آخرین اخبار

23. اسفند 1392 - 15:24   |   کد مطلب: 8028
معاون بهداشتی وزیر بهداشت از ورود واکسن پنتاوالان به کشور از سال آینده، بازنگری در نحوه اجرای برنامه پزشک خانواده، ایجاد مراکز بهداشتی - درمانی در حاشیه شهرها و ایجاد مجتمع‌های عالی سلامت برای ارتقای سواد بهورزان در شبکه بهداشتی کشور خبر داد.

برخی بیماری‌ها مانند استرس و کم‌تحرکی، مصرف سیگار، الکل، حوادث ترافیکی، آلودگی هوا و تغذیه نامناسب از بیماری‌هایی است که توسط انسان ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به 21 هزار مرگ و 800 هزار مجروح در طول سال بر اثر حوادث ترافیکی گفت: از 380 هزار فوتی که سالانه رخ می‌دهد می‌توانیم از طریق پیشگیری جلوی موارد زیادی از آنها را بگیریم که در این میان رسانه‌ها نقش بزرگی را در توانمند‌ ساختن مردم دارند.

سیاری با بیان اینکه هر فردی که متولد می‌شود می‌تواند 80 سال عمر کند گفت: فقط تعداد کمی از مردم هستند که به دلیل بیماری‌های متابولیک، ژنتیک و آناتومی امکان رشد ندارند. بنابراین از برنامه‌های ما توانمند‌سازی مردم برای حفظ سلامت و ارتقاء آنهاست که تحت عنوان برنامه توانمند‌سازی مردم در سال آینده به طور گسترده اجرا می‌شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با بیان اینکه برنامه‌های مراقبتی نیاز به همکاری بین‌بخشی دارد افزود: 75 درصد عوامل تأثیر‌گذار بر سلامت خارج از حیطه وزارت بهداشت است و مدیریت عواملی مانند فقر، بیکاری، دسترسی به مواد غذایی، ازدواج، طلاق، اعتیاد، رفتارهای پرخطر و غیره در اختیار وزارت بهداشت نیست اما بر سلامت مردم اثر می‌گذارد.

وی ساماندهی وضعیت نابسامان دارو، حمایتهای سیاسی و مالی و بازسازی، نوسازی و توسعه شبکه‌های بهداشت و درمان را سه وظیفه اصلی وزارت بهداشت در دوره جدید خواند و گفت: برای توسعه شبکه‌های بهداشتی تمام اطلاعات کشور را جمع‌آوری کرده‌ایم از خانه بهداشت، مرکز بهداشت روستایی و شهری امکانات آنها و فرسودگی و کمبودشان را جمع‌آوری کردیم تا از طریق آن سیستم را احیا کنیم.

وی ادامه داد: تأمین نیروی انسانی برای 7500 منطقه محروم که به 4 هزار پزشک نیاز داشتند، انجام شد که باید برای مناطق محروم پزشک تأمین می‌کردیم به همین دلیل 35 میلیارد تومان برای این کار اختصاص دادیم که هزار پزشک تأمین شد.

سیاری با اشاره به کمبود 5 هزار و 600 بهورز در کشور گفت: با معاونت نظارت ریاست جمهوری برای تربیت کاردان و کارشناس رده میانی مکاتبه کردیم و کمبودها و آنهایی که در آستانه بازنشستگی هستند را برآورد نیرو کرده‌ایم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت همچنین از ارتقاء مراکز بهداشت و خدمات بهورزی با همکاری معاونت آموزشی خبر داد و گفت: رشته‌های کارشناسی ارشد آموزش پزشکی ایجاد خواهد شد که در آن 880 مربی بهورز در 8 دانشگاه از سال آینده آموزش می‌بیند و به تدریج این مراکز را به مجتمع عالی سلامت ارتقا خواهیم داد.

وی فوریت بعدی معاونت بهداشتی را برنامه پوشش پزشک خانواده اعلام کرد و گفت: برای این کار آسیب‌شناسی انجام شد. مشکلات را استخراج کردیم. صاحبنظران و مسئولان استان‌های فارس و مازندران را دعوت کردیم تا نقشه راه برای سال آینده طراحی شود.

*بازنگری برنامه اجرایی پزشک خانواده

معاون بهداشتی وزیر بهداشت افزود: در همین رابطه برنامه اجرایی نسخه 02 در دست بازنگری است که این برای دو استان فارس و مازندران از اوایل سال آینده آماده می‌شود. این در حالی است که خدمات سطح 2 و 3 این استان‌ها اجرایی نشده بود به همین دلیل اگر بتوانیم برای 6 میلیون جمعیت این استان‌ها برنامه را اجرا کنیم دستاورد بزرگی خواهد بود.

سیاری تصریح کرد: برنامه پزشک خانواده از سال 84 در روستاها و در شهرهای زیر 20 هزار نفر اجرا شد اما سطح 2 و 3 آن تکمیل نشد به همین دلیل سطح 1 را تکمیل و اجرای سطح 2 و 3 را در برنامه داریم. اعتبارات خوبی نیز مجلس و دولت برای این کار قرار داده است به طوری که یک درصد ارزش افزوده برای روستاییان تصویب کرده و بودجه صندوق بیمه روستائیان را 66 درصد رشد داده است.

وی گفت: بنابراین برای پزشک خانواده روستایی و دسترسی 23 میلیون روستایی در شهرهای بالای 20 هزار نفر اعتبارات خوبی دیده شده است.

وی همچنین گفت: در شهرستان‌های با جمعیت بیشتر نیز قرار است بیمارستان‌ها و مدیریت را توسعه دهیم.

سیاری مأموریت بعدی را ارتقاء توانمندی مدیران اعلام کرد و گفت: 1200 مدیر در سیستم سلامت وجود دارد که برنامه آموزشی، ضوابط و نحوه انتصاب را طراحی کرده‌ایم و سال آینده اجرا می‌کنیم.

برنامه دیگر نیز نظارت است که آیین‌نامه آن را نوشته‌ایم و تیم‌هایی را به شهرستان‌ها اعزام کرده‌ایم.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه داد: حدود 100 برنامه در سطح شهرستان‌ها در قالب کنترل بیماری‌هایی مانند سل، مالاریا، دیابت، فشار خون، واکسیناسیون و غیره اجرا می‌شود که برای آن تیمی را در نظر گرفته‌ایم تا برنامه‌ها را به روز کنند.

وی همچنین از تدوین برنامه عملیاتی 4 ساله طبق برنامه پنجم توسعه خبر داد و گفت: این برنامه طبق قانون نیازهای جدید مردم و تعهدات بین‌المللی تدوین شده که تا چند روز دیگر نهایی می‌شود.

سیاری مشکل اصلی کشور را بیماری‌های غیر واگیر عنوان کرد و گفت: بیش از 60 درصد مرگ و میر‌ها ریشه در رفتار مردم دارد که علاوه بر بیماری‌های واگیر با عنوان بیماری‌های غیرواگیر باعث رنج مردم می‌شوند به همین دلیل برنامه‌ای در دست اجرا داریم که از مرگ زودرس مردم به وسیله خود آنها جلوگیری کنیم.

*وقوع 91 هزار سکته قلبی و 43 هزار مرگ مغزی

سیاری گفت: 91 هزار نفر در سال دچار سکته قلبی، 43 هزار دچار سکته مغزی، 30 هزار مرگ بر اثر سرطان، 21 هزار مرگ بر اثر حوادث رخ می‌دهد.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت تصریح کرد: بسیاری از این مرگ و میرها ریشه در کم‌تحرکی رژیم غذایی نامطلوب، مصرف سیگار، عدم رعایت استانداردهای زندگی و آلودگی هوا دارد و بیماری‌هایی مانند دیابت، چربی و فشار خون بالا، استرس و افسردگی بیماری‌هایی است که از این طریق ایجاد می‌شود و راهی به جز توانمند‌ کردن مردم برای تغییر سبک زندگی نداریم.

*ثبت 11 هزار مورد ابتلا به سل در سال گذشته

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: بیماری سل از مشکلات جهانی است که در ایران نیز وجود دارد به طوری که در سال 91 و 92، 11 هزار مورد ابتلا به سل گزارش شده است و این در حالی است که 70 درصد موارد کشف شده است.

وی گفت: سل مقاوم خطر بزرگی برای کشور است. اگر یک سل معمولی 450 هزار تومان هزینه داشته باشد. درمان سل مقاوم 40 تا 250 میلیون تومان هزینه دارد و این در حالی است که در منطقه‌ای قرار داریم که کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق میزان سل بالایی دارند و رفت و آمد ما به این کشورها بسیار زیاد است.

وی گفت: نگرانی بعدی ما بیماری ایدز است چرا که اگر فردی مبتلا به ایدز باشد و سل هم بگیرد به صورت سل مقاوم خواهد شد، و دیگر نمی‌توان برای آن کاری کرد.

وی همچنین از ورود واکسن پنتاوالان تا سال آینده به کشور خبر داد.

سازمان بهداشت جهانی، واکسن پنتاوالان را علیه دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، هپاتیت B و هموفیلوس آنفولانزای تیپ b پیشنهاد می‌کند

سیاری گفت: در حال حاضر 9 میلیون نفر در حاشیه شهرها سکونت دارند که در سال آینده برای دسترسی مراقبت‌های اولیه امکاناتی فراهم خواهد شد که شاید در قالب برنامه پزشک خانواده ارائه شود.

 

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار