آخرین اخبار

8. بهمن 1396 - 22:44   |   کد مطلب: 26097
ماجرای دستورالعمل اجرایی اردوهای دانش‌آموزی که حاوه تبصره‌ای در خصوص ممنوعیت بازدید از گلزار شهدا بود، با اطلاعیه وزارت آموزش و پرورش خاتمه یافت اما گویا این ماجرا برای مدیرکل آموزش و پرورش همدان پایان نیافته و با اين عنوان كه «ديگر با شما مصاحبه نمي‌كنم» رویکرد تسویه‌حساب سیاسی را به زعم خود دنبال می‌کند. آقای مدیرکل طفره نروید هر موضوع مثبت و منفی در آموزش و پرورش همدان متوجه شماست.

به گزارش آوای فامنین، به نقل از فارس، در دنیای امروز با فراگیر شدن استفاده مردم از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، نقش‌آفرینی رسانه‌ها و منابع خبری در تحولات جامعه بسیار حائز اهمیت شده و اگر فردی اهمیت رسانه به عنوان کاتالیزوری در سرعت بخشیدن به پیشرفت جامعه را بداند، تحت هر شرایطی از پیشروندگی این ابزار فرهنگی استفاده لازم را خواهد برد.

رسانه امروز به عنوان حلقه واسطی میان مردم و مسؤولان نقش‌آفرینی می‌کند و صد البته مردم این موضوع را ثابت کرده‌اند که از رسانه‌هایی استقبال خواهند کرد و به آن اعتماد می‌کنند که به نحوی دغدغه‌ها و مشکلات همین مردم را به گوش مسؤولان رسانده و برای رفع آن‌ها تلاش کنند.

البته در این میان مسؤولان و اهالی رسانه موظف هستند وظیفه خود را به خوبی به انجام رسانند، این موضوع قابل انکار نیست که هر رسانه دیدگاه‌ها و گرایش‌های فکری خاص خود را دارد، اما موضوع مهم‌تر پیگیری مطالبات مردمی از هر طریق ممکن و با رعایت انصاف و در حیطه قانون است و در مقابل مسؤولان نیز موظف هستند به رسانه‌ها و صد البته با هر تفکری، پاسخگو باشند و از این طریق روند حل مشکلات و مطالبات مردمی را به گوش آن‌ها رسانند.

* وقتی منافع شخصی بر پاسخگویی به مطالبات مردمی می‌چربد

با این حال نگاه برخی مسؤولان از جمله برخی مدیران استان همدان به رسانه کاملاً غیرحرفه‌ای است به نحوی که در تلاش هستند با هر طریق ممکن مانعی بر سر راه نقد رسانه‌ها شده و به اصطلاحی همه چیز را «گل و بلبل» جلوه دهند! متأسفانه برآیند این نگاه منفعت‌گرایانه باعث می‌شود برخی مدیران مانند ضرب‌المثل معروف سر در گریبان خویش فرو برده و با چشمانی آکنده از برف حاصل از فرو بردن سرشان در زیر برف، واقعیات را نبینند.

البته کاش مشکل اینجا بود، این طیف از مدیران به اصطلاح روشن‌فکر اتفاقاً مشکلات اصلی را می‌بینند اما به جهت اینکه خدشه‌ای به نحوه مدیریت خودشان وارد نشود به مثابه شخصی که خود را به خواب زده است، به هر طریقی قصد بیدار شدن از خواب را ندارد چراکه فلان نفع شخصی‌اش در این بین و بحث پایمال خواهد شد.

لازم به ذکر است در این شرایط رسانه‌های دلسوز انقلاب و کشور نباید با روشی غیرحرفه‌ای به موضوع پرداخته و به واسطه ضعف در عملکرد یک مسؤول کلیت سیستم اداری را زیر سؤال ببرند بلکه باید با شفاف‌سازی افکار عمومی نسبت به موضوعات مختلف، بگذارند مردم به عنوان صاحبان اصلی این کشور قضاوت کنند.

نکته نهایی در این بخش نقش نخبگان و فعالیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و... در شهر و استان و کشور است که آن‌ها نیز باید روشنگری در مسائل مختلف را سرلوحه کار خود قرار دهند و تریبونی باشند برای مردمی که از سر علقه بسیار به نظام و انقلاب سخن نمی‌گویند، از آن جایی که در این نوشتار مجال پرداختن به این موضوع را نداریم از آن عبور می‌کنیم اما از اهمیت بسیار نخبگان دلسوز و با انقلابی در جهت‌دهی به حل مشکلات کشور کاسته نخواهد شد.

* تشریح ماجرایی با نقش آفرینی مدیرکل آموزش و پرورش همدان

هفته گذشته تصویری از یک بخشنامه ابلاغی از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان به مدارس سراسر استان منتشر شده بود که حاوی دستورالعمل اجرایی اردوهای دانش‌آموزی بود. تبصره‌ای در این بخشنامه وجود داشت که بازدید دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی و پیش دبستانی را از گلزار شهدا و آسایشگاه‌های جانبازان ممنوع کرده بود.

این دستورالعمل به امضای مدیرکل آموزش و پرورش همدان رسیده و به مدارس ارسال شد؛ پس از این ماجرا و با پیگیری رسانه‌ها نسبت به تشریح دلایل مسؤولان از این تصمیم، مشخص شد نامه مذکور ابلاغی وزارت آموزش و پرورش بوده است که پس از یکی دو روز وزارتخانه با انتشار اطلاعیه‌ای خبر داد این بخشنامه آزمایشی بوده و تبصره مذکور نیز قطعاً اصلاح خواهد شد. ورودی به این موضوع که چرا آموزش و پرورش همدان یک بخشنامه آزمایشی را با این سرعت به مدارس ابلاغ کرده نمی‌کنیم.

این ماجرا با اتخاذ موضع از سوی وزارت آموزش و پرورش فروکش کرده و به نحوی مردم و رسانه‌ها نسبت به موضع اتخاذ شده از سوی وزارت واکنش نشان نداده و غائله‌ها به طریقی خوابیده شد اما گویا این موضوع پایان کار برای مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نبود و هنوز که هنوز  است قصدی وجود دارد که نحوه مدیریت حرفه‌ای را در یک سازمان حساس و مهم در استان همدان زیر سؤال ببرد.

روز گذشته که برخی از خبرنگاران خبرگزاری فارس استان همدان جهت پیگیری تعطیلی مدارس همدان با وجود برودت هوا با خزاعی مدیرکل آموزش و پرورش همدان تماس گرفته بودند، با این پاسخ مواجه می‌شوند که «من با شما مصاحبه نمی‌کنم دلیلش را هم خودتان می‌دانید!» با این حال خبرنگار تأکید دارد که وظیفه شما پاسخگویی است اما وی ادامه می‌دهد «بله پاسخگویی هست اما نه به یک رسانه خاص که به دنبال حاشیه‌سازی است!».

* آقای مدیرکل از پاسخگویی به مطالبات معمول مردمی طفره نروید/ پاسخگوی عملکرد خود باشید

اصولاً یک رسانه منصف و انقلابی از اصول حرفه‌ای خود در نگاه به نقاط قوت و ضعف نسبت به هر موضوع، سازمان و... عدول نخواهد کرد و رسانه انقلابی فارس نیز داعیه‌دار آن است اما این رفتار دور از اصول حرفه‌ای مدیریت مدیرکل آموزش و پرورش همدان سؤالی را در ذهن خبرنگاران ایجاد کرده که چه طور است زمانی که از عملکرد مثبت و کارهای انجام شده در آموزش و پروش همدان می‌گفتید و از جنابتان و یا همکاران سازمان متبوع‌تان گفت‌وگو گرفته می‌شد، در آن زمان خبرگزاری فارس یک رسانه خاص و حاشیه‌ساز نبود اما اکنون که به دنبال شفاف‌سازی موضوعی برای صاحبان اصلی کشور یعنی مردم است، مبدل به رسانه‌ای خاص و حاشیه‌ساز می‌شود؟

نکته‌ای که به هیچ عنوان نباید انکار شود این است که تعریف و انتقاد صورت گرفته، هر دو نسبت به نحوه عملکرد آموزش و پرورش استان همدان بوده است و کاملاً مبرهن است اگر فعالیتی در این سازمان انجام شده است، پاسخگوی اصلی نسبت به دلایل پرداختن به این موضوع نیز با همان سازمان است، با این حال نصیحتی در راستای اصول انقلاب و البته دین مبین اسلام خدمت ایشان داریم که با اقدام حرفه‌ای در حوزه مدیریتی نسبت به عملکرد سازمان متبوعشان در مسائل مثبت و منفی و تعریف‌ها و انتقادها پاسخگو بوده و طفره نروند چرا که هر آن چیزی که اتفاق می‌افتد برآیندی از نحوه عملکرد جنابشان است! و به دنبال تسویه حساب‌های سیاسی در یک سازمان فرهنگی که از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، نباشد!

انتهای پیام/

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار