آخرین اخبار

27. دى 1395 - 8:04   |   کد مطلب: 22848
بررسی سیاست خارجی اوباما در روزنامه صهیونیستی؛
اوباما فاجعه آفرید/ احتمال رویارویی نظامی ایران و اسرائیل
«... در نهایت احتمال رویارویی خطرناک نظامی بین ایران و اسرائیل افزایش یافته و توافق ضعیف هسته ای نتوانسته این احتمال را کاهش دهد».
اوباما فاجعه آفرید/ احتمال رویارویی نظامی ایران و اسرائیل

به گزارش آوای فامنین، به نقل از جام نیـوز، جروزالم پست (JPost) در یادداشتی زیر عنوان "میراث اوباما در خاورمیانه: شکست غم انگیز" به بررسی سیاست خارجی آمریکا طی هشت سال گذشته پرداخته است.

 

 

در ابتدای این نوشتار می خوانیم: خاورمیانه [غرب آسیا] پس از هشت سال ریاست جمهوری اوباما به مکانی خطرناک تر تبدیل شده است. هشت سال ریاست جمهوری فاجعه بار اوباما پس از ریاست جمهوری فاجعه بار بوش بود که در آن سال ها هم بخش هایی از جهان، خطرناک تر از گذشته شدند.

 

 

این روزنامه صهیونیستی افزود: در مجموع، طی 16 سال گذشته شاهد اشتباهات بزرگ و عمده در عرصه سیاسی خارجی آمریکا در تمام نقاط جهان بوده ایم به ویژه در منطقه ای بین لیبی و ایران که شامل اسرائیل، مصر، سوریه، عراق، لبنان، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج [فارس] می باشد.

 

 

به نوشته جروزالم پست، توافق هسته ای هرچند توانست دستیابی ایران به سلاح های هسته ای را به تاخیر اندازد اما اجازه توسعه زرادخانه هسته ای را پس از پایان توافق و برداشته شدن محدودیت ها در دهه بعدی به ایران داده است.

 

 

در ادامه این یادداشت آمده است: اسرائیل هرگز اجازه نخواهد داد حکومتی که سوگند خورده آن را نابود کند به چنین سلاح های کشتار جمعی دست یابد. بنابراین در نهایت احتمال رویارویی خطرناک نظامی بین ایران و اسرائیل افزایش یافته و توافق ضعیف هسته ای نتوانسته این احتمال را کاهش دهد.

 

 

درخصوص درگیری بین اسرائیلی و فلسطینی ها، سیاست های اوباما چشم انداز دستیابی به صلح و سازش را دشوارتر از گذشته ساخته است.

 

 

اقدامات نابخردانه دولت اوباما به ویژه تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه اسرائیل، انگیزه فلسطینی ها برای پذیرش پیشنهاد نتانیاهو و پیشبرد مذاکرات صلح را از بین برد.

 

 

اوباما در رعایت خط قرمز خود درباره استفاده از سلاح های شیمایی در سوریه نیز شکست خورد و اعتبار آمریکا را بین متحدان و دشمنانش تضعیف کرد. این امر موجب تقویت روسیه و باز شدن دست ترکیه در منطقه شد.

 

 

در نتیجه سیاست های اوباما به ویژه توافق هسته ای ایران، تمامی متحدان سنتی آمریکا در منطقه یعنی اسرائیل، مصر، عربستان سعودی، امارات و اردن، ضعیف تر شدند. این درحالی بود که دشمنان سنتی آمریکا یعنی ایران، سوریه و حزب الله قوی تر شدند و ترکیه نیز تقویت شد.

 

 

در اثر بحران سوریه، تروریسم افزایش یافت و به سمت اروپا حرکت کرد. هرچند تصور می شود که داعش، القاعده، طالبان و دیگر گروه های تروریستی تضعیف شده اند اما این گروه ها همچنان تهدیدی علیه ثبات منطقه و غیرنظامیان هستند.

 

 

جروزالم پست در ادامه نوشت: خاورمیانه بی ثبات، خطری روز افزون را علیه متحدان آمریکا و صلح منطقه تحمیل می کند.

 

 

مقصر بی ثباتی در منطقه هم اوباماست و هم بوش. حمله به عراق و سقوط صدام حسین، این کشور را تقسیم و حکمرانی اش را تضعیف کرد و موجب شد ایران نقش اصلی را در شرایط بی ثبات عراق بازی کند.

 

 

سرنگون ساختن معمر قذافی در لیبی درهای سوریه را برای نفوذ بیشتر تروریست ها گشود و تلاش برای پایین کشیدن بشار اسد، سوریه با یک کابوس روبرو ساخت.

 

 

لبنان کاملا تحت کنترل حزب الله درآمده است؛ گروهی که تحت نفوذ ایران بوده و با 100.000 موشک مراکز پرجمعیت اسرائیل را نشانه گرفته است. هلال شیعی اکنون از ایران تا بخش هایی از عراق و سوریه و لبنان کشیده شده است.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار