آخرین اخبار

21. خرداد 1403 - 6:40   |   کد مطلب: 28549
غیاث‌الدین طه‌محمدی‌همدانی پنجم اردیبهشت سال ۱۳۲۶ در روستای محروم و دورافتاده آقاج شهرستان فامنین، در دورترین نقطه روستایی به شهر همدان از طرف شمال شرق؛ پا به دنیا نهاد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای فامنین» غیاث‌الدین طه‌محمدی‌همدانی پنجم اردیبهشت سال ۱۳۲۶ در روستای محروم و دورافتاده آقاج شهرستان فامنین، در دورترین نقطه روستایی به شهر همدان از طرف شمال شرق؛ پا به دنیا نهاد.
نامش را غیاث‌الدین نهادند تا در آینده‌ای که به تبلیغ و تدریس دین و مذهب گره خورده بود؛ بامسما جلوه کند و این‌چنین بود که با هدایت پدر و حمایت برادر ارشدش، شیخ علی، راهی حوزه علمیه قم شد و در جوار کریمه اهل بیت از خوان دانش آیات و علما ارتزاق کرد.
از همان اوان کودکی و نوجوانی، کتب معمول تعلیماتی در حوزه را چنان یاد گرفت که می‌توانست مجلس تدریس بیاراید. جامع المقدمات را به بلوغ نرسیده، خوانده بود و پس از آن لمعه را با استادش آیت‌الله ستوده فرا گرفت و در درس او از برترین شاگردان شد.
غیاث‌الدین؛ برای ادامه تحصیل در سطوح متوسطه حوزوی، رسائل و مکاسب را در محضر آیات مشکینی، خزعلی و اعتمادی فرا گرفت و کفایتین را نیز در درس حضرت آیت‌الله سلطانی آموخت.
به درس خارج امام خمینی (ره) راه یافت؛ اما دیری نپایید که با تبعید حضرتش و آغاز مبارزات؛ از سفره دانش شاگردان امام بهره گرفت. تلمذ در محضر آیات؛ فاضل لنکرانی، نوری همدانی و خزعلی و به ویژه ۱۵ سال آموختن از فقه و اصول نزد آیت‌الله میرزا هاشم آملی، توشه‌های ماندگاری برایش شد تا بتواند گام‌های استوار خود را برای آموزش‌های بعدی، محکم‌تر بردارد.

کشش و ذوق عرفانی و علایق فلسفی، او را برای آموختن منظومه حاج ملاهادی سبزواری به پای درس استاد شهید، آیت‌الله مفتح کشاند. از این به بعد راهی برایش گشوده شد و در محضر آیات، جوادی آملی، حسن‌زاده آملی و شهید مرتضی مطهری، روز به روز پیوندش با مباحث فلسفی و عرفانی بیش از گذشته استحکام یافت.
آموختنی‌هایش از فقه و اصول و فلسفه و عرفان و از لمعه تا مکاسب و کفایه و درس خارج و از منظومه تا مصباح الانس و فصوص الحکم ابن‌عربی، او را برای درس و بحث‌های بعدی و دستی پر از دانش فقه و فلسفه و عرفان در حوزه قم و زادگاهش فامنین و همدان آماده و پر توان ساخت.
او که از همان اوایل کتک‌خورده مدرسه فیضیه و زندان‌رفته ساواک و عوامل شاهنشاهی بود، پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، مسیر تبلیغ و منبر و امامت جمعه را برگزید و حب الوطن او را به روستا و شهر زادگاهش که در محرومیت مطلق به سر می‌برد، کشاند.
در آغازین روزهای پیروزی انقلاب و در دوران هشت ساله دفاع مقدس، هم در عرصه جبهه و جنگ حاضر شد و هم کمک‌های مردمی برای رزمندگان را سر و سامان می‌داد و هم به خانواده شهدا و ایثارگران سرکشی می‌کرد. در مجالس بزرگداشت شهیدان، به تکریم جهاد و شهادت می‌پرداخت و همزمان با اعزام طلاب جوان و روحانیان و مبلغان به منطقه شمالی استان همدان، به امور دینی و فرهنگی و معیشتی مردم منطقه اهتمام داشت.
او در همه این سالها در پیمانی با خدای خویش، خود را وقف تبلیغ دین در شهر و دیار و استان زادگاه خویش همدان نمود و با روحیه‌ای انقلابی و جهادی، بی‌حاشیه و بی‌ادعا خود را خدمتگزار مردم می‌دانست و از سوی دیگر در دل و جان مردمی که تشنه خدمت صادقانه بودند، نفوذ می‌کرد.
تقدیر چنان شد که از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۶ به مدت ۱۴ سال در پایتخت تاریخ و تمدن ایران؛ همدان؛ نماینده رهبری معظم انقلاب شود و با درایت و تدبیر و دانش؛ پاسدار وحدت و برادری و همگام و همراه توسعه و پیشرفت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دینی و تبلیغی در استانی باشد که تاریخ سر افرازش او را مهد عالمان و مجاهدان و دانشمندان جهانی قرار داده است.
طه‌محمدی در حوزه فعالیت‌های عمرانی و پایه‌گذاری بناهای حوزوی نیز پیشگام بوده است.
تشویق و ترغیب به احداث و بنای حوزه‌های علمیه در کل استان، برای برادران و خواهران، به ویژه در شهر همدان، آن هم با دیدی آینده‌نگر، و توجه و اهتمام به ارتباط با مراکز دانشگاهی استان و دانشجویان و اساتید و همواره در دسترس بودن برای حوزویان و دانشگاهیان از دیگر صفات علمی و عملی ایشان بود.
با حضور ایشان در همدان؛ پاسداشت میراث مفاخر علمی و معرفتی که در تاریخ همدان می‌درخشیدند، در دستور کار قرار گرفت.
کارنامه دانش‌پروری و علایق ناگسستنی ایشان به فلسفه و عرفان؛ از سال ۱۳۹۰ تا پایان عمر پر برکتش، او را سکاندار بنیاد بین‌المللی بوعلی‌سینا کرد. که مشهورترین دانشمند همه اعصار و از افتخارات اسلام و ایران و شیعه است. درس‌های تفسیر قرآن و مباحث اعتقادی را در کنار آرامگاه این حکیم، دایر کرد و با عرق و علایقی که به حکمت و فلسفه و عرفان سینوی داشت، سفیر حکمت و میراث عالمان و عارفان و به ویژه مکتب سینوی در کشورهای منطقه شد و در کنفرانس‌های علمی، مبلغ و مدافع هویت ایرانی شیخ‌الرئیس و میراث عرفانی و فلسفی او شده است.

انتهای خبر/.

 

 

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار