آخرین اخبار

6. اسفند 1402 - 12:11   |   کد مطلب: 27818
واردات خودرو که قرار بود به تنظیم بازار کمک کند، این روزها به منبع زایش رانتی هنگفت تبدیل شده است و بر خلاف وعده سیاستگذار، همچنان عموم مردم به خودروهای خارجی دسترسی ندارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حواله وارداتی‌های خاص تا ۴میلیارد تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «آوای فامنین» به نقل از دنیای اقتصاد، واردات خودرو که قرار بود به تنظیم بازار کمک کند، این روزها به منبع زایش رانتی هنگفت تبدیل شده و بر خلاف وعده سیاستگذار، همچنان عموم مردم به خودروهای خارجی دسترسی ندارند.در حال حاضر دو گروه مختلف در بازار خودروهای وارداتی فعال هستند، گروه اول که حواله‌فروشی می‌کنند و حواله این نوع خودروها را با قیمت بالای یک‌میلیارد تومان (بسته به نوع مجوز واردات) می‌فروشند و دسته دوم که توانایی خرید این محصولات را با هر قیمتی دارند. بنا بر بررسی «دنیای اقتصاد» در حال حاضر حواله وارداتی‌ها حتی با قیمت ۴میلیارد تومان نیز خرید و فروش می‌شود.

تقریبا دو سالی از صدور فرمان آزادسازی واردات خودرو از سوی رئیس‌جمهور می‌گذرد و در شرایطی که انتظار می‌رفت در این مدت تعداد زیادی خودرو وارد شود و به تنظیم بازار کمک کند، تا به امروز تعداد اندکی خودروی خارجی مهمان کشور شده است. از همان وقتی که زمزمه آزادسازی واردات خودرو (به‌واسطه طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی با عنوان ساماندهی خودرو) به گوش رسید، بسیاری از کارشناسان و فعالان عرصه بازار عنوان کردند به واسطه واردات منطقی و مستمر، می‌توان حباب قیمت در بازار خودروهای خارجی کشور را شکست.

این حباب در اواسط سال ۹۷ و پس از آنکه با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، واردات خودرو ممنوع شد، شروع به شکل گرفتن کرد. ممنوعیت واردات خودرو البته یکی از دلایل انفجار قیمت در بازار وارداتی‌ها بود و عوامل دیگر مانند تحریم (در اثر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و برجام) و رشد انتظارات تورمی و صعود قیمت ارز، نقش مهمی در این رخ دادن این انفجار داشتند. با‌این‌حال، قطع ورودی جدید (در نتیجه ممنوعیت واردات) نقش ویژه‌ای در رشد قیمت خودروهای خارجی داشت، زیرا سبب کم شدن عرضه شد و طبیعی بود به دلیل ناهمخوانی با تقاضا، منحنی قیمت شعله‌ور شود.

انتهای خبر/.
 

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار