آخرین اخبار

16. فروردين 1403 - 10:24   |   کد مطلب: 28059
خاطرات ناگفته از عملیات «اچ – ۳» در گفتگو با برات پور منتشر شد؛
نوژه، نماد قدرت هوایی ایران در عملیات اچ ۳
امیر سرتیپ خلبان فرج‌الله برات‌پور، یکی از خلبانان حاضر در عملیات غرورآفرین «اچ – ۳»گفت: پایگاه نوژه مبدأ طوفان «اچ – ۳» بود و خلبانان شجاع ایرانی از این پایگاه راهی آسمان دشمن شدند و با شجاعت و خلاقیت خود، معادلات جنگ را به نفع ایران تغییر دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«آوای فامنین» به نقل از عصر همدان؛ در آستانه سالگرد عملیات غرورآفرین «اچ – ۳»، امیر سرتیپ خلبان فرج‌الله برات‌پور، یکی از خلبانان حاضر در این عملیات، به تشریح جزئیات این عملیات بی‌نظیر پرداخت.

 

امیر سرتیپ خلبان فرج‌الله برات‌پور با اشاره به دلیل انجام عملیات 《اچ – ۳》، اظهار کرد: دشمن و طرفدارانش در آن زمان برای خود و پیروزی‌هایش خیلی تبلیغات می‌کردند و حضرت امام(ره)، برای شکست تبلیغات دشمن و روحیه گرفتن نیروهای خودی مصرّ به انجام این عملیات بود.

 

وی افزود: انجام این عملیات بی‌نظیر در سه مرحله انجام شد، در مرحله اول عملیات لو رفت و بعد از بنزین‌گیری در دریاچه ارومیه، نیروها عقب نشینی کردند، مرحله دوم نیز بدلیل خرابی شرایط جوی، لغو شد.

 

برات‌پور با بیان اینکه فرمانده عملیات جواد فکوری بود، گفت: بخاطر خطر بالای انجام این عملیات ، از طراحی آن که در ۱۸ اسفند ۱۳۵۹ بود، تا انجام آن در روز ۱۵ فروردین ۱۳۶۰ جز من و فرمانده پایگاه احدی مطلع نشد.

 

وی ادامه داد: بنابراین راس ساعت ۳ بامداد ۱۵ فروردین ۱۳۶۰، خلبانان را احضار کرده و بدون توضیحات و اطلاع قبلی نقشه عملیات را در مدت یک و نیم ساعت به اطلاع خلبانان رسانده و بعد از اقامه نماز صبح و صرف صبحانه شروع به انجام عملیات کردیم.

 

برات‌پور با تاکید بر اینکه انجام این عملیات کاملاً سرّی بود، عنوان کرد: در حین انجام این عملیات و تا لحظه پایان آن ماحتی یک کلمه هم باهم صحبتی نکردیم، نحوه بلند شدن و پرواز هواپیماها با روشن شدن چراغ سبز برج بود و همه پرواز هم در ارتفاع پست بود.

 

وی افزود: انجام این عملیات شگفت‌انگیز در ۵ ساعت انجام شد، طبق برنامه توجیهی که داشتیم، بایستی سه دسته می‌شدیم و سه پایگاه را منهدم می‌کردیم.

 

برات‌پور خاطرنشان کرد: در این پرواز، در چهار مرحله در ارتفاع بسیار پائین و بدون کلمه‌ای صحبت کردن، بنزین‌گیری کردیم و در آخر بعد از ۷ ساعت در پایگاه نوژه همدان نشستیم، که در این پایگاه استقبال بسیار گرمی از ما به عمل آمد.

 

وی بیان کرد: این عملیات ضربه بسیار سهمگین و شدیدی به صدام بود، طوری که در همان روز هفت نفر از فرماندهان پدافند خود را اعدام کرد.با این عملیات، رزمندگان و مردم ما بسیار روحیه گرفتند، و همین امر باعث شد تا در عملیات‌های بعدی، چون عملیات‌های ثامن‌الائمه، حصر آبادان، الی بیت‌المقدس و.. پیروزی بدست بیاوریم و این عملیات نقطه عطفی برای پیروزی‌های بعدی ما در جنگ بود.

 

برات‌پور در ادامه یادآور شد: این عملیات بی‌نظیر در پنج ساعت و در ارتفاع پائین، بدون کلمه‌ای حرف زدن و روشن کردن رادار انجام شد. در نتیجه این عملیات، ۴۸ فروند هواپیما، دو آشیانه و دو رادار دشمن از بین رفته و ۲۰ فروند هواپیما هم صدمه دید.

 

وی ابراز کرد: با پیروزی در این عملیات، دشمن به‌ شدت روحیه خود را از دست داد، این عملیات با خواسته و کمک خداوند متعال بخوبی انجام شد. از این رو، از این عملیات به عنوان یکی از موفق‌ترین عملیات‌های تاریخ جنگ‌های هوایی نام برده می‌شود.

 

لازم به ذکر است این عملیات، حدود هفت ماه پس از شروع جنگ تحمیلی با پیشنهاد اولیه یکی از فرماندهان دلیر ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده وقت نیروی هوایی امیر سرتیب خلبان جواد فکوری و فرماندهی مبتکرانه و دلیرانه امیر برات پور انجام شد.

 

در همان لحظات اولیه تصمیم برای اجرای عملیات 《اچ – ۳》 یعنی به هنگام ملاقات امیر برات پور و گلچین فرمانده وقت پایگاه هوایی همدان با امیر فکوری پس از تعیین تاریخ اجرای عملیات بهترین زمان اجرای عملیات هنگام تعویض شیفت کاری کارکنان 《اچ – ۳》 تعیین می‌شود.

انتهای خبر/ .

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار