آخرین اخبار

8. بهمن 1402 - 11:14   |   کد مطلب: 27717
رئیس شورای اندیشه‌ورز خانواده و جمعیّت همدان تاکید کرد:
نقش فرهنگ در جوانی جمعیّت
رئیس شورای اندیشه‌ورز خانواده و جمعیت همدان گفت: اتخاذ سیاست‌های فرهنگی و استفاده از بوم فکری، فرهنگی جامعه مهم‌ترین عامل در افزایش جمعیّت است.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«آوای فامنین» به نقل از همدان؛ میلاد صالحی، رئیس شورای اندیشه‌ورز خانواده و جمعیّت همدان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: سیاست‌های تشویقی و حمایتی در راستای جوانی جمعیّت در کشورهای مختلف، متنوع بوده و دارای سه رویکرد اصلی است.

وی با بیان اینکه گاهی‌اوقات این سیاست‌ها سیاست‌های مالی است، عنوان کرد: در قانون جوانی جمعیّت چیزی حدود ۴۰ درصد حمایت‌ها اقتصادی بوده که اعم از حق عائله‌مندی، اعطای زمین، مسئله خودرو که چیزی بالغ بر ۱۷ هزار خودرو اعطاء شده و… همه اینها را وقتی ما دنبال می‌کنیم، در واقع یک قسمت از سیاست‌ها را در بر می‌گیرد.

رئیس شورای اندیشه‌ورز خانواده و جمعیّت همدان افزود: قسمت دوم این حمایت‌ها نیز می‌تواند، سیاست‌های خدماتی را شامل شود که می‌توان به مراکز نگهداری از کودکان در ادارات، که مصوب شده است اجراء شود، اشاره کرد.

صالحی با تاکید بر اینکه بخش اصلی که باتوجه به مقتضای بوم و زیست خانواده‌های ایرانی است، بیان کرد: در کشور ما برخی همچنان خانواده دوست بوده و داشتن فرزند برایشان بسیار ارزشمند بوده و نگرش ذهنی خودشان را به سمت لذت بردن از لبخند یک نوزاد گره زده‌اند.

وی با بیان اینکه چیزی بالغ بر ۱۲ میلیون جوان در شرف ازدواج و در سن ازدواج داریم که اگر این ظرفیت و این فضا به سمت فرزندآوری جهت‌دهی شود، طبیعتاً قسمت عمده‌ای از فضای خلاء جمعیّتی ما حل خواهد شد.

رئیس شورای اندیشه‌ورزخانواده و جمعیّت همدان ادامه داد: وقتی این افراد ازدواج کنند، طبیعتاً حداقل یک فرزند را بدنیا می‌آورند، که این مسئله می‌تواند تا حدودی مسئله کاهش جمعیّت را در کشور حل کند.

صالحی تصریح کرد: کشوری مثل آلمان در سیاست‌های اقتصادی که نقطه ثقل سیاست‌های جمعیّتی است با هزینه کردن چیزی بالغ‌ بر ۲۵ میلیارد دلار در سال هم نتوانست به فرزندآوری شهروندان رقم بزند! و در این پروژه مالی با شکست مواجه شد و به سمت سیاست‌های مهاجر پذیر روی آورد.

وی با بیان اینکه در کشور ما نیز در دهه ۷۰ برای تشویق کاهش فرزند‌آوری سیاست‌های مالی اعمال شد، خاطرنشان کرد:حتی سیاست‌های تنبیهی برای کسانی که فرزند بیشتری داشتند نیز اعمال شد، اما کلمه‌ای(فرزند کمتر، زندگی بهتر)، در ذهن همه ایرانی‌ها حتی آنهایی که آن زمان را ندیده بودند، ماندگار شد. در واقع ذهنشان با فضای شعارسازی معطوف بود.

رئیس شورای اندیشه‌ورز خانواده و جمعیّت همدان یادآور شد: سیاست تنبهی، تشویقی اقتصادی گذشت و دوران گذار خود را طی کرد. اما سیاست‌های فرهنگی هنوز در ذهن مردم باقی مانده است.

انتهای خبر/ .

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار