آخرین اخبار

21. بهمن 1392 - 9:49   |   کد مطلب: 7191
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای خطاب به مقامات آمریکایی به آنها توصیه کرد که آزموده‌های غلط را تکرار نکنند و تصریح کرد: ‌اجازه نمی‌دهیم کسی برای ما دستورالعمل مذاکرات تعیین کند.

به گزارش آوای فامنین به نقل از  فارس: سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان یکشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تشریح اقدامات صورت گرفته پس از گام اول توافق ژنو پرداخت و به سؤالات مطرح شده پرداخت.

وی اظهار داشت: تا آنجا که به اجرای گام اول توافق ژنو مربوط می‌شود همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود و مشکلی به وجود نیامده است و تعهدات دو طرف در زمان‌های خود انجام شده است.

عراقچی با اشاره به برگزاری مذاکرات در خصوص گام نهایی که قرار است 29 بهمن ماه در وین انجام شود، خاطرنشان کرد: مذاکرات سخت است و بر اساس توافق ژنو نباید بیشتر از یک سال به طول بیانجامد.

معاون وزیر خارجه یادآور شد: در صورتی که طرف مقابل حسن نیت و اراده لازم را داشته باشد و زیاده‌خواهی‌ها را کنار بگذارد می‌توان ظرف چند ماه مذاکرات را به سرانجام رساند و به راه حل جامع که منجر به لغو تحریم‌ها شود، رسید.

عراقچی در خصوص برگزاری این مذاکرات در شهرهایی که مقر سازمان ملل است، عنوان کرد: قرارمان با 1+5 این است که در شهرهای ژنو، وین و نیویورک که مقر سازمان ملل است، مذاکره کنیم. البته نیویورک شرایط سیاسی برای برگزاری مذاکرات را نداشت و ما نیز علاقمند رفتن به نیویورک نبودیم و هنوز هم نیستیم و ژنو به دلیل تقارن و با مذاکرات سوریه امکان‌پذیر نبود. به همین خاطر این مذاکرات قرار است در وین برگزار شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره تاثیر نشست دو روزه ایران و آژانس در تهران بر مذاکرات ایران و 1+5 با بیان اینکه این دو می‌توانند تاثیرات مثبت و منفی بر هم بگذارند، عنوان کرد: البته اینها دو مسیر جداگانه است. همکاری‌های ما با آژانس بر اساس معاهده NPT و موافقتنامه پادمان صورت می‌گیرد و برای نشان دادن شفافیت به سؤالات آژانس پاسخ می‌دهیم. طی دو روز اخیر درباره گام دوم همکاری‌ها با آژانس مذاکره کردیم و 7 موضوع مشخص شد که در سه ماه آینده روشنگری کنیم و انشاءالله از دستور کار آژانس خارج شود.

عراقجی همچنین عنوان کرد: باید برای ما روشن شود که سؤال و نگرانی آژانس پایه واساس و منطق دارد و بهانه‌ای برای اغراض دیگر نیست.

وی در ادامه این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه هدف توافق ژنو بین ایران و 1+5 عادی‌سازی روابط بین ایران و آمریکا و ایران و غرب نیست، تصریح کرد: هدف این توافق پیمان دوستی نیست و خصومت بین ما و آمریکا سر جای خود قرار دارد و ما اصلا وارد عادی‌سازی روابط نشدیم و این توافق سعی می‌کند یکی از موضوعات مورد اختلاف بین ما و غرب را مدیریت کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای یادآور شد: مشکلات ما با آمریکا و خصومت‌ها سر جای خود قرار دارد. ما با آمریکا درباره ده‌ها موضوع از جمله فلسطین، زیاده‌خواهی و زورگویی و ...مشکل داریم و آمریکا از دید ما همان شیطان بزرگ است و اینگونه نیست در اثر توافق ژنو خصومت‌ها را کنار بگذارند و ما به مقابله با نظام سلطه ادامه خواهیم داد.

عراقچی با بیان اینکه مخالفت با سیاست‌های استکباری آمریکا ادامه دارد، اظهار داشت: ما یکی از موضوعاتی که مورد اختلاف و تنش‌زا بود را مدیریت می‌کنیم به نحوی که هم ایران به حقوق و خواسته‌های خود برسد و برنامه‌ صلح‌آمیز خود از جمله غنی‌سازی را تثبیت کند و هم نگرانی آمریکا و دیگران را از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سلاح هسته‌ای در برنامه ما وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ما به لحاظ مبانی فقهی و دلایل استراتژیک مخالف این سلاح‌ها هستیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه قرار نیست هیچ رابطه خاصی بین دو طرف به وجود بیاید، عنوان کرد: برخی توقع دارند که آمریکایی‌ها خصومت خود را کنار بگذارند و عنوان می‌کنند که چرا آنها این خصومت را کنار  نگذاشتند که باید بگویم آمریکا همان آمریکاست و خصومت آن که بعد از پیروزی انقلاب شروع شده طی این سال‌ها ادامه داشته است.

عراقچی با اشاره به مواضع مقامات آمریکایی از جمله رئیس‌جمهور، وزیر خارجه، وزیر خزانه‌داری و وندی شرمن طی هفته‌های اخیر خاطرنشان کرد: درست است که این مواضع ادامه خصومت‌هاست و روحیه استکباری آنها ولی نشانگر ضعف آنها می‌باشد و از موضع ضعف بیان می‌شود. آنها باید به کنگره و دوستان خود در منطقه و بیرون از منطقه توضیح دهند که چرا نتوانستند آنگونه که مطلوب‌شان بود با برنامه ایران مقابله کنند.

وی یادآور شد: این اظهارات از موضع ضعف و همراه با گستاخی بود که قابل پذیرش نیست و آنها از موضع انفعالی این اظهارات را بیان کردند و در آستانه مذاکرات گام نهایی در وین جنبه رجزخوانی دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای خطاب به کری، شرمن و بقیه مقامات آمریکایی که چنین مواضعی را اتخاذ می‌کنند،‌گفت: این آزموده‌های غلط را تکرار نکنید.

وی اضافه کرد: آنها در طول مذاکرات قبلی در ژنو این مسئله را تجربه کردند که ما زیر فشار مذاکره نمی‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم کسی برای ما دستور عمل مذاکرات تعیین کند. آقای کری و خانم شرمن این نکته را بدانند که آمریکا یک عضو 1+5 است و خانم شرمن و دولت آمریکا حق ندارند دستور مذاکرات را برای ما تعیین کنند و ما به آنها چنین اجازه‌ای نمی‌دهیم.

عراقچی افزود: ما اجازه نمی‌دهیم که خانم شرمن برای ما نیازهایمان را تعیین کند و به ایشان و دیگران اجازه نخواهیم داد که از طرف مردم ایران تصمیم بگیرند که ما به چه چیزی نیاز داریم و نداریم و این تصمیم خودمان است.

وی اضافه کرد: ما تحت فشارهای روانی، سیاسی و تبلیغاتی آنها باج ندادیم و دلیل ندارد که در مذاکرات باج بدهیم و اجازه نمی‌دهیم هیچ فشار و تحمیلی بر مذاکرات باشد.

ادامه دارد...

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار