آخرین اخبار

30. مهر 1403 - 13:22   |   کد مطلب: 28958
ازناو، روستایی از توابع بخش پیشخور شهرستان فامنین در استان همدان ایران است.

به گزارش خبرنگارفرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «آوای فامنین»  این روستا دارای جمعیت ۲۳ نفر (۶خانوار) است و از شرق با روستای خیمه گاه و از جنوب به روستای قشلاق و ازغرب با روستای مرغ‌آباد همسایه می‌باشد و از مکان‌های زیارتی آن می‌توان به بارگاه امامزادگان عین وغین یا عین الشرف وعزالشرف اشاره نمود وهمچنین وجود غار هفت محراب و وجود چشمه‌ها وکوه‌های بلندکه باعث شده این روستا یکی از روستاهای هدف گردشگری قرارگیرد .

روستای خلوت و کم جمعیت ازناو در پایین دست غار است در این روستا کمتر از 6  خانوار زندگی می‌کنند و به نقل از اهالی به دلیل خطر ریزش کوه ساکنان اینجا مهاجرت کردند اما بر بالا دست تپه‌ای بلند که بر روستا مشرف است آثاری از قلعه تاریخی برجاست که حکایت از رونق این روستا در گذشته داشته است.

آثار به جای مانده از قلعه ازناو دیواره‌های سنگ چین شده و خرده سفال‌هایی است که در اطراف پراکنده شده‌اند و مطابق آنها نمی‌توان کاربرد دقیق و قدمت قلعه را تعیین کرد اما هر چه که هست قلعه ازناو چشم اندازی زیبا دارد.

از بلندای قلعه ازناو بنایی تاریخی بر روی یکی از سکو‌های اطراف روستا دیده می‌شود که شکل ساخت و مصالح و گونه معماری آن می‌تواند بیانگر دیرینگی باشد.

در نگاه اول آجرکاری گنبد شبیه آجرکاری بنای مقبره ارسلان جاذب در خراسان به چشم می‌آید بنای گنبد ارسلان جاذب متعلق به قرن ششم هجری قمری است و شیوه معماری این اثر نیز به آن دوران شبیه است.

این بقعه چهار ضلعی مربع شکل و یک طبقه است. طول و عرض دیوارها هر کدام حدود 10 متر است و بلندی بیرونی آن با در نظر گرفتن ارتفاع گنبد نزدیک به سیزده متر است.

گنبد بنا شده به وسیله گوشواره‌هایی که بنای چهار ضلعی را به هشت ضلعی تبدیل می‌کند بر روی آن استوار شده است گنبد از نوع قوص شبدری تند و کند است و پوسته آن با آجرکاری راسته و خفته ساخته شده است.

مصالح به کار رفته در ساخت این بقعه سنگ و ساروج و آجر است از همین آجرها در جهت تزیین بنا به ویژه در نمای بیرونی به خوبی و با ظرافت بهره برده شده است.

چنین بقعه‌ای که در زمان خود یقیناً مجلل بوده مزار و آرامگاه کیست اهالی ازناو و روستاهای مجاور به این محل امام زاده غین و به بقعه کوچک دیگری که در کنار آن قرار دارد امامزاده عین می‌گویند.

اما در بیرون سنگ مزار کهنه‌ای دیده می‌شود که نوشته‌های آن برای تعیین قدمت اینجا رهگشا است این سنگ مزار به خط صلح نوشته شده و به سنگ مزار امامزاده عین از نظر نگارش، خط و شیوه حکاکی بسیار شبیه است.
در داخل بنای مزار سنگی دیده می‌شود که از روی آن نمی‌توان پیرامون فرد مدفون و تاریخ بنا را اظهار نظر کرد چرا که هیچ نوشته‌ای بر روی این قبر وجود ندارد.
 و از نظر پژوهشگران هر دو متعلق به یک دوره زمانی هستند نام اصلی امامزاده عین و غین الشرف و از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است و نسب مادری او به صاحب بن عباد وزیر شیعه دیلمیان می‌رسد.دوران حیات عین الشرف در قرن 6 بوده است و پژوهشگران علم انساب امامزاده عزالشرف را نیز برادر وی می‌دانند که احتمالاً این سنگ مزار متعلق به اوست و از محل دفن خود جابجا شده است.

به دلیل محو شدن نوشته‌های سنگ مزار چندان خوانا نیستند و کسی نمی‌داند چرا به ایشان امامزاده غین و عین می‌گوید اما این بقعه باشکوه دلیلی بر عزت و محنت این امامزادگان در عصر خود بوده است.
انتهای خبر/ح
 

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار