آخرین اخبار

21. بهمن 1392 - 9:05   |   کد مطلب: 7186
رئیس اداره‌ فرش استان همدان گفت :پس از راه‌اندازی اتاق فرش در هر شهرستان یک خانه‌ فرش در استان ایجاد می‌شود که همه‌ امور فرش در این خانه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و تعیین تکلیف می‌شود.

به گزارش آوای فامنین به نقل از  ایسنا: علی‌بابایی گفت: نخستین اتاق فرش در شهرستان فامنین ایجاد شده و با راه‌اندازی این اتاق شاهد بهبود امور حوزه‌ی فرش هستیم.

وی افزود: پس از راه‌اندازی اتاق فرش در هر شهرستان یک خانه‌ی فرش در استان ایجاد می‌شود که همه‌ی امور فرش در این خانه سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و تعیین تکلیف می‌شود.

رئیس اداره‌ی فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: اساسنامه‌ی خانه فرش شامل چهار فصل، 47 ماده و 32 تبصره تنظیم شده و در کمیته‌ی فرش استان همدان به تصویب می‌رسد. این خانه در حوزه‌ی اختیارات سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

علی‌بابایی با بیان اینکه خوشبختانه نگاه استاندار همدان به فرش مثبت است، خاطرنشان کرد: با نگاه مثبت استاندار نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی فرش می‌توان به آینده‌ی روشن برای فرش استان خوشبین و امیدوار بود که وضعیت فرش همدان به روزهای خوب خود برگردد.

فرش همدان از سال 87 کم کم با بروز تحریم‌ها با روند صادراتی کندی روبرو شده و از طرفی عدم برندسازی سبب شده تا این فرش توسط تجار دیگر استان‌ها به کشورهای دیگر صادر شود.

اما یکی دیگر از مسائل مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد مدیریت حوزه‌ی فرش است که هم‌اکنون به علت عدم تمرکز مدیریتی هر نهادی ساز خود را در این عرصه کوک کرده و بصدا در می‌آورد.

در سال‌های دور مدیریت فرش در حوزه‌ی اختیارات وزارت کشاورزی قرار داشت چون بیشتر جامعه هدف فعالان این عرصه در روستاها زندگی می‌کردند و جهاد کشاورزی ارتباط بهتری با آنها داشت. اما رفته رفته با رونق گرفتن صادرات و ارزشمند بودن این هنر صنعت موجود، سیاستگذاران مدیریت این حوزه را به وزارت بازرگانی سابق و صنعت، معدن و تجارت فعلی واگذار کردند.

در ابتدا اینگونه به نظر می‌رسید که با این واگذاری مدیریت فرش تخصصی شده و روند رو به رشدی را تجربه می‌کند که البته در کوتاه مدت نیز این اتفاق افتاد و صادرات فرش به کشورهای اروپایی آغاز شد، اما بتدریج با وضع و تشدید تحریم‌ها وضعیت صادرات این کالای ارزشمند به شماره افتاد و هر سال شاهد کاهش آن بودیم.

در این میان ظهور مدیریت‌های جدید در زمینه‌ی فرش این معضل را صدچندان می‌کرد، طوریکه هر نهادی سیاست خود را اجرایی و عملی کرده و همین امر سبب می‌شد تا برخی موازی‌کاری‌ها سبب اتلاف اعتبارات و عدم حصول نتیجه مطلوب شود.

هم‌اکنون اداراتی چون سازمان صنعت، معدن و تجارت، کمیته‌ی امداد، بهزیستی، فنی و حرفه‌ای و دیگر تشکل‌های تخصصی در حوزه‌ی فرش فعالیت دارند که تعدد و کثرت این نهادها تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری را دشوار کرده است.

برای برطرف کردن این مشکل نیاز است تا مدیریتی واحد و یکپارچه ایجاد شده و سیاستگذاری در حوزه‌ی فرش را برعهده گیرد. از این‌رو خبرهایی مبنی بر ایجاد خانه‌ی فرش استان به گوش می‌رسد که روزهای خوبی را در آینده نوید می‌دهد.

البته فعالیت این خانه باید براساس اساسنامه‌ی معتبر و اصولی اداره شود تا دچار مشکل نشده و با قوت به راه خود ادامه دهد.

«احمد علی بابایی» رئیس اداره‌ی فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان  از راه‌اندازی خانه فرش در استان خبر داد.

وی افزود: عدم تمرکز مدیریتی یکی از چالش‌های فرش محسوب می‌شود که این موضوع در سطح کلان نیز وجود دارد و باید برطرف شود.

رئیس اداره‌ی فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: هم‌اکنون در سطح استان چندین اتحادیه، تعاونی و انجمن در حوزه‌ی فرش داریم که برخی بصورت موازی با یکدیگرعمل می‌کنند و این امر موجب شده تا آنطور که باید شاهد بازده مثبت در زمینه فرش نباشیم.

علی‌بابایی با بیان اینکه هر یک از این اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها به نوعی ساز خود را می‌زنند، اظهار کرد: به غیر از این تشکل‌ها نهادهایی چون کمیته‌ی امداد، بهزیستی، فنی و حرفه‌ای، واحدهای پشتیبان، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت سهامی فرش ایران در زمینه‌ی فرش فعالیت می‌کنند که البته کمترین هماهنگی بین آنها وجود دارد و هر کدام سیاست‌های دستگاهی خود را اجرا می‌کنند.

وی تصریح کرد: این گونه مدیریت در حوزه‌ی فرش سبب می‌شود که کمتر شاهد رشد و شکوفایی فرش استان باشیم، هنری که سال‌های پیش هواداران بسیاری از کشورهای آمریکا و کانادا داشت.

رئیس اداره‌ی فرش استان همدان با تأکید بر اینکه باید نحوه‌ی مدیریت فرش در استان متمرکز شود، گفت: زمانی که این اتفاق بیفتد، دستگاهی هم‌چون اداره‌ی فرش بعلت نزدیکی به امور فرش و فرشبافی، برنامه‌ریزی‌های لازم برای رشد و ارتقاء فرش از نظر کیفیت و کمیت را انجام می‌دهد.

علی‌بابایی خاطرنشان کرد: متأسفانه بعلت نبود مدیریت واحد و یکپارچه در حوزه‌ی فرش با مشکلاتی از جمله کیفیت نامطلوب تولیدات فرش روبرو هستیم که باید با ایجاد مدیریت متمرکز این مشکل برطرف شود.

وی یادآور شد: باید ایده‌ها و روش‌های بافت فرش، رنگرزی و در کل مواد اولیه برای بافت فرش بصورت علمی بررسی و بهترین نوع در اختیار بافندگان قرار گیرد.

رئیس اداره‌ی فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه بدنبال ایجاد مدیریت واحد حوزه‌ی فرش استان هستیم، خاطرنشان کرد: در هر شهرستان یک اتاق فرش ایجاد می‌شود و همه‌ی اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و تشکل‌های فرش در سطح شهرستان زیر نظر این اتاق فعالیت می‌کنند.

 

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار