آخرین اخبار

9. خرداد 1403 - 14:25   |   کد مطلب: 28524
استاد حوزه و دانشگاه، گفت: باید دقت کنیم که هر اجباری، منفی نیست و حجاب از آن دسته اجبارهایی است که رعایت آن آثار و برکاتی به همراه دارد.

به پایگاه خبری و تحلیلی«آوای فامنین » به نقل از عصر همدان ، حجت الاسلام مهدی جوادی با بیان اینکه اجرای قوانین در جامعه یکی از الزامات زندگی اجتماعی است، گفت: ممکن است گاهی افراد تصور کنند معنی «لا اکراه فی دین» یعنی اجباری به انجام فرایض و قوانین دینی وجود ندارد درحالی که این آیه در دین یعنی الزام در پذیرفتن قلبی یک مسئله براساس زور و فشار نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه قانون، الزام‌آور است، افزود: یعنی در فضای ظاهری جامعه کسی که علنی مفاد قانونی را نادیده می‌گیرد، قانون در برابر او واکنش سرکوبنده نشان می‌دهد و این مسئله در همه جای دنیا اینگونه است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برخی به غلط می‌گویند زور جواب نمی‌دهد و زمانی بود که رضا خان به اجبار چادر را از سر زنان می‌کشید، آیا مردم تقابل نکردند؟ آن زمان مردم در برابر کشف حجاب رضاخانی ایستادند چون او داشت زور می‌گفت امروز هم حجاب را به زور بر سر زمان می‌کنند و فرق ندارد زور دست چه کسی باشد!

جوادی با بیان اینکه اساسا جبر چیزی است که مردم در برابرش مخالفت می‌کنند، گفت: در این شرایط باید گفت زور امر خداست یا امر جبری؟ و آیا اگر مسئله‌ای جبری شد حکم خوبی است یا خیر؟

وی با ذکر یک مثال، افزود: برای آنکه صحبت کنیم باید صدا از دستگاه حنجره خارج شود و این جبر است و هیچ جوره خلاف این قاعده نمی‌شود عمل کرد، در واقع جبر در وجود ما اعمال شده و در زندگی ما نقش ایفا می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه جبر، جزئی از زندگی است، تصریح کرد: مثلا برای جابه‌جایی تلفن همراه باید به آن فشار وارد کنیم این جبر، تحت زور ما کالا را جابه‌جا می‌کند، آیا چیز بدی است؟ پس هر جبری منفی نیست و هر زوری نیز منفی نیست پس زور انقلاب اسلامی متفاوت از زور رضاخانی است.

جوادی خاطرنشان کرد: وجه اشتراک هردو زور است اما کیفیت، درست یا غلط بودنشان و ماهیت آن‌ها موجب می‌شود بینشان فرق قائل شویم.

وی با بیان اینکه دین ما شیرین و زیبا است، عنوان کرد: ما انسان هستیم و قدرت تفکر داریم، ارزش ما به قدرت تفکرمان است و باید منطقی به درستی و نادرستی کارهایمان فکر کنیم.

ابن استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: باید دقت کنیم که هر اجباری، منفی نیست و حجاب از آن دسته اجبارهایی است که رعایت آن آثار و برکاتی به همراه دارد.

انتهای پیام/.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار