آخرین اخبار

12. آبان 1392 - 18:25   |   کد مطلب: 4422
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان گفت: عدم توجه به سلايق مشتري و كاربردي نبودن توليدات سفال از معضلات هنرصنعت سفال است.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان گفت: عدم توجه به سلايق مشتري و كاربردي نبودن توليدات سفال از معضلات هنرصنعت سفال است.

به گزارش آوای فامنین به نقل از
ايسنا، عليرضا ايزدي در همايش منطقه‌اي رويكردهاي علمي و عمل براي ارتقاي سفال و سراميك، سفال‌سازي را دميدن روح در كالبد بي جان خاك دانست و گفت: در توليد صنايع دستي به ويژه سفال كمتر به سلايق مشتري اهميت مي‌دهند، اين در حالي است كه بايد در توليد صنايع دستي سلايق كشور هدف مورد توجه قرار گيرد.
وي ادامه داد: از ديگر مشكلاتي كه سفال لالجين امروز با آن دست و پنجه نرم مي‌كند اين است كه توليدات سفال ديگر همچون گذشته كاربردي نيست و بيشتر جنبه تزئيني به خود گرفته است. كشورهايي همچون چين با توليد آثار كاربردي سفال لالجين را تهديد مي‌كنند كه بايد سفالگران توجه ويژه در اين زمينه داشته باشند.
ايزدي با بيان اينكه نبايد با واردات سفال و صنايع دستي از ديگر كشورها مخالفت كرد و گفت: هنرمندان صنايع دستي بايد به سمت توليداتي بروند كه بتواند با آثار وارداتي رقابت كند.
وي از استفاده از برخي طرح‌هاي هجو بر روي سفال‌ها ابراز تأسف كرد و گفت: سفالي كه بايد امروز نشان‌دهنده فرهنگ و اصالت‌هاي فرهنگي ايران باشد متأسفانه ابزاري براي رواج برخي هجويات شده است.
وي تصريح كرد: برخي با ناآگاهي آسيب‌هاي جبران ناپذيري به سفال وارد مي‌كنند كه اين روند بايد تغيير پيدا كند.
وي با تأكيد بر اينكه لالجين خاستگاه سفال ايران است، افزود: براي اينكه لالجين در قله سفال ايران باقي بماند بايد علم را با تجربه هنرمندان اين عرصه تلفيق كرده و آثاري ماندگار توليد كنيم و اگر نتوانيم سفال را براساس علم توليد كنيم بازارهاي جهاني را از دست خواهيم داد.
ايزدي سفالگري را هنر ماندگاري در لالجين دانست و گفت: جايگاه لالجين فراتر از اين بوده و بايد با تلاش و همكاري بين دانشگاه و كارگاه‌هاي سفالگري لالجين را به جايگاه واقعي خود برسانيم.

 

 

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار