آخرین اخبار

24. تير 1403 - 11:42   |   کد مطلب: 28670
استان همدان از بزرگترین استان‌های تولیدکننده گشنیز و رازیانه کشور بوده و در تولید گشنیز و رازیانه‌دارای رتبه اول کشور به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای فامنین» به نقل از ایسنا، در حال حاضر به طور میانگین  ۹۴ تا ۹۵  درصد  رازیانه کشور معروف به طلای سبز در استان همدان تولید می‌شود که در این رابطه شهرستان رزن به عنوان قطب تولید رازیانه در استان، کشور و جهان، ۹۹ درصد رازیانه تولیدی استان را به خود اختصاص داده است.

در این بین روستای سلطان‌آباد شهرستان رزن از توابع بخش سردرود این شهرستان با بالاترین سطح زیر کشت رازیانه بیشترین میزان تولید رازیانه رزن را در سطح استان و حتی کشور و جهان دارا بوده و تولیدات رازیانه آن به سراسر دنیا صادر می‌شود.

در حال حاضر یکی از جمله مشکلات  اکثریت تولیدکنندگان رازیانه در شهرستان رزن به‌ویژه در سلطان‌آباد رزن مشکل نبود صنایع تبدیلی مناسب برای فرآوری این محصول بوده که به دلیل  آن بخش مهمی از محصولات این شهرستان خام فروشی شده و سود گزاف این طلای سبز در این مسیر به جیب دلالان  می‌رود.

خام فروشی گیاهان دارویی به دلیل نبود صنایع تبدیلی

نماینده مردم شهرستانهای رزن و درگزین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه چندین روستای شهرستان‌های این منطقه ۸۰ تا ۹۰ درصد تولید رازیانه کشور را دارند، اظهار کرد: متأسفانه این منطقه فاقد صنایع تبدیلی مربوط به گیاهان دارویی بوده و این امر موجب شده تا گیاهان دارویی کشت و تولید شده منطقه از جمله رازیانه  خام‌فروشی شده و به سایر کشورها صادر شود.

سید ابوالحسن مصطفوی غمام  یکی از جمله برنامه‌های خود در این دور از مجلس شورای اسلامی را توجه به بحث صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی از جمله رازیانه دانست و  گفت: ایجاد کارخانه روغن و اسانس‌گیری  و صنایع تبدیلی و عرقیجات گیاهان دارویی از جمله رازیانه موجب می‌شود مردم بتوانند در منطقه خود دارای صنایع تبدیلی مربوط به رازیانه و گیاهان دارویی بوده و حتی در کارگاه‌های کوچک خود نیز نسبت به این امر اقدام داشته باشند و بحث گردشگری این روستاها با این کار در شهریورماه هر سال رونق بگیرد و درآمد و ارزش افزوده بیشتری را عاید مردم منطقه کند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به بحث صنایع تبدیلی منطقه برای رونق اشتغال و حل مشکلات حوزه کشاورزی شهرستان، اظهارکرد: اگر در منطقه سرمایه‌گذاری کشاورزی- صنعتی شود به طور قطع سرمایه‌ها از منطقه خارج نخواهد شد بلکه موجب می‌شود مردم به سرمایه‌گذاری در منطقه اعتماد کنند و با سرمایه‌گذاری در منطقه علاوه بر رونق اقتصادی منطقه مهاجرت معکوس را رقم زده و سایر سرمایه‌گذارانی که در سال‌های گذشته به سایر استان‌ها مهاجرت داشته اند را دوباره به منطقه بازگردانند.

مصطفوی‌غمام یادآور شد: اگر محصولات تولیدی منطقه  از جمله رازیانه رزن با برند رزن صادر شود آن موقع است که توانسته‌ایم سرمایه و اشتغال مردم را ارتقاء دهیم و سرمایه را به شهرستان بازگردانیم.

معاون جهاد کشاورزی شهرستان رزن هم در گفت‌وگو با ایسنا نبود صنایع تبدیلی و فرآوری در ارتباط با رازیانه را یکی از مشکلات کشاورزان رزن دانست و خاطرنشان کرد: مسئولان شهرستان به جدیت پیگیر مرتفع شدن این مشکل هستند و به طور قطع حل این مشکل، نقش مؤثری در حذف دلالان دارد و ارزش افزوده دوچندان برای رازیانه کاران منطقه در پی خواهد داشت.

اصغر صادقی از پیش‌بینی امسال  برداشت ۷۵۰۰ تن رازیانه از سطح مزارع این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: در سال‌جاری ۳۰۰۰ هکتار از مزارع شهرستان رزن به کشت رازیانه اختصاص دارد  ضمن اینکه از نظر  پراکنش، بیشتر  این محصول در روستاهای سلطان آباد، قایش و کهریز بغازی بخش سردرود رزن  کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد رازیانه کشور در رزن تولید می‌شود و همین امر موجب شده این شهرستان به‌عنوان قطب تولید رازیانه کشور شناخته شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید رازیانه رزن علاوه بر تأمین مصارف و نیاز داخل، به کشورهایی نظیر فرانسه، امارات، عراق، افغانستان و سوریه صادر می‌شود.

صادقی میزان عملکرد رازیانه در هر هکتار را به طور متوسط سه تن برشمرد و یادآور شد: رازیانه نسبت به سایر محصولات یکی از کشت‌های بهاره کم‌آب‌بر بوده که زمان برداشت آن از اواسط شهریورماه آغاز شده و تا اوایل مهرماه ادامه دارد.

نبود صنایع تبدیلی رازیانه در رزن

دهیار روستای سلطان آباد رزن  هم در گفت‌وگو با ایسنا یکی از مشکلات مهم کشاورزان این روستا در زمینه کشت رازیانه را مشکلات بسته‌بندی و نبود صنایع فرآوری در رابطه با این محصول در شهرستان رزن و حتی استان همدان  و نیز عدم خرید تضمینی این محصول دانست و اظهار کرد: متأسفانه به علت نبود صنایع فرآوری لازم در این رابطه به ناچار کشاورزان طلای سبز تولید شده خود را به قیمت پایینی از طریق دلالان خام‌فروشی می‌کنند و سود گزاف رازیانه به جیب دلال می‌رود.

مجتبی عقیقی گفت: متأسفانه هر چند روستای سلطان آباد قطب تولید محصول رازیانه کشور به شمار می‌رود اما بسیاری از مردم حتی مردم استان و شهرستان از این موضوع بی خبر هستند و اطلاعی ندارند که در این رابطه ثبت رازیانه به نام رزن و برندسازی آن با تداوم جشنواره رازیانه در این شهرستان و معرفی هر چه بیشتر این محصول به نام رزن می‌تواند از نقش مؤثری در شناساندن این محصول به نام رزن برخوردار باشد.

وی سطح زیرکشت امسال رازیانه این روستا را ۱۵۰۰ هکتار دانست و ادامه داد: بر اساس پیش بینی در سال جاری افزون بر ۴۰۰۰ تن رازیانه از سطح زیر کشت مزارع این شهرستان قابل برداشت خواهد بود.

عقیقی با بیان اینکه برخی از رازیانه کاران عمده این روستا  علاوه  بر روستای سلطان آباد  در سایر نقاط شهرستان و حتی استان  نیز نسبت به کشت این محصول مبادرت دارند، تصریح کرد: این رازیانه کاران پس از تولید رازیانه در زمین‌های اجاره‌ای سایر نقاط شهرستان و استان، رازیانه تولید و برداشت شده خود  را به روستای سلطان آباد آورده و نسبت به فروش  آن در کشور و یا صادرات آن به سایر کشورها اقدام می‌کنند.

عقیقی اضافه کرد: با  احتساب تولیدات این رازیانه کاران سلطان آبادی در سایر نقاط شهرستان رزن  به طور میانگین  افزون بر ۷۰۰۰ تن رازیانه توسط سلطان آبادی‌ها در سطح استان تولید می‌شود.

وی تعداد اشتغال هر هکتار از سطح زیر کشت رازیانه را دو نفر دانست و بیان کرد: رازیانه تولید شده روستای سلطان آباد با توجه به کیفیت بالای آن علاوه بر مصارف داخلی کشور به سایر کشورهایی چون کشورهای عربی، افغانستان ،عراق،  امارات، ژاپن، فرانسه، آلمان و حتی آفریقای جنوبی صادر می‌شود ضمن اینکه تاجران و بازرگانان کشورهای ترکیه و سوریه نیز برای خرید رازیانه سلطان‌آباد به این روستا به صورت مستقیم رفت و آمد دارند.

دهیار روستای سلطان آباد خاطر نشان کرد: ثبت جشن برداشت رازیانه در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی، برگزاری هر ساله جشنواره رازیانه رزن، جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری و جلوگیری از خام فروشی و حذف واسطه‌ها و برندسازی رازیانه رزن گام مؤثری در مرتفع شدن مشکلات رازیانه کاران شهرستان رزن و  روستای سلطان آباد به عنوان قطب تولید رازیانه رزن می‌تواند باشد که این امر حمایت همه جانبه مسئولین را می‌طلبد.

یکی از رازیانه‌کاران عمده روستای سلطان‌آباد هم  در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دولت حمایت لازم در خرید این محصول را از کشاورزان مانند سایر محصولات استراتژیک ندارد، گفت: متاسفانه نبود صنایع تبدیلی و فرآوری رازیانه موجب آن شده که دسترنج و زحمت رازیانه کاران این روستا به ناچار به خاطر خام فروشی نصیب دلالان شود و سود چندانی عاید کشاورزان نشود.

ذوالفقار عقیقی اظهار کرد: توجه ویژه مسئولین نسبت به صنایع تبدیلی این محصول از نقش موثری در ارزش افزوده دو چندان رازیانه کاران این روستا برخوردار خواهد بود و توجیه اقتصادی کشت این محصول را برای رازیانه کاران  شهرستان دو چندان خواهد کرد.

وی که دارای ۲۰ هکتار سطح زیر کشت رازیانه در روستای سلطان آباد رزن است، گفت: شغل اکثریت روستای سلطان‌آباد کشاورزی بوده و رازیانه به عنوان کشت  غالب اهالی این روستا به شمار می‌رود برای همین مرتفع شدن مشکلات رازیانه‌کاران رزنی در بحث صنایع تبدیلی  امری ضروری است و توجه ویژه مسئولین را می‌طلبد.

ثبت جشن برداشت رازیانه رزن در فهرست آثار ناملموس

مدیر اداره میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی رزن هم  از برنامه‌ریزی برای توسعه و تقویت گردشگری کشاورزی این شهرستان خبر داد و اظهارکرد: با توجه به اینکه شهرستان رزن با تولید ۹۵ درصد رازیانه کشور، قطب تولید رازیانه به شمار می‌رود این محصول می‌تواند به عنوان برند گردشگری شهرستان باشد که در همین رابطه از دو سه سال پیش در زمینه گردشگری کشاورزی شهرستان ورود پیدا کرده‌ایم و پیگیری برای ثبت جشن برداشت رازیانه رزن در فهرست آثار ناملموس میراث‌فرهنگی در دستور کار قرار دارد.

شهروز کهیایی  افزود: ثبت جشن برداشت رازیانه رزن در فهرست آثار ناملموس کشور از نقش موثری در  معرفی این محصول به عنوان برند کشاورزی و گردشگری شهرستان برخوردار خواهد بود و تاثیر بسزایی در رونق اشتغال و اقتصاد و ظرفیت گردشگری و تولید خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، علاوه بر توجه ویژه به بحث صنایع تبدیلی و فراوری طلای سبز رازیانه رزن برداشت محصول رازیانه رزن از مزارع، فضای آورده خوبی در زمینه راه‌اندازی گردشگری خلاق می‌تواند داشته باشد و گردشگران با این نوع از گردشگری، خود به طور مستقیم برداشت محصول را تجربه و حس خواهند کرد، پس رونق این نوع از گردشگری درآمد بسیار خوبی برای شهرستان از جمله روستای سلطان‌آباد به دنبال خواهد داشت که از این ظرفیت مهم  نباید غافل شد.

انتهای خبر/.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار