احمد رجبیراغب در گفتوگويي با بیان اینکه امروزه محیط طبیعی، ابنیه و آثار تاریخی و صنایع دستی به تنهایی جاذبههای گردشگری یک مقصد شامل نمیشوند، تصریح کرد: در حقیقت رویدادهایی که در یک مقصد یا منطقه رخ میدهند، خود میتوانند به عنوان منبعی مهم برای جذب گردشگر به شمار آیند .
وی ادامه داد: برپایی یک رویداد به گونهایست که به طور معمول و بر خلاف زندگی متعارف و جاری جامعه میزبان است و نقطه آغاز و پایانی دارد و هدف از برپایی آن فعالیتهای اجتماعی و یا گذراندن اوقاتفراغت و یا جذب گردشگر است که همدان علاوه بر دو مورد اول به طور قطع سومین مورد را در سال 2018 دنبال خواهد کرد.
رجبیراغب یادآور شد: برگزاری یک رویداد موجب اعتبار بخشی، توجه رسانهها و سرازیر شدن سرمایه به یک منطقه میشود که در پی آن تأمین هر چه بهتر نیازهای مردم محلی، رشد و توسعه آن منطقه را به همراه دارد و این امر سبب میشود تا سرمایهگذاریهای کلانی در استان صورت گیرد که در پی آن تحولی عظیم در زیرساختهای این استان رخ خواهد داد .
وی خاطرنشان کرد: در این راستا با برگزاری یک رویداد ملی یا بینالمللی در استان، سیل جدیدی از گردشگران برای دیدن رویدادها و یا تجربه شرکت در آنها به سفر میروند که دلایل توجه به این نوع گردشگری که در استان باید به طور قطع تقویت شود را می توان جذب گردشگری در ایام غیر اوج سفر، جلب توجه رسانهها به یک منطقه و مطرح کردن آن و ایجاد تحرک اقتصادی، اجتماعی و روحیهبخشی به جامعه و تشویق گردشگران به تکرار بازدید از یک محل نام برد .
رجبیراغب با بیان اینکه رویدادهای گردشگری بدان حد اهمیت دارند که ممکن است یک مکان از جاذبههای شناخته شده و مطرح کمبهره باشد، در حالیکه تدارک و برگزاری یک رویداد حائز اهمیت به جذب طیف وسیعی از گردشگران به آن محل بیانجامد، افزود: این مبحث برای همدان باید به مانند آب خوردنی ساده باشد چرا که دارای تمام پتانسیلهای بیشماری در زمینه جذب گردشگر است و باید بر داشتههایش توجه جدی کرده و از آن بهرهبرداری لازم را به انجام برساند .
وی ادامه داد: نمونه بارز این استفاده را از عنوان شهر جهانی سفال و استفاده از آیتم صداوسیما در برنامه خندوانه میتوان نام برد که پس از آن با طیف وسیعی از گردشگران مواجه شده و در این راستا رویداد «همدان 2018» که شامل دو رویداد بینالمللی و آسیایی است، از همین رویدادهاست که میتواند نقش بسزایی در پیشبرد اهداف گردشگری استان داشته باشد .
رجبیراغب تصریح کرد: در سالهای اخیر برگزاری رویدادهای گوناگون به گونهای فعال شدهاند که گویا مسابقهای در تدارک و برگزاری رویداد در میان مقاصد گردشگری جهان در جریان است و این موضوع از آنجا که مسأله توسعه گردشگری کشور و استان در تیر و سرلوحه فعالیتهای توسعهای قرار گرفته میتواند به عنصری جذاب برای معرفی طیفی به نسبت روزآمدتر و قابل توسعهتر از جاذبهها در صنعت گردشگری تبدیل شود و نیازمند توجه جدی تمامی اقشار از هر طیف و سازمانی است .
وی با بیان اینکه یکی از ابزارهای مفید برای برپایی هر چه بهتر رویداد «2018 همدان» توجه جدی به بخش خصوصی است، افزود: با سیاستهای حمایتی و تشویقی برای فعالان حوزه گردشگری میتوان مسیر حرکت عرصه گردشگری استان را هموارتر کرد و آنچه در این مورد باید توجه شود، حضور منسجم فعالان حوزه گردشگری و نیز نقش پررنگ عموم مردم به عنوان یک بازوی قوی و کمکی در این رویداد فراملی و در عرصه گردشگری است که این رویداد سرآغازی برای ایجاد تحولات در حوزههای مختلف به ویژه گردشگری استان است و باید سهم استان را در ورود گردشگران داخلی و خارجی افزایش داد.
منبع: ايسنا
دیدگاه شما