27. مرداد 1403 - 8:01   |   کد مطلب: 28803
در تراژدی خودکشی، آشفتگی فکری و مشکلات عاطفی به حدی شدید به‌نظر می‌رسند که فرد را در یافتن راه حل‌های قابل دسترس و منطقی برای حل مشکل ناتوان می‌سازند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای فامنین» به نقل از عصرهمدان؛ معمولاً افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند به این باور رسیده‌اند که این رفتار، تنها راه غلبه بر احساسات غیر‌قابل تحمل است.
در تراژدی خودکشی، آشفتگی فکری و مشکلات عاطفی به حدی شدید به‌نظر می‌رسند که فرد را در یافتن راه حل‌های قابل دسترس و منطقی برای حل مشکل ناتوان می‌سازند.

خودکشی در دین مبین اسلام

خودکشی از گناهان کبیره بوده و در دین مبین اسلام بشدت محکوم شده است.

خدا در قرآن کریم این رفتار را نهی و نکوهش کرده است. چنانچه خداوند در آیه ۲۹ سوره نساء می‌فرماید:

وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکمْ رَحِیماً وَ مَنْ یفْعَلْ ذلِک عُدْواناً وَ ظُلْماً فَسَوْفَ نُصْلِیهِ ناراً وَ کانَ ذلِک عَلَی اللَّهِ یسِیراً؛ ای اهل ایمان! خودتان را نکشید.
به درستی که خداوند به شما مهربان است و هر کسی این کار را از روی دشمنی و شقاوت انجام دهد، بزودی وی را به آتش جهنم می‌کشانیم و این کار بر خدا آسان است.

خودکشی و تغییر نگرش‌ها

امروزه بدلیل تغییر سبک زندگی‌ها و تغییر ناگهانی در نگرش نوجوانان و جوانان این پدیده اجتماعی در جهان، روبه افزایش بوده، بطوریکه آمارها بیانگر این است که سالانه نزدیک به یک میلیون‌نفر از جمعیت جهان جان خود را به دلیل خودکشی از دست می‌دهند.

حال خود این رفتار و تاثیر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن بر جامعه، اهمیت توجه به آن و ضرورت شناخت علل و عوامل فردی و اجتماعی آن را نشان داده و انگیزه‌ همه کسانی که دغدغه داشته و احساس مسئولیت می‌کنند را برای بررسی این پدیده مهم فردی و اجتماعی فراهم می‌کند.

رابطه مصرف دخانیات و خودکشی

مهدی قاسمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر همدان»؛ اظهار کرد: برای رفتار نادرست خودکشی، خیلی از عوامل دخیل هستند که یکی از عوامل آن، استفاده از دخانیات صنعتی و مشروبات الکلی است که متاسفانه آرام آرام سن مصرف آن در بین نوجوانان و جوانان رو به کاهش است.

وی در خصوص رابطه اعتیاد و فضای مجازی و افزایش خودکشی، عنوان کرد: این رفتار به‌اندازه خیلی بالایی برای ما دردناک بوده، لیکن متاسفانه در فضای مجازی مشاهده می‌کنیم که اتفاقات تلخی در حال رقم خوردن است.

این مشاور خانواده با بیان اینکه سن استفاده از دخانیات پائین آمده، عنوان کرد: دخانیات و مواد مخدر روانگردان، سیستم عصبی را کاملاً تعطیل کرده یا باعث بوجود آمدن غریزه خشم، خونریزی و شهوت‌طلبی فراوان می‌شود.

قاسمی ادامه داد: این مواد در بازارهای قاچاق دست به دست شده و توسط عوامل سودجو در اختیار نوجوان‌ها و جوان‌ها قرار داده می‌شوند که گاهی باعث بالا رفتن تمرکز در بحث درس خواندن نیز می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: جوانان، گاهی از اوقات برای ایجاد خلسه و رها شدن از مسائل و مشکلاتی که دارند و همچنین به‌دلیل عدم آشنایی با نتایج خطرناک این مواد، از آن استفاده کرده که در نهایت، با عواقب دردناک این اتفاقات، منجر‌به خودکشی می‌شود.

خودکشی طی چند دهه گذشته در جهان و ایران روند افزایشی داشته است. درست است که آمار خودکشی در ایران پایین‌تر از میانگین جهانی بوده؛ ولی میزان آن در برخی استان‌ها ازجمله استان همدان بسیار بالا رفته است.

لزوم برنامه‌ریزی برای کاهش خودکشی در جامعه

بنابراین لازم است در جامعه، برنامه‌های آموزشی مبتنی بر افزایش آگاهی درباره شناخت افراد در معرض خطر خودکشی وجود داشته باشد که این عامل کمک می‌کند خانواده و آشنایان، فرد در معرض افکار خودکشی را تشخیص داده و وی را برای دریافت خدمات مشاوره ای و درمانی مطلوب، هدایت کنند.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار