آخرین اخبار

20. اسفند 1391 - 22:05   |   کد مطلب: 226
شهردار تهران درباره وارد کردن برخی اتهامات به وی از سوی رسانه های منتسب به دولت، گفت: اگر کسی ثابت کرد که قالیباف حتی فعالیت اقتصادی شخصی مباح انجام می دهد، بنده می‌پذیرم، ضمن این که معتقدم دوران «بگم بگم» دیگر تمام شده است.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران و عضو ائتلاف سه گانه اصولگرایان با حضور در خبرگزاری مهر به سئوالات خبرنگاران در ابعاد سیاسی، اجتماعی فرهنگی، اقتصادی و دانشگاهی پاسخ گفت.

از سیاست‌بازی متنفرم نه از اصل سیاست

وی در پاسخ به این سئوال که 8 سال پیش شما کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بودید و امروز هم به عنوان یکی از گزینه های جدی در این حوزه مطرح هستید، اما بارها گفته اید که «از سیاست متنفرم»؛ این دو چطور با هم قابل جمع است، گفت: آنچه من گفتم مبتنی بر تنفر از سیاست بازی بوده است نه اصل سیاست . اتفاقا سیاست به معنای خردورزی، تدبیر و درایت داشتن حتما کار خوبی است و هیچ عقل متصل به وحی‌ای مخالف آن نیست.

شهردار تهران افزود: امروز در این اصل که سیاستمان باید عین دیانتمان و دیانتمان عین سیاستمان باشد مشکلی نداریم . آنچه امروز مشکل به نظر می رسد این است که  اکثر سیاستمداران دنیا سیاست را وسیله ای برای مکر و حیله می
بینند. که این موضوع در مبانی دینی ما جایی ندارد. از طرفی هم برخی سیاست را به عنوان بده بستان می شناسند. یعنی در یک بده بستان سیاسی با هم کار می کنند که این موضوع هم واقعا در انقلاب، نظام اسلامی و عالم سیاست در فضای اسلامی جایگاهی ندارد و لذا گر بنده گلایه کردم از این فضا بوده است.

بی‌صداقتی و ریاکاری در سال‌های اخیر باب شده است

قالیباف، نمونه مشکلات در فضای سیاسی ناسالم را جریانات اخیر در کشور خواند و افزود: چرا در فضای سیاسی کار به جایی می رسد که رهبر معظم انقلاب می فرمایند: "این کار خلاف قانون، خلاف شرع و خلاف اخلاق است". نگرانی ما از شکل گیری و دامن زدن به فضای سیاسی آلوده به اینگونه بحث ها است وگرنه مگر یک مجموعه، نظام، جامعه و فردی که ادعای یک حرکتی می کند و بخواهد در عرصه داخلی و بین المللی وارد شود، آیا می تواند بگوید که من از سیاست بدم می آید؟

وی تاکید کرد که آن بخش از بی صداقتی ها، پرده دری ها، ریاکاری ها و آن چیزهایی که متاسفانه در سالهای اخیر در کشور باب شده است مورد انتقاد بنده است.

عضو ائتلاف سه گانه اصولگرایان در پاسخ به این سئوال که اخبار و شایعاتی بعضا  پیرامون شما مطرح شده است که همواره سکوت شخص شما را به همراه داشته است، تصریح کرد: اینکه می گویید من خیلی نسبت به موضوعات پاسخ ندادم به این معنی نیست که من پاسخگو نیستم، بلکه ممکن است عکس العمل نشان ندهم.

حرف‌هایی که علیه من زده می‌شود، مغرضانه است

قالیباف ادامه داد: واقعیت این است عمده حرف هایی که زده می شود هم حرف هایی مغرضانه  است و هم اینکه صحت ندارد. اگر بنده بخواهم نسبت به این موضوعات و مسائل بی پایه و اساس واکنش نشان بدهم صبح تا شب باید نقش سخنگویی را ایفا کنم که این و آن را تکذیب می کند. اگر این کار را انجام بدهم آن وقت چه کسی می خواهد شهر را اداره کند؟ به هر حال این شهر بزرگ نیازی به تلاش های زیادی دارد.

شهردار تهران گفت: شما می‌دانید که کار، تلاش و برنامه ریزی کردن نیاز به یک آرامش روحی و روانی دارد تا بتوان با طمانینه کارهای گسترده را پیش برد لذا من خیلی خودم را دخیل این مسائل نمی کنم و معتقدم گذشت زمان خیلی از مسائل را روشن می کند کما اینکه امروز به نظر من بخشی از این موضوعات روشن شده است.

هرکس نسبت به من مطلبی دارد آزاد است منتشر کند، به شرط ارائه سند

شهردار تهران، در پاسخ به سئوالی دیگری مبنی براینکه پاسخ شما به رسانه های منتسب به دولت که بعضا در اخبار خود از وجود پرونده های عجیب و غریب علیه شخص شما و شهرداری سخن می گویند، چیست، گفت: من این موضوع را به دو قسمت تقسیم می کنم. یکی مباحث مربوط به شخص بنده به عنوان قالیباف و شهردار تهران و بخشی دیگر مربوط به شهرداری است. وقتی در مورد بنده صحبت می شود مربوط به طول دوره مدیریت من در شهرداری تهران و اقداماتم در طول زندگی است. بنده همیشه در هر محفل و نشستی گفته ام هر کسی که در رابطه با من حرف و مطلبی دارد نسبت به انتشار آن آزاد است، البته به شرط اینکه مطالب آنها با سند و مدرک همراه باشد، نه بر اساس جوسازی‌ها و حرف های بی پایه و اساس.

وی ادامه داد: مثلا شما خیلی وقت ها ممکن است بشنوید که قالیباف سرمایه دار است ،خوب اشکالی ندارد اگر کسی توانست در این کشور ثابت کند که قالیباف حتی فعالیت اقتصادی شخصی مباح انجام می دهد من قبول می کنم. در حالیکه بنده حتی فعالیت اقتصادی شخصی مباح هم انجام نمی دهم چرا که زمانی یک بچه رزمنده بوده ام و امروز هم هر کجا کار می کنم با دریافت حقوقم از همانجا ارتزاق می کنم.

قالیباف افزود: درباره فعالیت های شهرداری هم باید اشاره کنم هیچ مدیر عاقل و متعهدی در هر مجموعه ای که کار می کند نمی تواند مدعی شود که مجموعه تحت نظارتش هیچ گونه تخلفی ندارد. اگر اینچنین است پس این حجم میلیونی پرونده ها در قوه قضائیه برای چیست؟ پس حتما اشکالاتی وجود دارد و هیچ کس هم منکر وجود اشکالات نیست. اما در طول مدیریت بنده بر شهرداری تهران همه دستگاه های نظارتی و کنترلی و آنهایی که می توانند تصمیم گیر باشند مثل سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، شورای شهر تهران، سازمان حسابرسی کشور و وزارت اطلاعات 4 سال متوالی است که شهرداری تهران را به عنوان دستگاه نمونه در مبارزه با فساد و تخلف معرفی می کنند.

شهردار تهران یادآور شد: البته فارغ از درست نبودن اقدامات عده ای برای اتهام زنی و ارائه سند و مدرک، کسانی که بر اساس مبانی خود این کار را دنبال می کنند باید بدانند که این کار حتما کار غلطی است که نه اخلاقی، نه اسلامی و نه قانونی است و از همان اقداماتی است که به تعبیر حضرت آقا هم خلاف قانون، هم خلاف اخلاق و هم خلاف شرع و خلاف حقوق  اساسی ملت است.

تعریف کار شیطانی از دیدگاه قالیباف

وی افزود: به هر حال اگر امروز شهرداری تهران یک اشکالی دارد و کسی می خواهد این ایراد را نگه دارد، سوء ظن پیدا کند و در روز مبادا آن را مورد استفاده قرار دهد این کار با کدامیک از مبانی دین، احادیث، روایات، قرآن و قانون سنخیت دارد؟ هر کس اینگونه اقدامات را انجام دهد حتما باید بداند این کارها یک کار شیطانی است و بهتر است مردم و رسانه ها چنین اقداماتی را تقبیح کنند. اگر اشکالی هم در جایی وجود دارد شایسته است که به دستگاه های نظارتی و قضایی اعلام شود.

قالیباف ، در پاسخ به این سئوال که برای ایام انتخابات و تبلیغات چه رویکردی به منظور پاسخگویی به این مسائل خواهید داشت و اگر مثلا شبیه آنچه در مجلس اتفاق افتاد فیلمی منتشر شد چه پاسخی دارید، خاطر نشان کرد: من فکر می کنم فضای بگم بگم دیگر گذشته و قدیمی شده و جامعه هم از اهداف اینگونه رفتارها اگاه است و از مردم از اینگونه اعمال دوری می کنند.

در کشور ما هیچ چالشی مهمتر از چالش مدیریت نیست

قالیباف در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مهمترین تجربه ای که از نظمیه به بلدیه آورده اید چه بود و برای رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم در صورت کاندیداتوری چه خواهید کرد، گفت: پایه و اساس آنچه که بنده در کار مدیریت به دست آورده ام از دوران دفاع مقدس است و حتی دانشگاه اینقدر به من کمک نکرد. بنده اعتقادم بر این است که در کشور ما هیچ چالشی مهمتر از چالش مدیریت نیست. زمانی که به نیروی انتظامی رفتم بیش از 10 نفر با خودم به آنجا نبردم. حتی بودجه این نهاد از 3.2 درصد از بودجه عمومی کشور به 3 درصد رسید اما سازمان پلیس نو شد و اتفاقات بسیار خوبی افتاد که مردم به پلیس نزدیک تر شدند و از وجود آن احساس آرامش و امنیت می کردند و این چیزی جز مدیریت نبود.

وی اضافه کرد: در شهرداری مگر پول نبود؟ مگر دیگران نمی توانستند خدمات فعلی را به مردم ارائه کنند؟ اگر کسی در دوران بنده به شهرداری آمد بر اساس شناخت و شایسته سالاری بود و حتی گرایش سیاسی اش هم در این انتخاب دخالتی نداشت چه بسا مدیرانی الان مشغول به کار هستند که در شهرداری رشد یافتند . امروز چند معاون بنده از نیروهای جوان و رشد یافته درون شهرداری هستند.

مدیریت غلط توام با سیاست‌زدگی دلیل مشکلات امروز

شهردار تهران عنوان کرد: در حوزه اقتصاد چالش اصلی مدیریت است و این موضوع باعث شده که امروز از یک روستایی گرفته که مشکل معیشت دارد تا یک سرمایه گذار که برای سرمایه گذاری با مشکل مواجه شده است همه در یک کلاف سردرگمی هستند. با این وضعیت اگر دهها اقتصاد دان هم بیایند نمی توانند مشکل کشور را حل کنند. درست است که چالش اصلی ما اقتصادی است اما راه حلش اقتصادی نیست. اینها همه در شرایطی است که درآمد کشور ما در یک دوره شش ساله افزایش چشم گیری داشته است اما باز هم با وجود فروش نفت 120 دلاری با مشکل مواجه می شویم که این چیزی نیست جز مدیریت غلط توام با سیاست زدگی.

قالیباف با انتقاد از اینکه در موضوع هدفمندی یارانه ها هم با سیاست زدگی عمل شد، تصریح کرد: بر این اساس یارانه نقدی که پرداخت آن به طور ملموس در جامعه احساس می شود انجام شد اما یارانه تولید که اهمیت بسزایی دارد و در طولانی مدت اثرگذاری خود را نشان می دهد، پرداخت نشد که این موضوعات باعث بوجود آمدن چالش های اقتصادی در کشور شده است؛ البته بنده معتقدم این چالش ها به سرعت قابل حل و فصل است. ضمن اینکه اعتقاد دارم واقعا بخش کمی از مشکلات که سهم ناچیزی دارد ناشی از تحریم است.
هدفمندی یارانه ها با یک دهه تاخیر آغاز شد/ هدفمندی باید واقعا هدفمند شود

وی در پاسخ به سئوالی دیگر درباره اینکه اگر رئیس دولت آینده باشید با تعهدی که دولت فعلی ایجاد کرده فاز دوم هدفنمدی یارانه ها و پرداخت نقدی به مردم را چگونه دنبال خواهید کرد، گفت: معتقدم که هدفمندی یارانه ها با یک دهه تاخیر آغاز شده است. اصل اجرای  هدفمندی درست است اما این موضوع یک بسته کامل و جامعی است که باید همه آن را اجرا کرد. هدفمندی یارانه ها باید ادامه یابد اما به صورت هدفمند که در این راستا یک سری از یارانه ها باید به صورت مستقیم و یک سری دیگر به صورت غیر مستقیم پرداخت شود.

نحوه پرداخت یارانه از سوی قالیباف درصورت رئیس جمهور شدن

مسئول کارگروه اقتصادی و زیر بنایی ائتلاف سه گانه اصولگرایان، اولین نکته در چگونگی ادامه هدفمندی یارانه ها را تعیین جایگاه دهک های برخوردار و غیر برخوردار خواند و یادآور شد: در روستاها هم نیازمند ارائه یارانه مستقیم برای تامین معیشت و هم نیازمند پرداخت یارانه غیر مستقیم برای توسعه کشاورزی و تولید محصولات هستیم. بخشی از جامعه که درآمد بالایی دارند بعید به نظر می رسد نیاز به افزایش یارانه نقدی داشته باشند، اما برای سرمایه گذاری و تولید باید نسبت به تسهیل این روند به آنها کمک کرد و در این حوزه یارانه های مشخص برای آنها در نظر گرفت. بخشی از جامعه هم که اقشار حقوق بگیر هستند که برای عدم احساس تورم و جبران برخی اضافه هزینه ها نیازمند دریافت یارانه هستند.

وی افزود: عدم ادامه این روند باعث شده است که وقتی امروز از مردم پرسیده می شود یارانه می خواهید یا کنترل تورم، تاکید آنها بر کنترل تورم و بازگشت به شرایط قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها است. لذا بنده برای ادامه اجرای هدفمندی یارانه ها به دنبال کنترل تورم در اقتصاد شهری و پرداخت یارانه مستقیم و غیر مستقیم در روستاها برای رونق اقتصاد و کشاورزی خواهم بود تا به این صورت آثار پرداخت یارانه ها از میان نرود.

کناره‌گیری‌ام از ائتلاف سه‌گانه کذب است

عضو ائتلاف سه گانه اصولگرایان، در پاسخ به این شایعه که گفته می شود شما خیلی تمایل به ادامه دادن کار با ائتلاف سه گانه ندارید، اظهار کرد: این موضوع را تکذیب می کنم. هدف ما از تشکیل این ائتلاف این است که می خواهیم یک حرف را به جامعه بگوییم و اینکه علاقه مند ادامه زشتی های فعلی در جامعه نیستیم. بنده به عنوان یک بچه رزمنده یاد گرفته ام که منافع شخصی را را به منافع انقلاب ترجیح ندهم و آن سیاستی که من با آن مشکل دارم سیاست مکارانه است. سعی ما این است که در ائتلاف سه گانه بحث های شخصی را کنار بگذاریم و به دنبال اصلاح رویه های نادرست گذشته باشیم . بر این اساس بنده یک مصاحبه بیشتر انجام ندادم و طی آن گفته ام که این ائتلاف یک ائتلاف عقیدتی است.

فقط یک رزمنده‌ام/ از اولین منتقدان دولت سازندگی بودم

وی در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه دوست دارید مردم شما را به چه عنوان بشناسند، تصریح کرد: دوست دارم مردم بنده را به عنوان یک رزمنده بشناسند.

شهردار تهران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه گفته می شود شما مدلی از دولت سازندگی هستید آیا این موضوع را قبول دارید و اگر ندارید وجه تمایز شما با آقای هاشمی و دولتش چیست، گفت: این سئوال مهمی است و پاسخ به آن نیاز به شرح موضوع دارد. بنده معتقدم نوع مدیریت من و نگاه آقای هاشمی بسیار متفاوت است و بر همین اساس شاید جزو اولین کسانی بودم که به ایشان و روند سازندگی در سال 73 انتقاد کردم. این موضوع را بطور مفصل  زمانی با آقای هاشمی در میان گذاشتم که در قرارگاه سازندگی بودم و مثالی هم برای ایشان از مدل ادامه جنگ در دوران دفاع مقدس در بکارگیری نیروهای بسیجی در کنار دیگر سازمانها آوردم.

قالیباف تاکید کرد: توسعه ما باید توسعه ای از جنس تعالی باشد نه توسعه ای که صرفا جنبه مادی دارد. بنده هیچ وقت منکر تلاش هایی که در گذشته شده است نیستم. اما جامعه ما یک جامعه اسلامی است، برای تحقق این موضوع باید روابط اجتماعی روابط مبتنی بر دین باشد، وقتی روابط اسلامی می شود که در سیاست، اقتصاد و فرهنگ نیز همه این موضوعات را لحاظ کنیم.

مشروح گفتگوی خبرگزاری مهر با دکتر محمدباقر قالیباف متعاقبا منتشر خواهد شد.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار