آخرین اخبار

27. تير 1402 - 10:55   |   کد مطلب: 27029
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه روز گذشته به بیانیه مشترک روسیه با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس درباره جزایر سه‌گانه ایران واکنش نشان داد.

[ايران-روسيه]

در بیانیه پایانی نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در مسکو، طرفین حمایت خود را از ابتکار امارات برای دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای موضوع جزایر سه‌گانه از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کردند.

به‌دنبال این بیانیه وزارت خارجه ایران، سفیر روسیه در تهران را احضار کرد و از وی درباره این اقدام توضیح خواست.

به‌جز اقدام وزارت امور خارجه، اقدام مسکو مورد اعتراض بسیاری از مقامات و مسئولان و چهره‌های سیاسی در ایران قرار گرفت.

به‌عنوان نمونه دکتر علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام‌معظم‌رهبری در یادداشتی نوشت که «روسیه به همان چاله‌ای افتاد که چندی پیش چین به درون آن افتاد.»

در همین راستا، کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه نیز در نشست خبری خود تاکید کرد که ایران موضوع تمامیت ارضی و سرزمینی خودش را بر جزایر سه‌گانه هیچ گاه قابل مذاکره نمی‌داند و دخالت هر طرفی را در این ارتباط مردود تلقی می‌کند. 

موضع‌گیری ظهر روز گذشته کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی پیرامون جزایر اختلافی بین ژاپن و روسیه، نشان از آن داشت که ایران نمی‌خواهد به‌سادگی از کنار این موضوع عبور کند.

خرازی در دیدار کازوتوشی آیکاوا، سفیر ژاپن در تهران که درباره جنگ اوکراین نکاتی را مطرح کرد، گفت: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک موضع اصولی با هرگونه مداخله نظامی و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها مخالف است.»

خرازی بدون اینکه به بیانیه روسیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی بپردازد به جزایری که روسیه پس از جنگ جهانی دوم به سرزمین خود منضم کرد و ژاپن آن را «اشغالی» می‌داند، اشاره کرد و گفت: «به اعتقاد اینجانب بهترین راه برای حل‌وفصل اختلافات ارضی بین ژاپن و روسیه بر سر جزایر چهارگانه، مذاکره مستقیم بین دو کشور است.»

اما این پایان کار نبود و چند ساعت بعد، امیرعبداللهیان در کنفرانس مطبوعاتی با بدر بن حمد البوسعیدی همتای عمانی خود، آب پاکی را روی دست روس‌ها ریخت.

او در واکنش به بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج‌فارس و روسیه گفت: «اخیرا در بیانیه کشورهای خلیج‌فارس و روسیه بندی درباره تمامیت ارضی ایران گنجانده شده است. ما با هیچ طرفی درخصوص استقلال و تمامیت ارضی ایران هیچ تعارفی نداریم.»

وزیر خارجه افزود: «درپی احضار سفیر روسیه به وزارت خارجه روز گذشته از کانال‌های دیپلماتیک از مقامات روسیه توضیحاتی دریافت کردیم. ما این‌گونه توضیحات را کافی نمی‌دانیم و هرگز این‌گونه بیانیه‌ها را برنمی‌تابیم.» 

امیرعبداللهیان اما به این حد بسنده نکرد و یک گام جلوتر رفت تا از تهران به مسکو پیام روشنی ارسال کرده باشد. او بر حمایت تهران از تمامیت ارزی اوکراین خبر داد و گفت: «درخصوص اوکراین بر توقف جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی تاکید داریم. ما بر تمامیت ارضی کشورها ازجمله اوکراین تاکید داریم و بر موضوع توقف جنگ اصرار می‌کنیم و از طرفین درگیری می‌خواهیم بر مسیر مذاکرات سیاسی بازگردند.»

انتهای خبر /

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار