آخرین اخبار

8. دى 1392 - 9:59   |   کد مطلب: 5932
اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور مصوبه هيات وزيران در مورد سبدكالاي حمايتي دولت از برخي اقشار جامعه را براي اجرا ابلاغ كرد.

به گزارش آوای فامنین به نقل از روزنامه تهران امروز: اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور مصوبه هيات وزيران در مورد سبدكالاي حمايتي دولت از برخي اقشار جامعه را براي اجرا به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور ابلاغ كرد.

اين بسته كالايي شامل 1.8 كيلوگرم روغن نباتي مايع، 10 كيلوگرم برنج، 4 كيلوگرم گوشت مرغ، 800گرم پنير بسته‌بندي (uf) و 1.8 كيلوگرم تخم‌مرغ است كه به افراد مشمول داده مي‌شود. اما حالا موضوعي كه براي مسئولان اجراي طرح گنگ مانده و روز گذشته اظهارات متناقضي در موردش داشته‌اند نحوه توزيع اين سبدكالايي رايگان است. قرار است مبلغ نقدي براي خريد اين اقلام كالايي به حساب افراد مشمول واريز شود و آنها هم با مراجعه به فروشگاه‌هاي تعيين شده اين كالا‌ها را دريافت كنند. اما مجموعه اظهارنظرهاي مسئولان مربوطه در اين مورد نشان مي‌دهد آنها هنوز به اجماع لازم براي چگونگي پرداخت اين مبلغ نرسيده‌اند.

تناقض‌گويي‌ در مورد نحوه توزيع سبدكالايي

جداي از آن بر اساس اعلام خبرگزاري‌ها قرار است اين مبلغ به حساب سرپرستان خانوار واريز شود اما پيگيري‌هاي تهران امروز نشان مي‌دهد قرار نيست چنين اتفاقي بيفتد و اين مبلغ به حساب افراد مشمول بدون توجه به سرپرست بودن يا نبودن‌شان واريز مي‌شود. البته به‌طور كلي از مجموعه خبرهاي منتشر شده در روز گذشته اينگونه بر مي‌آيد كه هنوز تصميم قطعي در اين باره گرفته نشده است.

چه كساني سبدكالايي مي‌گيرند؟

بر اساس بخشنامه ابلاغ شده توسط معاون اول رئيس‌جمهور كليه شاغلان و بازنشستگان دولت و نيروهاي مسلح اعم از كاركنان رسمي، پيماني و قراردادي و كليه كارگران مشمول قانون كار و قانون تامين‌اجتماعي و همچنين روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و هنرمندان به تشخيص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دانشجويان متاهل به تشخيص وزارت‌خانه‌هاي علوم، تحقيقات و فن‌آوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه آزاد اسلامي، طلاب به تشخيص مركز مديريت حوزه‌هاي علميه و سرپرستان خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي كشورمشمول دريافت اين سبدكالايي هستند. در اين بخشنامه البته توضيح داده نشده كه سرپرستان خانواده‌هاي تحت پوشش كميته امداد و سازمان بهزيستي فقط خودشان مشمول هستند يا همه اعضاي خانواده‌شان. در تبصره‌اي هم كه در ذيل اين ابلاغيه آمده قضات و اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي از شمول اين تصويب‌نامه مستثنا شده‌اند.

جا مانده‌هاي مستحق

يكي از نكات قابل تامل در اين ابلاغيه جا ماندن اقشاري از جامعه هستند كه بيشتر از برخي از مشمولان اين قانون نيازمند اين سبدكالايي هستند. بر اساس اعلام جزئيات سبدكالايي دولت و جامعه هدف تعريف‌شده، كشاورزان از فهرست دريافت‌كنندگان سبدكالايي دولت جا ماندند و در فهرست دولت، ‌اثري از كشاورزان و عشاير به عنوان قشر زحمت‌كش نيست. اكنون كشاورزان بيمه ندارند، بازنشسته نمي‌شوند و كار آنها در مزرعه تا پايان عمر ادامه دارد، به نظر مي‌رسد دولت براي تامين بخشي از نياز كشاورزان و ايجاد انگيزه در بخش توليد، بهتر بود اين قشر زحمت‌كش جامعه از دريافت سبدكالاي منظور شده حذف نمي‌كرد.

سرپرستان يا افراد مشمول؛ مسئله اين است

يكي از نكات مبهم در خبرهايي كه روز گذشته حول و حوش توزيع اين سبدكالايي منتشر شد اين است كه مبلغ در نظر گرفته شده آيا به حساب سرپرستان خانوار واريز مي‌شود يا به حساب خود افراد. بر اساس متن ابلاغ شده از سوي معاون اول رئيس‌جمهور اين مبلغ بايد به «افراد» داده شود و نه «سرپرست» آنها. اما اكثر خبرها حاكي از واريز اين مبلغ به حساب سرپرستان است. يك مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت به تهران امروز مي‌گويد: اين مبلغ ربطي به سرپرستان خانوار ندارد و به حساب خود افراد مشمول واريز مي‌شود. به احتمال زياد اين نحوه توزيع هم تصويب شود چون ممكن است در يك خانواده مثلا يك نفر كارمند دولت باشد اما بقيه اعضاي آن نه. اين فرد اگر سرپرست باشد مبلغ در نظر گرفته با همان حساب يارانه واريز مي‌شود اما اگر سرپرست نباشد به حساب شخصي خودش واريز مي‌شود.

برداشت نقدي ممنوع

يكي ديگر از نكات مهم در مورد اين طرح نحوه برداشت اين مبلغ از حساب افراد است. اول قرار بود اين مبلغ در قالب بن كاغذي يا الكترونيكي در اختيار افراد مشمول قرار بگيرد. موضوعي كه در بخشنامه جهانگيري هم به آن اشاره شده است و در بند سه اين ابلاغيه تاكيد شده «سبدكالاي موضوع اين تصويب‌نامه به صورت رايگان و در ازاي بن تحويل خواهدشد» اما روز گذشته علي محمد گودرزي سرپرست معاونت توسعه فن‌آوري اطلاعات تجاري و صنعتي وزارت صنعت، معدن و تجارت به مهر گفته در عصر اطلاعات، ديگر توزيع بن با رويكرد سنتي به تاريخ پيوسته است و استفاده از هرگونه روش سنتي و بن كاغذي در جامعه هدف، در حقيقت بازگشت به يك دوران تاريخي پرهزينه و بدون ارائه خدمات با كيفيت است.براساس بررسي‌هاي انجام شده، مقرر است تا در حال حاضر براي ارائه اين سبدهاي كالايي به مردم، استراتژي استفاده از كارت‌هاي بانكي سرپرستان خانوار كه به منظور دريافت يارانه‌هاي نقدي هم‌‌اكنون رايج است، در دستور كار قرار گيرد.

وي گفت: اين بار به جاي توزيع وجوه نقدي ميان مردم كه منجر به تورم مي‌شود، موضوع ارائه سبدكالايي در نقاط توزيع مختلف در كشور در دستور كار قرار گرفته است.براساس تغييرات نرم‌افزاري انجام شده روي شبكه كارت‌هاي بانكي مورد استفاده سرپرستان خانوار در دريافت يارانه‌هاي نقدي، شرايطي به وجود خواهد آمد كه مبالغ سبدهاي كالا در حساب سرپرستان خانوار شارژ شده و با تغييراتي كه روي دستگاه‌هاي كارت‌خوان فروشگاه‌هاي منتخب توزيع‌كننده اين كالاها به لحاظ نرم‌افزاري صورت خواهد گرفت، قابليت دريافت سبدكالا بدون هيچگونه نقل‌وانتقال وجه دستي صورت مي‌گيرد.

بر اساس طراحي‌هاي انجام شده، در واقع هيچ امكاني وجود ندارد كه فردي بتواند به جز بسته كالايي، پولي را دريافت كند. اين كارت‌ها در 100 هزار نقطه توزيع در كشور قابليت اجرا خواهد داشت.تا اينجاي كار از حرف‌هاي گودرزي بر مي‌آيد اين مبلغ به حساب بانكي افراد واريز مي‌شود اما او هم از حساب سرپرستان خانوار گفته در حالي كه بر اساس گفته ديگر مقامات وزارت‌خانه اين طرح ربطي به سرپرستان خانوار ندارد و قرار است اين مبلغ در حساب‌هاي شخصي افراد شارژ شود.

بانك مركزي هم طرح داد

اما جداي از اين تناقض ظاهرا گفته‌هاي گودرزي بدون هماهنگي با بانك مركزي بوده است چون همزمان با او از آن طرف ناصر حكيمي مديركل فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات بانك مركزي از تعيين تكليف چگونگي ارائه سبدكالايي خبر داد و گفت: براساس توافقات انجام شده سبدكالايي بدون ارائه ابزار جديد و كارت هوشمند و همچنين با ابزارهاي موجود و هوشمند‌سازي دستگاه‌هاي كارت خوان انجام مي‌شود.براي ارائه سبدكالايي ابزار جديدي در اختيار مردم قرار نمي‌گيرد و سبدكالايي از طريق فروشگاه‌ها ارائه مي‌شود.

فروشگاه‌هاي توزيع سبدكالايي

فروشگاه‌هاي تعاوني مصرف كاركنان دولت(اسكاد)، فروشگاه‌هاي تعاوني مصرف روستاييان، فروشگاه‌هاي تعاوني مصرف فرهنگيان، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي سپه، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي اتكا، فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي رفاه و چند فروشگاه و مجموعه ديگر از جمله زيرساخت‌هاي توزيع سبدكالايي هستند.در بند 10 ابلاغيه دولت درخصوص سبدكالايي، نحوه تامين كالا‌ها و تعيين مباشران به وزارت صنعت سپرده شده است. در اين خصوص عباس قبادي به فارس گفت: ذخاير كالاهاي اساسي در شرايط بسيار مناسبي قرار دارد و سه قلم از 5 قلم سبدكالايي را شركت بازرگاني دولتي ايران تامين مي‌كند.بخش خصوصي اعلام آمادگي كرده است تا تخم‌مرغ و پنير را براي سبدكالايي تامين كند.

استعفاي مسئول طرح

نكته جالب ديگر اينكه حسن يونس سينكي، معاون بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت كه به نوعي مسئول اصلي اجراي اين طرح در دولت است استعفاي خود را به وزير صنعت، معدن و تجارت تقديم كرد. پيگيري مهر حكايت از اين دارد كه وي پس از استعفا ديگر در دفتر كار خود در معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضر نشده، اين در حالي است كه مسئولان روابط‌عمومي اين وزارت‌خانه در تماس خبرنگار مهر از اين موضوع ابراز بي‌اطلاعي كردند و در عين حال، اين موضوع را تكذيب نكردند.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار