آخرین اخبار

27. خرداد 1396 - 10:27   |   کد مطلب: 24281
در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان، اصحاب رسانه استان همدان ضیافت افطار در یکی از روستاهای استان ترتیب دادند تا علاوه بر استفاده از طبیعت زیبای روستایی، مشکلات و مسائل روستا نیز بیان و بررسی شود.

به گزارش آوای فامنین،به نقل ازایسنا، در این دورهمی، خبرنگاران ابتدا به روستای حیدره قاضی‌خانی رفته و پس از دیدن طبیعت بکر و زیبا، به روستای آبرومند که مقصد اصلی بود، عزیمت کردند.

روستای حیدره قاضی‌خانی بافت قدیمی و تاریخی خود را تا حدودی حفظ کرده و در شهرستان بهار قرار دارد. اهالی روستا غالبا کُرد زبان هستند و وجه تسمیه این روستا نیز از نام یکی خان‌های بومی و قدیمی این منطقه گرفته شده است.

آلوبخارا و عسل از سوغات روستا حیدره قاضی‌خانی به شمار می‌رود و موقعیت آب و هوایی این روستا به گونه‌ایست که برف کوه‌ها تا اواخر تابستان نیز باقی می‌ماند.

بخشی از این روستا، سنگفرش شده که این خود به جذابیت روستا افزوده اما به گفته یکی از اهالی 2 سالیست که سنگفرش کردن روستا متوقف شده و این باعث گله‌مند شدن اهالی روستا شده است.

در ادامه خبرنگاران به روستای آبرومند که از روستاهای شهرستان بهار به شمار می‌رود، رفته و به بازدید از تنها بنای تاریخی این روستا که همان پل تاریخی قاجاریه است، پرداختند.

این پل تاریخی که از قدیمی‌ترین پل‌های ارتباطی غرب به شمار می‌آید، در زمان قاجاریه ساخته شده و تنها شاهراه ارتباطی غرب بوده که متأسفانه در سال‌های اخیر مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته و در معرض نابودی است که با کمک برخی از مسئولان تا حدودی مرمت شده که البته این مقدار بازسازی کافی نیست.

نکته جالب این است که پل روستای آبرومند دوقلو بوده اما تنها یکی از پل‌ها مورد بازسازی قرار گرفته و این باعث شده آب چشمه فقط از زیر یکی از این پل‌ها عبور کند.

روستای آبرومند در زمینه گردشگری بسیار مستعد است به طوریکه منطقه شاه‌کرپی با دارا بودن جنگل‌های درخت صنوبر در اطراف پل تاریخی معروف به شاه‌کرپی، متعلق به دوران ناصرالدین‌شاه قاجار در این روستا قرار دارد همچنین کوه‌های نیمه مرتفع مربوط به قره‌بایر نیز از مناطق ویژه گردشگری این روستا است.

در ادامه این روستاگردی، دهیار روستای آبرومند نیز با خبرنگاران همراه شد و به بیان مشکلات اهالی پرداخت.

به گفته دهیار این روستا، زیرگذر اصلی روستا که در ورودی روستا و جاده همدان_کرمانشاه واقع شده و بیش از ١٥ سال از تصویب احداث می‌گذرد، نیمه‌تمام باقیمانده که این سبب ایجاد مشکلات عدیده‌ای از جمله تصادفات منجر به مرگ تعدادی از اهالی روستا شده است.

او ادامه داد: از طرفی تعدادی از واحدهای مسکونی بعد از گذشت ٢٠ سال از نعمت گاز خانگی بی‌بهره‌اند که این باعث نارضایتی و گاهی کوچ اهالی این قسمت از روستا شده است.

دهیار روستای آبرومند در ادامه گفت: در سال ٩٣، 400 مترمربع زمین توسط اهالی برای احداث کتابخانه اهداء شده که متأسفانه تا کنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

او اضافه کرد: همچنین زمین فوتبال این روستا که قبلا ٤٠ روستای شهرستان بهار در این زمین مسابقه فوتبال برگزار می‌کردند، اکنون به علت عدم رسیدگی غیرقابل استفاده شده است.

پس از این دورهمی خبرنگار ایسنا برآن شد تا به بررسی و رفع مشکلات روستاهایی که از نزدیک آنها را دیده است، بپردازد و صدای اهالی این روستا را به گوش مسئولان استان برساند که براین اساس با مدیرکل دفتر امور روستایی استاندار، مدیرعامل شرکت گاز استان و مدیرکل بنیاد مسکن استان مسائل روستاهای حیدره قاضی‌خانی و آبرومند را مطرح کرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری همدان با بیان اینکه روستاهای حیدره قاضی‌خانی و آبرومند به عنوان روستاهای هدف گردشگری توسط سازمان میراث فرهنگی مصوب شده است، به خبرنگار ایسنا گفت: روستاهای حیدره قاضی‌خانی و آبرومند به‌زودی به عنوان هدف گردشگری توسط استانداری انتخاب می‌شوند.

سیدفریدون عربی با اشاره به اینکه روستاهایی که استانداری به عنوان هدف گردشگری انتخاب می‌کند، اعتباری است، عنوان کرد: در انتخاب روستاهای هدف گردشگری توسط استانداری ابتدا ظرفیت روستاها سنجیده می‌شود سپس بر اساس سایر پارامترهای استانداری گزینش انجام می‌گیرد.

وی در ارتباط با اقدامات عمرانی صورت گرفته در روستاها، خاطر نشان کرد: اعتباراتی به منظور آسفالت و بهسازی معابر، جدول‌کشی و محوطه‌سازی این روستاها اختصاص یافته است.

عربی افزود: براساس سرشماری سال 95، جمعیت روستایی استان همدان 628 هزار و 712 است که 40 درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری همدان با بیان اینکه جمعیت روستایی استان نسبت به سال 90 کاهش 8 درصدی داشته است، اظهار کرد: تبدیل بعضی روستاها به شهر و همچنین به علت اینکه زمان برگزاری سرشماری در فصول کشاورزی نیست، تعداد زیادی از روستائیان برای کار به شهرها مهاجرت کرده و همین مسأله از دلایل کاهش جمعیت روستاها است.

مدیرعامل شرکت گاز استان همدان نیز با بیان اینکه بیش از 97 درصد خانوارهای روستایی استان از نعمت گاز طبیعی برخوردارند، گفت: به روستای آبرومند گازرسانی شده اما برای 100 خانواری که گازرسانی انجام نگرفته، خارج از محدوده طرح روستایی قرار دارند.

محمدمهدی مهدوی اظهار کرد: بخشی از اماکن مسکونی روستای آبرومند واقع در سمت راست جاده همدان_کرمانشاه به علت اینکه خارج از طرح هادی روستایی است، گازرسانی نشده است.

وی با اشاره به اینکه منازل روستایی که گازرسانی نشده، جزء ساخت‌وسازهای غیرمجاز بوده است، تصریح کرد: شرکت گاز مشکلی برای گازرسانی به این بخش را ندارد اما براساس اینکه این مساکن در خارج از طرح روستایی قرار دارند، بنیاد مسکن تأییدیه برای گازرسانی و ارائه خدمات صادر نکرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر به علت عدم ابلاغ تخصیص اعتبارات ملی فعالیت در روستای حیدره دارامام(قاضی‌خانی) به صورت نیمه‌کاره باقیمانده است.

حسن ظفری با بیان اینکه روستای حیدره دارامام به عنوان پنجمین روستای بافت با ارزش استان توسط بنیاد مسکن کشور انتخاب شده است، عنوان کرد: روستای حیدره دارامام یکی از روستاهای تحت پوشش شهرستان بهار است که به علت بافت کالبدی این روستا که به صورت پلکانی بوده و همچنین وجود ساختمان‌های مسکونی که با سنگ و خشت احداث شده و وجود باغات گردو و آلو و مناظر طبیعی بی‌نظیر، با توجه به پیگیری‌های فراوان بنیاد مسکن به عنوان پنجمین روستای بافت با ارزش استان توسط بنیاد مسکن کشور انتخاب شده است.

وی افزود: به منظور اجرای طرح بافت با ارزش این روستا، طرح ذیربط در سال 92 تهیه و عملیات اجرایی آن با 170 میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی سال 93 آغاز شده و در سال 94 با 142میلیون تومان اعتبار مجدد از محل اعتبارات ملی ادامه یافته است.

ظفری تصریح کرد: اجرای طرح بافت با ارزش در معابر اصلی این روستا و 400 متر طول از مسیر صورت گرفته که در حال حاضر به علت عدم ابلاغ تخصیص اعتبارات ملی فعالیت موصوف به صورت نیمه‌کاره باقیمانده که در صورت ابلاغ و تخصیص اعتبارات ملی از طریق سازمان برنامه‌ و بودجه برای تکمیل طرح اقدام لازم به‌عمل خواهد آمد.

انتهای پیام

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار