با این حال در طول سه سال گذشته و پس از معرفی دومین نسل از خانواده هاچبک سری یک، بامو به سمت گسترش این سری قدم برداشته و در سال 2009 اولین نمونهها از X1 را به عنوان مدل کراساوور و همهجارو سری یک معرفی کردهاست. در ادامه به بررسی مدل پایه X1 میپردازیم،خودرویی که به تازگی به کشورمان نیز راه یافته و نام آن در میان فهرست تازهترین مدلهای عرضه شده توسط پرشیا خودرو به چشم میخورد.
ویژگیهای فنی
متاسفانه بر طبق تغییرات اخیر متن قوانین واردات خودرو، امکان عرضه مدلهای قدرتمندتر و شش سیلندر X1 به کشورمان وجود ندارد، چرا که این مدلها به پیشرانههایی با حجم فراتر از 2500cc مجهزند. کوچکترین SUV بامو بر روی پلت فرم مشترک با X3 که در واقع دارای اشتراکاتی با پلتفرم مدل استیشن نسل قبلی سری سه (E91) است، ساخته میشود. برای این خودرو به عنوان یک کراس اوور سایز کوچک و شهری، امکان انتخاب گونههای تک دیفرانسیل با محور متحرک عقب (S DRIVE) و گونههای چهار چرخ متحرک (X DRIVE) وجود دارد، اما از میان مدلهای عرضه شده توسط پرشیا خودرو، گونه 18i تنها به صورت دیفرانسیل عقب و گونه 28i تنها به صورت چهار چرخ متحرک عرضه میشود و برای 20i امکان انتخاب از میان مدلهای S DRIVE و X DRIVE وجود دارد.
نگاه نخست
ریچارد کیم آمریکایی که این روزها با طراحی مدلهای i3 و i8 به یکی از مشهورترین طراحان بامو مبدل شده است، در سال 2009 طراحی مدل اولیه X1 را برعهده گرفته بود. این مهندس خوشذوق با هدف ایجاد جذابیت، مجموعه خطوط منحصربهفردی را در کمربند شانهای X1 به کار گرفته است که بیننده را ناخودآگاه به یاد فرم گلگیرهای نسل اول X5 میاندازد. در سایر نقاط بدنه هم تغییرات قابل توجهی برای ایجاد تفاوت نسبت به مدل X3 اعمال شدهاند تا تفاوت بصری لازم میان دو SUV سایز کوچک بامو وجود داشته باشد، شاید در نگاه کلی حاصل کار چندان دلپذیر نباشد اما بهکارگیری چنین خطوط پیچیدهای موجب شدهاند تا پس از گذشت نزدیک به 4 سال از معرفی نخستین نمونه، X1 همچنان جذابیت و تازگی خود را به عنوان یکی از محصولات مدرن بامو حفظ کرده باشد.
پرچالش در بازار داخلی
شکی نیست که بامو با گذشت بیش از 10 سال از ارائه اولین SUV خود (نسل اول X5) تجربه لازم را در طراحی اینگونه خودروها بدست آورده است. از این رو قابلیتهای مناسب فنی مجموعه پیشرانه و گیرباکس، سامانه تعلیق بسیار هماهنگ و قابل پیشبینی، توانایی نسبتا بالا در گذر از مسیر های آفرود (در مقایسه با X3)، ابعاد مناسب برای استفاده درونشهری و انجام سفرهای برون شهری، از جمله مهمترین عواملی هستند که زمینه موفقیت و فروش مناسب X1 را در بازارهای اروپایی بهوجودآوردهاند، اما در بازار داخلی، X1 به عنوان یک SUV سایز کوچک و درونشهری با رقبای شناخته شدهای همچون هیوندای IX35، نیسان قشقایی و رنو کلئوس رودررو خواهد بود که هر سه در حدود یکصد میلیون تومان از این بامو نه چندان خوش قیافه، ارزانتر هستند. از سوی دیگر کمبود امکانات رفاهی استاندارد بر روی مدلهای پایهای که توسط پرشیا خودرو به کشورمان وارده شدهاند و هزینه بسیار بالای تعمیر و نگهداری خودروهای آلمانی در ایران، از جمله دیگر عواملی هستند که میتوانند در نهایت منجر به عدم موفقیت X1 در بازار داخلی شوند.
شاید قبل از سوار شدن به X1 بر این تصور باشید که با یک خودروی بینظیر و فوق مدرن طرف هستید، اما اگر با چنین دیدگاهی به کابین وارد شوید، کیفیت پایین ادوات داخلی به سرعت شما را مایوس خواهد کرد، چرا که ترکیب فوم و پلاستیک سفت و خشک که مزین به طرح چرم است، تا حدی سرنشینان را به یاد خودروهای 60-70 میلیون تومانی آسیایی میاندازد!
با فشردن دکمه استارت، پیشرانه 2 لیتری خودرو با صدایی گوش نواز روشن میشود، البته باید گفت جذابیت صدای اگزوز در حدی نیست که حسوحال یک خودروی اسپرت را ایجاد کند ولی میتواند لذت رانندگی را افزایش دهد. با قرار دادن گیرباکس در حالت درایو و فشردن پدال گاز، کندی محسوسی در حرکت اولیه دیده میشود. عملکرد گیرباکس واقعا هوشمندانه است و در بهترین موقعیتها دنده را تعویض میکند، تعویض دندههای بیعیبونقص این خودرو موجب میشود که نه مصرف سوخت بیش از حد بالا باشد و نه خودرو توان و کشش کمی داشته باشد! وقتی گیرباکس را در حالت تیپ ترونیک قرار دهید، حالت اسپرت فعال میشود و دندهها به گونهای هوشمندانه در حداکثر دور مجاز تعویض میشوند، با اشاره به دسته تعویض دنده، حالت اسپرت خاموش شده و تعویض دندهها کاملا دستی میشود. معکوس کشیدنهای این گیرباکس واقعا حرفهایست و مانند یک راننده کارکشته، با سنگین کردن دنده، به طور خودکار گاز میخورد تا از کوبش جلوگیری کند.
فرمانپذیری خودرو عالیست، نمیتوان گفت که فرمان نرم است ولی سفت هم نیست. نرمی فرمان طوریست که به راننده امکان دور زدنهای سریع و پیچیدنهای ناگهانی را میدهد ولی در عین حال فرمان در دستان راننده آنقدر محکم و با ثبات است که در هنگام مواجهه با انواع چالهها و دست اندازها کنترل خودرو از دستانش خارج نشود. سواری خودرو بر خلاف اکثر باموها نرم است و به راحتی گسلهای موجود در مسیر را بدون وارد کردن ضربه به کابین پشت سر میگذارد. در کل X1 خودرویی خوب و اقتصادیست که در صورت نیاز میتواند قدرت مناسبی در اختیار راننده قرار دهد. پیشرانه 2 لیتری 150 اسب بخاری ( نمونه S drive 18i) در حدی نیست که با خودرو های 2 لیتری دیگر رقابت کند، بنابراین در صورت انتخاب این مدل، بهتر است از رقابت با خودروهای آسیایی و کرهای هم کلاس صرف نظر کنید. در مقابل سواری خودرو آنقدر نرم و عالیست که خستگی را برای راننده و سرنشینان بیمعنی میسازد و سیستم تعلیق و فرمانپذیری خودرو طوری طراحی شده که احتمال عدم کنترل راننده بر خودرو را به نزدیکی صفر میل میدهد.
در یک نگاه
معایب: کیفیت پایین مواد بهکار رفته درون کابین و عدم نوآوری در طراحی داخلی/ عدم وجود آپشنهای ساده (مانند مانیتور که به طور سفارشی نصب میشود)/ قدرت کم پیشرانه در برابر وزن خودرو )مدل (S drive 18i / ناراحتی صندلی عقب برای سرنشین پنجم در مسافتهای طولانی.
دیدگاه شما