آخرین اخبار

12. شهريور 1392 - 11:35   |   کد مطلب: 2423
- کاروانسراي يارم قيه : اين کاروانسرا متعلق به عهد صفوي بوده و در حال حاضر در روستاي يارم قيه در 50 کيلومتري شهر فامنين چشم نوازي مي کند.

ابنيه تاريخي و ميراث فرهنگي:

1- غار قلعه جوق : غار قلعه‌جوق که از آثار دوره پيش از اسلام است از نقاط ديدني فامنين است.غار در منتهااليه شرق فامنين واقع شده‌است . روستاي قلعه جوق از توابع بخش مركزي داراي غار قديمي به قدمت دوره ساساني مي‌باشد كه اين روستا با طبيعت سر سبز و كوههاي زيبا داراي جاذبه گردشگري است، اين روستا داراي بافت قديمي و يك برج و زاغه‌هاي قديمي مي‌باشد

بر اساس شنيده اين غار که در روستاي قلعه جوق 35 کيلومتري شهر فامنين قرار گرفته بعنوان زندان مورد استفاده قرار گرفته است اين غار مربوط به دوره ساسانيان بوده و داراي 12 اطاق تو در تو و 12 تخت خواب سنگي مي باشد برخي مي گويند ودر دوره سلجوقيان حکيم بوعلي سينا در اين زندان به تحمل حبس پرداخته است و در حال حاضر ورود به داخل اين غار بدون داشتن امکانات لازم مقدور نمي باشد

2- امامزاده عين و غين در روستاي تک خانواري ازناو واقع در 40 کيلومتري شهر فامنين بنايي با عنوان امام زاده عين و غين چشم نوازي مي کند طبق شنيده قدمت اين سازه به دوران سلجوقي بر مي گردد و کتيبه هاي موجود نشان از قدمت تاريخي اين بنا دارد. روستاي ازناو از توابع بخش تجرك داراي يك امامزاده به نامهاي عين و غين به قدمت بناي ساختمان به دوره سلجوقي كه در مورخ 21/2/1376 به شماره ثبت 1867 در فهرست آثار ملي ايران توسط سازمان ميراث فرهنگي به ثبت رسيده كه اين بنا به ساختمان دو قلوي گنبد علويان همدان نيز مشهور مي‌باشد، همچنين اين روستا داراي يك حمام خزينه قديمي و طبيعت زيبا مي‌باشد .

 3- کاروانسراي يارم قيه : يکي از بناهاي تاريخي شهرستان فامنين کاروانسراي يارم قيه مي باشد اين کاروانسرا متعلق به عهد صفوي بوده و در حال حاضر روستاي يارم قيه در 50 کيلومتري شهر فامنين چشم نوازي مي کند.

4-آتشکده قره تپه: اين آتشکده که در 3 کيلومتري شهر فامنين واقع شده است بسيار زيبا و وسيع است قره به لسان ترکي به معني سياه است اين تپه بصورت مطبق مي باشد هر طبقه مربوط به سوزاندن و محل عبادت گروهي از اهالي در عهد ساسانيان بوده است. قدمت اين تپه تاريخي به ساساني ختم شده و در فهرست آثار ملي به شماره ثبت 9879 در تاريخ 111/6/1382 به ثبت رسيده است.

5- پل تاريخي جهان آباد در 4 کيلومتري شهر فامنين در روستاي جهان آباد واقع شده است بسيار زيبا و مربوطه به دوره صفوي است ودر سال 1382 نيز مورد مرمت وبازسازي قرار گرفته و در حال حاضر نيز مورد استفاده اهالي است و به شماره ثبت 2287 در تاريخ 9/01/78 در فهرست اثار ملي به ثبت رسيده است.

6- برج گلشن و مسجد باستاني روستاي خوش آباد واقع در 19 کيلومتري شهر فامنين قرار دارد که برج گلشن در اواخر دوره قاجار منصوب به برادران گلشن مي باشد در 4 طبقه ساخته شده که طبقه زيرين به عنوان محبس و طبقه بالا به عنوان برج نگهباني و تامين امنيت روستا و طبقه هاي مابين جهت سکونت مورد استفاده قرار مي گرفته مسجد باستاني روستا نيز مربوط به دوره صفويه مي باشد در حال حاضر نيز مورد استفاده اهالي است.

 7- حمام تاريخي شهر فامنين واقع در مرکز اين شهر مربوطه به دوره قاجار مي باشد که تا چند سال گذشته مورد استفاده اهالي بود که در حال حاضر توسط سازمان ميراث فرهنگي استان همدان در حال مرمت و بازسازي است.

8- بناي گلزار شهداي شهر فامنين يکي از زيباترين بناهاي معاصر شهر فامنين بناي گلزار شهداي گرانقدر شهر فامنين است اين بنا با وسعتي بالغ بر 3 هزار متر مربع داراي چهار مناره 18 درگاهي و يک گنبد با معماري اسلامي مدرن و از بناهاي ماندگار و بياد ماندني فامنين است.

مفاخر:

1- حضرت آيت اله مفتح همداني که توسط منافقين کوردل در سال 1361 به شهادت رسيد متولد روستاي کله سر از توابع شهرستان فامنين مي باشد اين روستا در حد فاصل فامنين و شهرستان رزن واقع شده است. خانه شهيد دكتر مفتح در مورخ 21/9/88 به شماره 28202 در فهرست آثار ملي به ثبت سازمان ميراث فرهنگي كشور به ثبت رسيده است

2-حضرت آيت اله محمدي امام جمعه و نماينده محترم ولي فقيه دراستان همدان در روستاي آقاج از توابع شهرستان فامنين متولد گرديده و در حال حاضر وجود ايشان منشاء برکاتي در سطح استان و کشور مي باشد.

3- دکتر يحيي دولتي از متخصصين پوست مي باشد كه در سطح کشور در انجمن پزشکان ايران داراي منصب بوده و چهره ماندگاري مي باشد که در سال 1320 در شهر فامنين ديده به جهان گشوده.

4- شهداي گرانقدر شهرستان از چهره هاي ماندگاري هستند كه قطعاً جزء مفاخر اين مرزو بوم مي باشند . شهرستان فامنين مفتخر است که دويست تن از فرزندان غيور خود را تقديم نظام مقدس اسلامي وانقلاب نموده که با خون خود در 8 سال دفاع مقدس نهال پر برکت ايران اسلامي را آبياري نمودند.

5-به مفاخر ديگر منجمله حضرات حجج اسلام مليحي –آيت اله شيخ ميرزا موحدي –آيت اله شيخ قربانعلي جلوه و... مي توان اشاره نمود.

حوزه علميه:

بحول و قوه الهي در شهرستان فامنين حوزه علميه امير المومنين (ع) مربوط به طلاب علوم ديني برادر و نيز حوزه علميه حضرت زهرا (س) مربوطه به طلاب علوم ديني خواهران بصورت فعال اقدام به تربيت کارشناسان مذهبي مي نمايد حوزه هاي مذکور قريب به 30سال قدمت داشته که توسط حضرت آيت اله محمدي امام جمعه محترم همدان و نماينده محترم ولي فقيه همدان در استان تأسيس و تا کنون اداره شده است.

دانشگاه پيام نور:

دانشگاه پيام نور فامنين يکي از کم نظير ترين دانشگاه هاي سطح استان همدان مي باشد که به لحاظ رشد از بيست رشته تحصيلي با تنوع خاصي برخوردار بوده و در سال تحصيلي 88-89 از هزار دانشجو برخوردار خواهد شد.

شهرستان فامنين بلحاظ استراتژيکي در کنار آزاد راه کربلا – بزرگراه فامنين ساوه تهران بزرگراه همدان –فامنين – رزن - آبگرم – قزوين – تهران و نيز خط راه آهن بين المللي ساوه و غرب کشور قرار گرفته است که قطعاً در رشد و توسعه اين شهرستان در آينده نچندان دور موثر خواهد بود.

توانمنديها:

به منظور ايجاد اشتغال و افزايش سطح فعاليتهاي اقتصادي و اجتماعي در شهرستان فامنين منطقه ويژه اقتصادي و تجاري و بازرگاني در مجلس شوراي اسلامي تصويب گرديد .اين منطقه حد فاصل روستاهاي جهان آباد ،امير آباد ، ابراهيم آباد و زرقان از توابع بخش مرکزي شهرستان فامنين قرار دارد که در آينده نه چندان دور باعث شکوفايي و تحولات ويژه اي مي گردد.

شهرك دامپروري:

وجود شهرک دامپروري يکي از پتانسيل هاي موجود شهرستان فامنين است اين شهرک به منظور تأمين گوشت و شير شهروندان از طريق دام سنگين تأسيس و در حال حاضر مشغول ارائه خدمات مي باشد همچنين دامداريهاي صنعتي و شيري و گوشتي ديگري نيز در ساير نقاط شهرستان فعال مي باشند كه مي توان به شرکت کشت و صنعت توداک ،شرکت ميثاق و شرکت هگمتانه اشاره نمود.

پرورش شتر مرغ:

يکي از قطب هاي توليد پرورش شتر مرغ شهرستان فامنين مي باشد و در حال حاضر چندين واحد توليد ي اقدام به پرورش شتر مرغ مي نمايند. همچنين به منظور محصولات و فرآوري ساير اجزاء شتر مرغ بغير از گوشت کارگاه هاي فراواني اعم از چرم سازي و کيف و کفش و سايل لوکس و تزييني و در حال بهره برداري وخدمات دهي مي باشند.

شهرک گلخانه اي:

با عنايت به وجود اقليم مناسب جهت کاشت و داشت و برداشت محصولات گلخانه اي شهرستان از اين امر مهم غافل نبوده و چندين مزرعه گلخانه اي با کاشت محصولات همچون خيار ،گوجه فرنگي و انواع فلفل و... در حال فعاليت مي باشند.

خوشه صنعتي:

خوشه صنعتي نگارخاتون يکي از نعمت هايي است که خداوند متعال به شهرستان فامنين ارزاني نموده است که اين خوشه در روستاي نگارخاتون از توابع فامنين واقع شده است و با توليد قطعات و ادوات کشاورزي باعث کاهش بيکاري و افزايش رفاه شهروندان گرديده است.

ناحيه صنعتي:

به منظور ايجاد اشتغال و شکوفا نمودن ظرفيت هاي فني جوانان اين خطه از مملکت اسلامي ايجاد و احداث ناحيه صنعتي ضروري به نظر مي رسيد در همين راستا پنج نقطه از اراضي شهرستان فامنين معرفي که در نهايت با نظرات مشاورين و کارشناسان اراضي حد فاصل نگارخاتون و فيض آباد براي مطالعات و تأييد و تصويب نهايي به شرکت شهرک هاي صنعتي کشور معرفي گرديده است که به نظر مي رسد تا پايان سالجاري زمينه هاي لازم براي احداث كارگاهها و كارخانجات توليدي فراهم شود.

معادن:

يکي از پتانسيل هاي موجود در مطقه وجود معادن غني و داراي ذخيره بالاي شن و ماسه گچ،آهک و سنگ تزييني و... مي باشد.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار