آخرین اخبار

17. دى 1392 - 13:13   |   کد مطلب: 6165
توقف نبرد در منطقه عملیاتی کربلای 4 ابهاماتی را می‌توانست در اذهان به وجود آورد، که تبعات ناخوشایندی را در پی‌داشت.

به گزارش پایگاه خبری آوای فامنین، ولی عملیات کربلای 5، که در تاریخ 19دیماه 1365 (15 روز پس از عملیات کربلای 4) آغاز شد، تا اندازه زیادی انتظارات مردم را برآورده ساخت، زیرا این عملیات، بیش از 53 شبانه روز درگیری مداوم که با اندکی نوسان همراه بود مقاومت و جنگندگی نیروهای اسلام در شرایط به غایت مشکل منطقه و در هم پیچیده شدن دژهای مستحکم دشمن، شاید آن را به عنوان بزرگترین نبرد دفاع مقدس نمایان می‌کند.
به گزارش نافع به نقل از روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان سرهنگ پاسدار سید علی مساواتی بیان داشت: اهمیت سیاسی- نظامی منطقه شلمچه و نیز درک رژیم عراق از این مهم که جمهوری اسلامی جهت حفظ برتری خود در جنگ، نیازمند تسلط بر این منطقه به عنوان یکی از معابر وصولی شهر استراتژیک بصره بود و رژیم عراق با وقوف بر این مهم، هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی جهت احداث مواضع، استحکامات مثلثی، هلالی و گلدانی شکل، موانع مصنوعی، ایجاد آبگرفتگی‌های وسیع در منطقه و سایر مواردی کرده بود .
مدیر امور تحقیقات و پژوهش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همدان در ادامه خاطر نشان کرد: رزمندگان غیور استان همدان پس از انجام عملیات کربلای 4 در اردوگاه شهید مدنی(جاده دزفول- شوشتر) مقر لشکر 32 انصارالحسین(ع)، تجمع نموده و فرماندهان در ترمیم، بازسازی و سازماندهی گردان‌ها و واحدها اهتمام نمودند و از طرفی بنا به دستور در حال آماده باش کامل جهت انجام ماموریت بودند.
روزنوزدهم دی ماه هنگامی که از طریق رادیو وقوع عملیات کربلای 5 اعلام گردید، موجی از خوشحالی بر اردوگاه لشکر انصارالحسین(ع) حکم فرما و امید شرکت در عملیات در آنان متجلَی شد.
وی افزود: در همان اوان طی دستورالعملی به لشکر 32 ابلاغ گردید که باید تحت امر قرارگاه قدس در عملیات مرحله دوم کربلای 5 و به عنوان یگان خط‌شکن مهیای مصاف با دشمن گردند در این مرحله مقرر گردید که گردان 154 حضرت علی اکبر(ع) به منظور تصرف قسمت‌هایی از پد بوبیان واقع در جناح شمالی منطقه در تاریخ بیستم دی ماه وارد عمل شوند که البته طبق دستور گردان تخریب به منظور جلوگیری از بانک های دشمن قسمت هایی از پد را منفجر کرده و امید دستیابی مجدد دشمن به منطقه فتح شده را به پاس مبدل نمودند و با این عمل ثبات بر منطقه شمالی حاکم شد به لحاظ اهمیت جناح راست عملیات(شرق دریاچه ماهی) در شب سوم(بیست و یکم دی ماه) از طرف قرارگاه سپاه سوم قدس خطاب و به لشکر 32 تاکید گردید که داخل یکی ازمواضع مثلثی شکل دشمن که در غرب کانال ماهی واقع شده بود، را تصرف نموده و مواضع پدافندی خود را در این منطقه بر پا نمایند. لذا فرماندهی یگان گردان‌های 152 حضرت ابوالفضل(ع) و 153 حضرت قاسم (ع) را جهت انجام این ماموریت برگزیده و به سوی منطقه گسیل نمودند.
این گردان‌ها علیرغم مقاومت بیش از حد دشمن توانستند پل دوم بر روی کانال ماهی را تصرف و با عبور از آن، خود را به آن سوی دریاچه ماهی که به عرض یک کیلومتر بود، برسانند .اما در مصافی نابرابر که در مقابل موضع مثلثی شکل دشمن انجام شد و دشمن با استفاده از یگان های متعدد خود، گله وار نیروهای خود را، به مهلکه آورده و تعداد زیادی تلفات را متحمل گردید، اما نیروهای خودی به ناچار به مواضع خود بازگشتند و منتظر دستور بعدی شدند. در تاریخ بیست و دوم دی ماه طی ابلاغیه ای لشکر 32 از سازمان قرارگاه قدس خارج و تحت امر قرارگاه کربلا قرار گرفت.
مساواتی یادآور شد: فشار بیش از حد دشمن در روز چهارم عملیات که جهت تصرف ضلع شرقی دریاچه ماهی انجام می‌گرفت باعث شد که گردان‌های 155 حضرت علی اصغر(ع)، 157 حبیب ابن مظاهر، 158 حضرت قائم (عج) و 156 حر ابن ریاحی نیز وارد عمل شده و هریک به نوبه خود علاوه برکاهش فشار پاتک‌های مستمر دشمن را عقیم گذاشته و منطقه را پایدار نمایند. در این زمان نیروهای گردان مهندسی با ایثار خاکریز استراتژیک شرق دریاچه ماهی را احداث نمودند همچنین به دلیل تجربه بالای گردان‌های توپخانه و ادوات لشکر 32، تمامی آتشبارهای توپخانه و ادوات لشکر عاشورا، لشکر ولیعصر(عج) و تیپ قمر بنی‌هاشم(ع) را در اختیار و تحت امر خود گرفتند.
مدیر امور تحقیقات و پژوهش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همچنین تصریح کرد: در شب هشتم عملیات نیروهای لشکر 32 از پوزه کانال ماهی به همراه نیروهای لشکر 27 حضرت رسول(ص) و لشکر 25 کربلا، تلاش نمودند تا یکی از مواضع مثلثی شکل پشت کانال ماهی را متصرف شوند، لیکن به دلایل عدیده چنین رسیدن به این هدف میسر نشد. پس از ده شبانه روز درگیری پی در پی و پیدایش روزنه هایی مبنی بر امکان گسترش جبهه در آن سوی نهر جاسم، که یکی از رودهای تغذیه کننده آب دریاچه ماهی، از اروند رود تلقی شده و خود یکی از مواضع طبیعی، سد راه پیشروی نیروهای خودی بود، از سوی قرارگاه تصمیم گرفته شد که عملیات جدیدی جهت گذر از نهر جاسم انجام شود.
سرهنگ مساواتی اضافه کرد: در این مرحله گردان‌های 154،155،151،156 با اقتدار کامل و در زیر باران آتشبارهای دشمن از نهر جاسم عبور کردند و در آن سوی نهر به تحکیم مواضع خود پرداختند و با یگان مجاور یعنی لشکر 33 المهدی الحاق نمودند. پاتک‌های نفس گیر و مداوم دشمن برای لحظه‌ای قطع نمی‌شد و همین موجب شهادت خیل کثیری از انصارالحسین(ع) گردید و از ابتدای بهمن ماه پدافند تعداد زیادی از رزمندگان استان به شهادت رسیدند همچنین در طی این مدت پل خاکی «ام الطویل» به جزیره شلمچه توسط برادران تخریب لشکر منهدم گردید و همین امر موجب ممانعت دشمن از پاتک‌های مکرر به این جزیره گردید.
وی ادامه داد: از اسفندماه مراحل تکمیلی عملیات کربلای 5 آغاز شد و در طول ده روز عملیات های سلسله‌وار رزمندگان لشکر در دو مرحله ششم و دوازدهم اسفند ماه شرکت نمودند و گردان‌های 153 و 154 و نیز گردان‌های 151 و 155 در راستای جاده شلمچه با اقتدار مواضع از پیش تعیین شده دشمن را تصرف کردند.
سرهنگ پاسدار سید علی مساواتی در پایان گفت: در این عملیات غرور آفرین قریب به 800 نفر از دلاوران لشکر انصارالحسین(ع) به شهادت رسیدند که در میان آنان سرداران شهید حسین کیانی، حسن مراد ابروزن، مُطّلِب قیصری، ناصر قاسمی، ستار ابراهیمی، قدرت الله دارابی، محمد علی رفیعی، محمد شهبازی، یونس گنجی، هدایت پناه، محجوب و اسماعیل بیگی همچون ستارگانی تابناک خودنمایی می‌کنند.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار