آخرین اخبار

17. اسفند 1402 - 14:07   |   کد مطلب: 27862
رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان فامنین تاکید کرد:
سنگ بنای هر جامعه فرهنگ و سواد است
رئیس کتابخانه‌های عمومی فامنین گفت: فراهم آوری، سازماندهی، مدیریت و گسترش دانش از جمله وظایف اصلی و عمده کتابخانه‌ها محسوب شده و می‌توانند نقش موثری برای داشتن جامعه دانش بنیان و دانش محور ایفا نمایند.

روح‌الله رسولی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «آوای فامنین» 17 اسفند 1402 بیستمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مغتنم شمرد و افزود: تحولات بنیادین که در دهه‌های اخیر رخ داده همه عرصه‌ها را هم در داخل و هم در خارج از کشور در نوردیده است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان فامنین با بیان شعار خدمت شایسته و بایسته حق مردم و خدمت به آنها لذت بخش است، یادآور شد: نظم نوینی در حال شکل گیری است که پایه‌هایش براساس دانش و نوآوری مبتنی بر دانش است.

وی اظهار داشت: نهادهای تولید و اشاعه دهنده دانش، نقش مهمی در جهت پیشرفت و توسعه همه جانبه جوامع دانش محور ایفا می‌کنند. کتابخانه‌های عمومی که همیشه به عنوان مراکز اطلاعات و دانش تلقی می‌شوند. فراهم آوری، سازماندهی، مدیریت و گسترش دانش از جمله وظایف اصلی و عمده آنها محسوب شده و می‌توانند نقش موثرتری در ایجاد یک جامعه دانش بنیان و گسترش عرصه‌های دانش محور ایفا نمایند.

رسولی با بیان اینکه سنگ بنای توسعه هر جامعه، فرهنگ و بخصوص میزان بهره‌مندی اقشار آن جامعه از سرانه مطالعه و همچنین دارا بودن سواد می‌باشد، عنوان کرد: به زعم کارشناسان و متخصصین فرهنگی کتابخانه‌های عمومی همچون سایر مراکز فرهنگی، سهم بسزایی در افزایش آگاهی بخشی عموم بر عهده دارد.

وی ادامه داد: کتابخوانی از جمله صفاتی است که بسیاری از مردم علاقه دارند واجد آن باشند، اما اکثراً وقت و حوصله کافی برای خواندن کتاب یا مطالعه ندارند. لیکن برای این کار نیازمند بسترسازی و فراهم آوری زیرساخت‌های آن، یعنی فضای فیزیکی و فضای فرهنگی مختص آن است.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان فامنین تصریح کرد: یکی از معضلات بزرگ شهرستان عدم کفایت فضای فرهنگی بود که می‌بایست برای این نقصان بزرگ برنامه‌ریزی، همت و تلاشی مضاعف صرف کرد. با تمام مشکلات عدیده‌ای که برای ساخت و فراهم آوری این نقص بزرگ متصور بودیم با حمایت‌های فرماندار فرهنگ دوست شهرستان‌، نگاه ویژه مدیرکل ارجمند، همت و تلاش بخشداران، شهردار محترم، دهیاران، شورای‌های اسلامی شهر و روستا و خیرین گرامی با تامین اعتبار و واگذاری زمین، پروژه‌ها یکی پس از دیگری به سرانجام رسید.

اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مفتخر است به استحضار اهالی فهیم و فرهنگ دوست شهرستان برساند: با پیگیری‌های انجام شده، ایجاد و راه اندازی کتابخانه در شهرستان، با تامین اعتبار ساخت از طرق مختلف من جمله حضور خیرین ارجمند، بنیاد برکت کشور و همچنین از محل بودجه تملک دارایی شهرستان از سوی فرمانداری از سال 1391 شروع شد و به لطف و عنایت بیکران الهی در پایان سال 1402 تعداد 5 باب کتابخانه در سطح شهرستان فعال است.

رسولی عنوان کرد: در آینده‌ای نه چندان دور، ششمین کتابخانه نیز تقدیم اهالی فرهنگ دوست شهرستان خواهد شد. با عنایت به تعداد روستاها در شهرستان نیازمند تعریف کتابخانه سیار برای خدمات‌رسانی به اقصی نقاط شهرستان نیز هستیم که این مهم نیز جز برنامه‌های سال آتی خواهد بود.

وی گفت: کتابخانه‌ها میزبان حضور و ثبت نام بیش از 2400 نفر عضو بوده‌اند که با بیش از 48000 عنوان کتاب خدمت‌رسانی به عزیزان مشغول‌اند. کتابخانه‌ها با خدماتی همچون ارائه مقالات از طریق پایگاه‌های اطلاعاتی رایگان ویژه پژوهشگران، خدمات آنلاین برای اعضا، اجرای برنامه‌های فرهنگی ویژه کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی سالمندان و ارائه اطلاعات گزینشی برای بالا بردن اطلاعات عمومی مردم تلاش میکند.

رسولی خاطرنشان کرد: نشست‌های ادبی، نقدهای کتاب، رونمایی کتاب، نشست‌های معرفی کتاب، آموزهای مادام العمر و چند ده برنامه این‌چنین حاصل زحمات کتاب‌داران ارجمند شهرستان است که از زحمات این عزیزان تشکر و قدردانی می‌نمایم. وجود کتابخانه‌ها در سطح شهرستان و با توجه به کارکردهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آنها انتظار می‌رود با حضور همه اقشار و استفاده عموم از این کانون فرهنگی آینده کودکان و نسل‌های آتی را تضمین کرد.

در پایان روح‌الله رسولی از همه مسئولین بویژه فرماندار محترم، امام جمعه گرانقدر، مدیر کل ارجمند، شورا و شهردار محترم ، بخشداران و شوراها اسلامی شهر و روستا و دهیاران، اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی و تمامی عزیزانی که با انتقادات دلسوزانه و پیشنهادات خوب و ارزشمند خود در به نتیجه رسیدن این پروژه‌ها نقش داشته‌اند، صمیمانه سپاسگزارم.

انتهای خبر/ح

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار