آخرین اخبار

17. خرداد 1402 - 11:54   |   کد مطلب: 26940
روستای نگارخاتون واقع در شهرستان فامنین یکی از روستاهای فعال در عرصه اقتصادی بوده که به واسطه همین به «ژاپن کوچک» شهره بوده و این روستا را صنعتی ترین روستای ایران می‌شناسند، چنان که امروز تولیدات این روستا علاوه بر پرآوازه کردن روستای نگارخاتون در داخل کشور، نامش دیگر کشورهای همسایه را نیز درنوردیده است.
روستای علم و صنعت نگاخاتون از توابع شهرستان فامنین

به گزارش آوای فامنین،

نگارخاتون روستای صنعتی در ایران

روستای نگارخاتون واقع در شهرستان فامنین یکی از روستاهای فعال در عرصه اقتصاد بوده که به واسطه همین به «ژاپن کوچک» شهره گرفته و به صنعتی ترین روستای ایران نامیده شده است.

برای روستای نگارخاتون مرد و زن، بزرگ و کوچک بیکاری معنایی ندارد. وجود کارگاه های مختلف صنعتی در زمینه تولید ادوات و قطعات کشاورزی در سطح این روستا در کنار کشاورزی و دامپروری موجب شده تا با اشتغال اهالی روستا در این کارگاه ها فرد بدون بیکار در نگارخاتون وجود نداشته باشد و به واسطه مشغله و اشتغال شبانه روزی، اهالی روستا علاوه بر بیگانه بودن با بیکاری، با واژه اعتیاد و دخانیات نیز ناآشنا باشند.

در نگارخاتون هر چه هست تلاش، رشد و عمران و آبادانی، خلاقیت و ابتکار، بومی سازی تولیدات کارگاه ها بوده و برای این روستا چشم اندازی روشن را ترسیم کرده است.

دهیار روستای نگارخاتون در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روستای نگارخاتون از توابع شهرستان فامنین با وسعت ۱۲۰۰ هکتار یکی از روستاهای صنعتی شهرستان فامنین بوده که اهالی این روستا در کنار کشاورزی و دامداری، صنعتگر بوده و به ساخت و تولید ادوات کشاورزی اشتغال دارند ضمن اینکه یونجه، گندم و جو از مهمترین محصولات کشاورزی این روستا به شمار می‌رود.

مهدی ربانی با اشاره به جمعیت ۲۷۰۰ نفری روستای نگارخاتون با بیش از ۶۰۰ خانوار افزود: این روستا حدود دو کیلومتر با شهر فامنین و ۵۵ کیلومتر با همدان فاصله دارد و به علت وجود تعداد بسیار کارگاه‌های صنعتی در این روستا و اشتغال اکثریت اهالی در این واحدها یکی از روستاهای بدون بیکار شهرستان فامنین و استان همدان به شمار می‌رود.

وی تعداد کارگاه‌های صنعتی روستای نگارخاتون در رابطه با تولید ادوات کشاورزی را حدود ۵۰ تا ۶۰ واحد برشمرد و یادآور شد: هر یک از کارگاه های در حال فعالیت این روستا به طور میانگین برای چهار تا ۱۰ نفر اشتغال ایجاد کرده اند که بسته به نوع تولیدات و فضای کارگاه این تعداد اشتغال متغیر است. 

 

دهیار روستای نگارخاتون با بیان اینکه کارگاه های در حال فعالیت در روستای نگارخاتون در سطح روستا مستقر هستند، یادآور شد: برای ساماندهی کارگاه های در حال فعالیت روستای نگارخاتون در حال حاضر در یک کیلومتری روستا ناحیه صنعتی در حال احداث بوده تا کارگاه‌های صنعتی نگارخاتون به این ناحیه هدایت و انتقال داده شوند.

ربانی در ادامه با تأکید بر اینکه روستای نگارخاتون علاوه بر اینکه روستای بدون بیکار است، یکی از روستاهای بدون دخانیات استان همدان و شهرستان فامنین نیز به شمار می‌رود، مطرح کرد: ۸۰ درصد طرح هادی روستای نگارخاتون انجام شده است و در حال حاضر ۵۰ درصد مساکن روستای نگارخاتون با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت بنیاد مسکن مقاوم سازی شده اند.

وی با اشاره به اینکه زیرسازی معابر روستای نگارخاتون در سال گذشته از محل اعتبارات دهیاری انجام گرفته است، یادآور شد: در حال حاضر آسفالت معابر زیرسازی شده باقی مانده که به عنوان یکی از پروژه‌های عمرانی دهیاری روستا آسفالت آن نیز در سال جاری انجام خواهد شد.

دهیار روستای نگارخاتون خاطرنشان کرد: روستای نگارخاتون یکی از روستاهای بدون بیکار استان همدان بوده که با ایجاد اشتغال برای اهالی روستا و نیز روستاهای همجوار و حتی برخی شهرنشینان، مهاجرت معکوس را به این روستا رقم زده است.

این تولیدکننده ادوات کشاورزی در پایان یادآور شد: استقرار کارگاه ها در ناحیه صنعتی نگارخاتون به طور قطع موجب رونق دوچندان این کارگاه ها در این ناحیه صنعتی و نیز اشتغال چندین برابری در این ناحیه خواهد بود.

 با وجود چنین روستایی با ظرفیت و پتانسیل بالا در صنعت می‌طلبد به مشکلات این صنعتگران توجه ویژه شود و موانع پیش روی این تولیدکنندگان پرتلاش و خلاق را حذف کرد.

انتهای پیام / حسینی

 

 

کارگاه ادوات در روستای نگارخاتون

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار