آخرین اخبار

27. فروردين 1392 - 20:33   |   کد مطلب: 973
قطعه ای از دامنه کوه الوند در جنوب غربی شهر همدان که تاکمتر از یک دهه پیش سنگلاخی بیش نبود ، با همت یک کیمیاگر سخت کوش همدانی هم اینک به باغی سبز و اعجاب انگیز از بهترین گونه درختان میوه وگل های وحشی مناطق گرم سیری و سرد سیری ایران تبدیل شده است .

80616132-3867243

بسیار افراد خبره و کارشناس در صنعت کشاورزی از سراسر میهن اسلامی که شگفتیهای باغ اختصاصی ˈ پرویز ملک زاده ˈ ، باغدار نابغه همدانی را در بلندی های صخره ای شهر دیده اند ، عقیده دارند ، این باغبان و پژوهشگر خستگی ناپذیر ، کاری با سنگ های خارا و بذر گیاهان تزیینی و گونه های اصلاح شده و کمیاب درخت میوه کرده است که هیچ کیمیاگری تاکنون با آهن و طلا نکرده و او بواقع از سنگ خارا شهد گل می گیرد .

ملک زاده ، نام نا آشنایی نیست و نزد صاحبان اندیشه و ذوق در دنیای تحقیقات گونه های درختی و درختچه های تزیینی در نقاطی از جهان دارای اعتبار و سبقه قابل اعتنایی است ، ولیکن کارهای سخت و طاقت فرسای او برای بسیاری از ما که کرداری ساده داریم ، ناشناخته است .

ملک زاده می گوید : فرهاد وار تیشه بر صخره های سخت می زنم تا راهی برای رویش زندگی خود و جوان ها بیابم و ناممکن ها را برای نسل های آینده ممکن سازم .

یکی از هنرهای بظاهر ساده ، ولیکن طاقت فرسای این پژوهشگر 63 ساله که بگفته خودش از 12سالگی با گل وگیاه و درخت همزیست شده ، این است که از یک تنه درخت به روش پیوندی ، 11 رقم میوه همگون اما با رنگها و طعم های متنوع بدست می آورد .

انواع سیب درختی ، آلوی زرد و قرمز ، قطره طلا و زرد آلو ، انواع آلبالو و گیلاس ، انواع هلو و شلیل ، دو گونه گلابی کمیاب سیاه و زرد ، به ، زالزالک ، انگور و حتی گونه های ناسازکار با اقلیم همدان همچون عناب ، سماق ، انار و انجیر ، همراه با گونه های متنوع گردو ، بادام و سنجد به وفور در باغ یک و نیم هکتاری ملک زاده ، حدود چند سالی هست به بار می نشیند.

پیرامون باغ نمونه و منحصر بفرد کیمیاگر همدانی را گونه های اصیل و تقویت شده ای از گل های خوش عطر و نام ˈ محمدی ˈ و گل زرد که به علت تخریب و تغییر کاربری بسیاری از رویش گاههای این دو گونه گل ارزشمند در همدان ، رو به انقراض است ، احاطه کرده و در جای جای باغ نیز گونه های اصلاح شده و کم نظیری از گل لاله و درختچه اقاقیا خود نمایی می کند و برروی دوستداران این جلوه های زیبای الهی تبسم می پاشد .

به گفته اغلب باغ داران و کارشناسان خبره کشاورزی در همدان که نتیجه تلاش ملک زاده را نظاره گر هستند ثمره میوه و محصول کم نظیر این باغ به لحاظ عدم استفاده از سم و کود های شیمیایی ، کیفیت کامل و ذات ارگانیکی خود را حفظ کرده و قابل مقایسه با محصول های مشابه نیست .

به گفته آنان محصولات این باغ استثنایی از نظر انبوهی تولید و وزن و ظاهر نیز با محصولات معمول متفاوت است به گونه ای که بیشتر انواع میوه آن درشت و غنی است و هردانه میوه ˈبه ˈ و سیب زرد تا وزن حدود 900گرم ، حتی از درختچه جوان باغ قابل برداشت است .

ملک زاده با فن و هنری نهال درختان میوه را در زمین و گلدان غرس می کند که در همان سال اول به گل می نشیند اما چون شاخه های جوان و نورسته درختچه های یکساله تاب تحمل ثمره های سنگین وزن را ندارند او خود مجبور است از بار درختچه ها بتدریج و تا قبل از رسیدن کامل بکاهد و هرس کند ، تا آسیبی به نهال تازه وارد نشود .

بسیاری از گونه های درختی باغ ملک زاده نیز از انواع ˈپایه کوتاه ˈ است و این گونه ها اغلب به لحاظ فراوانی محصول و سنگین شدن شاخه های بارور ، روی زمین می خوابند و برداشت محصول از آنها براحتی ممکن می شود.

در بین تمام این خلاقیت ها و نمونه های اعجاب انگیز درختی ، بازهم گونه های متفاوتی وجود دارد که باور کردنش بدون تماشای از نزدیک تقریبا محال می نماید ، چرا که در این باغ خوشه های بزرگی از میوه های تک دانه بدون هیچ شاخه تازه و نورسته ای ، مستقیما از زیر پوست نسبتا ضخیم تنه درخت بیرون می زند و انسان را از اعجاز خداوندی و اراده انسان های سخت کوش برای به عمل درآوردن توان بلقوه طبیعت ، به حیرت وا می دارد.

پژو هشگر خوش ذوق و خلاق همدانی که تا 10 سال پیش حسرت قطعه زمینی برای ادامه کارهای تحقیقی خود بر روی گیاهان را داشت ، آن زمان منزل مسکونی اش را به کلنی سبز و شادابی از انواع درخت میوه تبدیل کرده و در باغچه کوچک و محدود تا بام خانه و فضای پشت پنجره و راه پله ها ، تراکمی از درختچه بارور واستثنایی موز و آناناس ، هلو و انگور به عمل آورده بود .

او سرانجام با تلاش و پی گیری فراوان توانست از محل فروش همان خانه زمین کنونی باغی را فراهم کند که در حال حاضر به یک مرکز و عرصه عملی برای تحقیقات دانش پژوهان و علاقمندان به پرورش گل و گیاه درخت تبدیل شده است .

ملک زاده که در نزد همشهریان خود به قناعت و صداقت پیشگی شهره است ، بارها مسئولان اداره کل منابع طبیعی استان همدان و وزیر وقت مسکن وشهرسازی که در کارهای اجرایی مدد کار ملک زاده برای واگذاری زمین به وی بوده اند را با دعای خیر یاد می کند و همواره مساعدت های نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان و همچنین شورای اسلامی شهر همدان برای بخشودگی عوارض احداث استخر ذخیره سازی آب زراعی را قابل تحسین می داند .

فعالیت های ملک زاده در عرصه طبیعت و انس با گل و گیاه تنها به باغبانی خلاصه نمی شود ، چون او به دوستدار واقعی محیط زیست در بین همشهریان خود شهره است و به لحاظ این دلبستگیها و توجه و وسواس برای حفظ محیط زیست ، از دست آقای محمود احمدی نژاد ، رییس جمهوری اسلامی نشان ملی دریافت کرده است .

او همچنین مدرس درس ˈ زنگ سبزˈ در مدارس متوسطه استان همدان است و در چند کنگره ملی برای سخنرانی در نقاط مختلف کشور شرکت داشته است .

مللک زاده ، مقاله های علمی فراوانی نیز در خصوص گل وگیاه و ارزش معنوی زراعت باغ و توسعه فضای سبز ، در مجلات اختصاصی کشور نشریات محلی دارد و همیشه سخنان خود پیرامون نعمت های الهی و زیباییهای خلقت ، با شعر و طنز و نکته های نغز ادبی شروع می کند.

پژوهشگر همدانی که همگان او را به عنوان مردی خودساخته و انسانی که راهش را از فراز و نشیب سختی های زندگی و انس با طبیعت و همدلی با راز و رمز خاک ، زمزمه آب ، ترنم نسیم و رویش سبزینه ها یافته ، می شناسند ، گاه ، گاهی لب به شکوه و نا گفته ها نیز می گشاید .

او می گوید به سختی آب مورد نیاز برای آبیاری این مزرعه نسبتا بزرگ را فراهم می سازد و تابستان ها با وجود اینکه با تانکر های بزرگ آب را از منابع غیر قابل شرب شهری به دل کوه می آورد ، بازهم نهال و برخی درخت های جوانش از بی آبی می سوزند.

ملک زاده با سختی و مرارت و با صرف بیش از یک میلیارد ریال هزینه استخرهای کوچکی برای ذخیره سازی آب احداث کرده و تاکنون پنج حلقه چاه نیز از دل سنگ شکافته است ، اما هیچ یک از این چاه ها به آب نرسیده و متروکه مانده است .

گویا فقط در فصل بهار که یخ آب ها و چشمه سارهای بالا دستی مزرعه جاری است ، او قادر به ذخیره سازی آب برای مدتی می باشد .و اما ، باوجود تمام شگفتهای باغ کیمیاگر همدانی و تلاش و اراده و نو آوری هایی که برای تولید و نمایش میوه های بهشتی در این باغ به منصه ظهور می رسد ، اطرافیان و معدود کارگران و همکاران ملک زاده ، گواهی می دهند ، که او هیچ درآمدی از باغ پربرکت خود ندارد و میوه های لذت بخش باغ همه ساله وقف خانواده های کم درآمد و افراد محروم در نقاط حاشیه نشین شهر می شود و به قولی هر کس از این باغ و سفره نعمت بهره ای و بری می برد .

منبع:ایرنا

باغبان معجزه گر و پژوهشگر توانای همدانی بازنشسته یکی از ارگان های دولتی است و دو فرزند دختر و پسر دارد که دختر او هم اینک یک گیاه پزشک است و با مراکز تحقیقات کشاورزی همکاری دارد.

آقای ملک زاده در پاسخ به این سوال که دختر گیاه پزشک شما چقدر به شما مشاوره می دهد و به دادتان می رسد با خنده شیرینی که نشان از خودباوری و اعتماد به نفس اوست ، اظهار داشت : من به داد او می رسم.

منبع:ایرنا

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار