ثبت نام، داوطلبان مي‌توانند با مراجعه به دفاتر پيشخوان خدمات دولت و دفاتر آی‌سی‌تی روستايی، اقدام به پيش ثبت نام نموده و از دفاتر مزبور شماره رهگيری دريافت کنند، سپس به فرمانداری يا بخشداری مربوطه مراجعه و ثبت نام خود را تكميل و نهايی کنند.
به گزارش خبرنگار ما، صبح ديروز در حالي كه استارت انتخابات زده شده بود، طبق روال حضور براي ثبت ‌نام كمرنگ به نظر مي‌رسيد؛ چرا كه به گفته برخي مسئولان دفاتر، حتي يك كانديدا هم به دفاترشان مراجعه نكرده بود.
هرچند مراجعه تا ساعت 14 ادامه داشت اما ديگر مشكلي كه روز اول ثبت ‌نام انتخابات وجود داشت اين بود كه مسئولان دفاتر پيشخوان اطلاعات درستي از نحوه ثبت ‌نام نداشتند.
به گفته يكي از مديران اين دفاتر در شهرستان‌های استان، آنان براي ثبت ‌نام كلاس توجيهي نگذرانده بودند هرچند به صورت بخشنامه‌اي مكتوب روند ثبت ‌نام به آنان آموزش داده شده است.
وي اعلام داشت: اين بخشنامه‌ها بدون اطلاع قبلي از 12 اسفندماه روي سامانه گذاشته شده بودند همچنين نرم‌افزاري براي نصب به صورت بخشنامه‌اي ارسال شده بود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه كانديداها تا چه میزان نسبت به ثبت ‌نام توجيه شده بودند، گفت: بسياري از كانديداها بويژه كانديداهاي شوراي روستايي از ما راهنمايي مي‌خواستند برخي هم براي راهنمايي به بخشداري‌ها مراجعه كرده بودند.
مدير يكي از دفاتر پيشخوان اعلام كرد: ثبت ‌نام آزمايشي به صورت كانديداي فرضي جمعه صورت گرفت اما چون اغلب مراجعه‌كنندگان مدارك ناقص داشتند ثبت‌ نام آنان به فردا موکول شد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر پیشخوان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه در حال حاضر کار دفاتر روی روال نیفتاده است، گفت: از آنجا که اطلاع‌رسانی با تأخیر انجام شده مسئولان دفاتر آموزش ندیدند و تا حدودی وجود مشکلات سایتی باعث شده کار به کندی پیش برود که البته روزهای آینده حل خواهد شد.
امیرحسین حاجی‌امیری ادامه داد: فرمانداری برای سهولت کار حجم محدودی را می‌تواند پوشش دهد و با وجود 45 دفتر پیشخوان در سطح شهر و 112 دفتر در سطح استان ثبت نام به این دفاتر واگذار شد.
در این میان چند تن از کاندیداهای شورای اسلامی شهر همدان که برای ثبت نام مراجعه کرده بودند از نحوه ثبت نام ابراز ناخرسندی کردند و گفتند تنها یک دفتر پیشخوان اقدام به ثبت نام می‌کند که روند کار در آنجا به کندی انجام می‌شود.
رئیس ستاد انتخابات استان نیز در این باره اظهار داشت: چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی روستاها در مناطق روستایی بالای 100 نفر جمعیت یا بالای 20 خانوار برگزار می‌شود.
علیرضا قاسمی‌فرزاد در مورد سطح تحصیلات نامزدهای انتخاباتی افزود: طبق قانون، داوطلبان شورای اسلامی روستاهای تا 200 خانوار باید توانایی خواندن و نوشتن داشته باشند و سطح تحصیلات داوطلبان در روستاهای بالای 200 خانوار باید حداقل دیپلم باشد.
وی گفت: داوطلبان شوراهای اسلامی شهرهای تا 20 هزار نفر جمعیت باید دارای مدرک حداقل فوق دیپلم و بالای 20 هزار نفر جمعیت نیز داوطلبان باید مدرک لیسانس یا معادل آن را ارائه دهند.
وی در خصوص تعداد اعضای اصلی و علی‌البدل شوراها اظهار داشت: اعضای شورای اسلامی روستاهای تا یک هزار و 500 نفر جمعیت سه نفر اصلی و دو نفر علی‌البدل است.
معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان افزود: بر اساس قانون، اعضای شورای روستاهای بالای یک هزار و 500 نفر جمعیت 5 نفر اصلی و 3 نفر علی‌البدل هستند.
وی بیان کرد: شورای شهرهای تا 20 هزار نفر جمعیت شامل 5 عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل است، همچنین شهرهای تا 50 هزار نفر جمعیت دارای 7 عضو اصلی و 3 عضو علی‌البدل و شهرهایی که جمعیت آنها بین 50 هزار تا 100 هزار نفر است شورای شهر آنها متشکل از 9 عضو اصلی و 9 عضو علی‌البدل است.
قاسمی‌فرزاد گفت: تعداد اعضای شورای شهرهای تا 200 هزار نفر جمعیت نیز 11 عضو اصلی و 5 عضو علی‌البدل تعیین شده و شمار شوراهای شهرهای بین 200 هزار تا 500 هزار نفر جمعیت 13 عضو اصلی و 6 عضو علی‌البدل و شهرهای دارای 500 هزار تا یک میلیون نفر جمعیت نیز 15 عضو اصلی و 7 عضو علی‌البدل است.
وی بیان کرد: بر این اساس شمار اعضای شورای شهر همدان در انتخابات آتی به 15 عضو افزایش یافته همچنین اعضای شورای اسلامی شهر ملایر به 11 عضو، نهاوند و اسدآباد به 9 عضو، بهار و تویسرکان و کبودراهنگ به 7 عضو و رزن و فامنین به 5 عضو رسید.
به هر حال نخستين روز ثبت ‌نام كانديداهاي شوراي اسلامي شهرها و روستاها در حالي كليد خورد كه توجيه نبودن مسئولان دفاتر، كانديداها و نيز مراجعه كمرنگ آنها بيش از هر چيز نمود پيدا كرده بود. گويا كانديداها زمان ثبت ‌نام را به منظور ارزيابي فضاي حاكم به روزهاي آخر موكول كرده‌اند.
گفتنی است، ثبت نام از داوطلبان شرکت در انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از صبح دیروز دوشنبه در فرمانداری‌ها و بخشداری‌های سراسر کشور آغاز شده و تا پایان وقت اداری روز یکشنبه یکم اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد یافت.
با آغاز ثبت نام از داوطلبان انتخابات شوراها که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در 24 خردادماه برگزار می‌شود، انتخابات 92 رسماً کلید خورد و کشور وارد فضای انتخاباتی شد.
بنا بر این گزارش، تعداد منتخبان چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا 207 هزار و 587 نفر خواهد بود که از این تعداد 126 هزار و 153 نفر عضو اصلی و 81 هزار و 434 نفر آن را عضو علی‌البدل تشکیل خواهند داد.

به نقل از: همدان پیام

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار