آخرین اخبار

12. آبان 1392 - 12:56   |   کد مطلب: 4416
پديده خورشيد گرفتگي در روز 12 آبان ماه از قاره آمريكا آغاز و با ادامه مسير در قاره آفريقا به آسيا مي‌رسد و در زمان گرفت كامل خورشيد در ايران در حال غروب كردن است و تنها دو ساعت و 28 دقيقه اين پديده در بخش‌هاي غربي ايران قابل مشاهده است.

جهان هستي سرشار از شگفتي‌هاي بسيار است. ابزارهاي نوين اخترشناسي و علم پيشرفته نجوم مسيري نو در برابر ديدگان بشر امروز گشوده است. در اين شماره به نكاتي جالب و خواندني درباره كهكشان و عجايب اين وسعت ناشناخته پرداخته شده است.

پديده خورشيد گرفتگي در روز 12 آبان ماه از قاره آمريكا آغاز و با ادامه مسير در قاره آفريقا به آسيا مي‌رسد و در زمان گرفت كامل خورشيد در ايران در حال غروب كردن است و تنها دو ساعت و 28 دقيقه اين پديده در بخش‌هاي غربي ايران قابل مشاهده است.
اسدا... قمري نژاد، عضو انجمن نجوم ايران در گفتگويي با اشاره به جزئيات خورشيد گرفتگي آبان ماه گفت: اين خورشيد گرفتگي در روز يكشنبه 12 آبان ماه از نوع هيبريدي (دوگانه) خواهد بود.
وي با بيان اينكه خورشيد گرفتگي‌ها يا حلقوي است و يا كلي، افزود: در خورشيد گرفتگي حلقوي ماه با قرار گرفتن در جلوي خورشيد آن را به طور كامل خورشيد را پوشش نمي‌دهد از اين رو حلقه‌اي به دور خورشيد ايجاد مي‌شود.
قمري نژاد با بيان اينكه در خورشيد گرفتگي هيبريدي خورشيد هم به صورت حلقوي و هم به صورت گرفت كامل قابل مشاهده است، افزود: در اين نوع خورشيد گرفتگي ماه به گونه‌اي خورشيد را پوشش مي‌دهد كه فرصت مناسبي براي رصد مشعل‌هاي خورشيدي و عكسبرداري از دانه‌هاي بيلي است.
به گفته وي، دانه‌هاي بيلي معمولاً به خاطر پستي بلندي‌هاي روي سطح ماه ايجاد مي‌شود.
عضو انجمن نجوم ايران يادآور شد: به دليل ويژگي‌هاي خاص، خورشيد گرفتگي آبان ماه براي كساني كه علاقه مند به رصد خورشيد هستند، جالب خواهد بود.
قمري نژاد به بيان مسير خورشيد گرفتگي آبان ماه پرداخت و افزود: اين خورشيد گرفتگي از جنوب شرقي آمريكا آغاز مي‌شود و با عبور از اقيانوس اطلس به قاره آفريقا مي‌رسد.
وي اضافه كرد: اين خورشيد گرفتگي در قاره آفريقا از كشورهاي گابن، كنگو، اوگاندا، كنيا و اتيوپي عبور خواهد كرد و نهايتاً در شرق آفريقا با غروب خورشيد پايان مي‌گيرد.
 قمري نژاد با اشاره به زمان آغاز اين پديده نجومي يادآور شد: طولاني ترين زمان گرفت كامل در 330 كيلومتري جنوب غربي ليبريا است كه مدت زمان آن يك دقيقه و 40 ثانيه است.
وي زمان گرفت كامل در اين كشور را 12 و 46 دقيقه UT وقت جهاني دانست و يادآور شد: در اين زمان عرض سايه 47 كيلومتر است به اين معنا كه در بازه 47 كيلومتري مي‌توان خورشيدگرفتگي را به طور كامل مشاهده كرد.
عضو انجمن نجوم ايران با بيان اينكه خورشيدگرفتگي آبان ماه بيست و سومين گرفت از «ساروس 143» است، در اين باره توضيح داد: هر ساروس عبارت است از يك رشته گرفت‌هاي خورشيد كه به طور معمول هر 18 سال و 11 ماه و هشت ساعت تكرار مي‌شود.
وي با تأكيد بر اينكه اين ساروس از 72 گرفت تشكيل شده است، افزود: از اين تعداد 30 گرفت جزئي، 26 گرفت حلقوي، 12 گرفت كامل و تنها 4 گرفت به صورت هيبريدي است.
قمري نژاد تأكيد كرد: خورشيد گرفتگي آبان ماه طولاني ترين گرفت در ساروس بيست و سوم خواهد بود.
اين منجم با تأكيد بر اينكه اين خورشيد گرفتگي در بخشي از ايران قابل مشاهده است، اظهار كرد: اين خورشيد گرفتگي در مناطقي از غرب ايران به صورت جزئي قابل مشاهده خواهد بود ولي در زمان گرفت كامل خورشيد در ايران غروب خواهد كرد.
وي به زمان آغاز و پايان اين گرفت اشاره كرد و افزود: شروع گرفت در ايران به وقت شهر زنجان در ساعت 16 و 50 دقيقه آغاز مي‌شود و بيشترين مقدار گرفت در ساعت 17 و 30 دقيقه قابل مشاهده است.
قمري نژاد انتهاي اين گرفت در شهر زنجان را در ساعت 19 و 8 دقيقه ذكر كرد و يادآور شد: اين پديده در ايران به صورت جزئي در بخش غربي ايران قابل مشاهده است.
طبق فتواي مراجع اقامه نماز آيات در هنگام خورشيد گرفتگي واجب است.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار