آخرین اخبار

19. اسفند 1391 - 21:08   |   کد مطلب: 179
رییس مجلس شورای اسلامی، سید جمال الدین اسد آبادی را یک شخصیت نادر و کم نظیر توصیف کرد و گفت: این شخصیت در عمر خود به طور پیوسته در حال تعلیم ، مجاهدت و حشر و نشر با بزرگان بود.

به گزارش آوای فامنین به نقل از  ایسنا، علی لاریجانی در سخنانی در کنگره بزرگداشت سید جمال‌الدین اسدآبادی در شهر اسد آباد خاطرنشان کرد: شخصیت سید جمال در تاریخ چند قرن اخیر به عنوان یک مصلح و مجاهد بی‌نظیر بوده است و ایشان با هوشمندی به دنبال نفوذ صحبت‌های خود بود.

 

وی افزود: ما بارها شاهد آن بودیم که سید جمال با عناوین مختلفی صحبت‌های خود را مطرح می‌کرد و دلیل این امر هم این بود که وی به دنبال یک پان اسلامیسم بود و معتقد بود ملت‌های اسلامی همه باید یکه و متحد باشند و این امت متعلق به جغرافیای خاصی نیست.

 

لاریجانی اضافه کرد: شیخ عبدو مفتی‌الازهر معتقد بود قطعا سید جمال یک ایرانی بوده است اما به این دلیل خود را افغانی معرفی کرده است که بتواند کلام خود را در میان ا عراب مطرح کند و از طرفی هم از شر مقررات سخت دولت ایران برای اتباعش در کشورهای دیگر آزاد شود.

 

وی افزود: سید جمال مشکلات قرن اخیر جهان اسلام را می‌شناخت و بر این اعتقاد بود که اولین مشکل قرن اخیر در جوامع اسلامی پادشاهان مستبد آنان بوده است که باعث ضعف و عقب افتادگی کشورهای اسلامی شدند، چرا که این سلاطین اجازه‌ی حرکت‌های علمی را نمی‌دادند، نکته‌ی بعدی نیز استعماری بود که از لشگر کشی ناپلئون به مصر ریشه می‌گرفت و این لشکرکشی انگیزه‌ای شد برای حضور غرب در کشورهای اسلامی و این استعمار باعث ایجاد تفرقه و تقویت دیکتاتوری بین کشورهای اسلامی شد.

 

رییس‌مجلس ادامه داد: در سالهای اخیر نیز غرب همین رویه گذشته خود را پیش گرفته است و با ایجاد دیکتاتوری به دنبال ترویج سکولاریزم و جدا کردن سیاست از دیانت است و نامه‌ی سید جمال اسد آبادی به ناصرالدین شاه و متهم کردن او به سوء تدبیر در موضوع انحصار تنباکو و آغاز کردن یک حرکت ضد استبدادی علیه این انحصار به دلیل همین تفکر بود.

 

لاریجانی ادامه داد: ثروت‌گرایی و تجمل موضوع دیگری بود که سید جمال اسد آبادی آن را به عنوان یک مشکل بزرگ قلمداد می‌کرد و باعث ضعف امت اسلامی می دانست و معتقد بود این روحیه مانع اتحاد امت‌های اسلامی می‌شد و قرابت سید جمال با گرایش‌های عرفان دینی همواره او را از تجمل دور کرده بود و قطعا وی به دلیل وارستگی و تفضل الهی توانست یک نهضت جریان ساز و روشن را در جامعه‌ی اسلا می پایه‌گذاری کند.

 

لاریجانی تصریح کرد: توجه به وحدت امت اسلامی برای سید جمال‌الدین اسد‌آبادی بسیار اهمیت داشت و او معتقد بود وحدت در حول محور مشترکات اسلامی باعث توفیق سرزمین‌های اسلام خواهد بود و بر این نکته نیز تاکید داشت که تفرقه و غفلت از عقلانیت دینی و پرداختن به پرداختن به خرافات باعث ضعف در امت اسلامی خواهد بود و وظیفه‌ علمای اسلام است که با روشنگری‌ها و دانش خود مانع این مساله شوند و قطعا به نظر سید جمال تفرقه بزرگترین تهدیدی بود که مسلمانان را تهدید می‌کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کشتار اخیر مردم پاکستان گفت: مقابله با جنایات پاکستان برای ایجاد تفرقه و فاصله انداختن بین مسلمانان باید بر اساس نظریات سید جمال باشد و مسلمانان از همه عناصر قدرت خود برای یک وحدت اصولی و مبتنی بر مشترکات دینی، حول محور قرآن استفاده کنند تا بتواند نقش واقعی خود را در معادلات جهانی ایفا نمایند.

 

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در حوزه‌ی حکومت دو رکن اساسی عدالت و امانت مد نظر سید جمال بود گفت: سید جمال عدل را بر مبنای به کار گماردن حاکمان کارآمد می‌دانست و معتقد بود استفاده از افراد توانمند و سپردن امور به انسان‌های دانا عین عدل است و بر این نکته نیز تاکید می‌کرد که برای استمرار یک حکومت امانتداری بسیار مهم است و اگر امانتداری کم رنگ شود خزائن کشورها خالی شده و پای یک حکومت ضعیف می‌شود و قطعا یکی از مشکلاتی که ما در عصر حاضر داریم نبود امانت در سیاست است.

 

وی تاکید کرد:‌ در عالم سیاست بین‌الملل اعتماد وجود ندارد و متاسفانه موضوعاتی که به سیاست اصالت می‌دهد از آن گرفته شده است و سیاست تبدیل به یک جنگ قدرت شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: به دلیل همین مشکل است که ما شاهد هستیم غربی‌هایی که بی‌تردید می‌دانند ایران سلاح هسته‌یی ندارد و به دنبال سلاح هسته‌یی نیز نیست محور دعوای خود را سلاح قرار داده اما در واقع مشکل آنان این است که رشد علمی در حد بالا در حد کشورهایی مثل ایران نیست ودستیابی کشوری مانند ایر ان به قدرت علمی توازن را در منطقه از بین می‌برد اما من به غربی‌ها اخطار می‌کنم که نباید از نجابت ایران سوء استفاه کنند و ایران را عصبانی کنند، حال دیگر خودشان می‌دانند.

 

رئیس قوه مقننه همچنین افزود: تاکید سید جمال‌الدین اسد آبادی بر قانون و مجلس مردمی نیز بسیار تامل برانگیز بوده است و او معتقد بود در حکومت باید مجلسی مردمی ایجاد شود و نه مجلسی متشکل از اراده‌ی اشخاص خاصی؛ همچنین خرافه گرایی موضوعی بود که سید جمال الدین اسد آبادی را رنج می‌داد و او پیوسته عقلانیت را برای جامعه و حکام آن حیاتی می‌دانست.

 

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز اگر ایران در منطقه به یک قدرت تبدیل شده است و بر روی مرز دانش حرکت می‌کند این موضوع بی‌شک با تاکیدات رهبری و نشات گرفته از اندیشه‌های بلند سید جمال بوده است و امروز ایران مفتخر است که فکر سید جمال را به عنوان یک ایده‌ی حکومتی دنبال می‌کند.

 

لاریجانی افزود: البته در این راه با چالشی مانند برخی از دغل‌کاری‌های سیاست‌مداران آمریکا مواجه بوده است که از طرفی بر ادامه تحریم‌ها و تاثیر آن بر ملت تاکید می‌کند و از طرفی ادعای مذاکره مستقیم را مطرح می‌کند و در واقعیت پشت صحنه حرفی را می‌گویند و در رسانه‌ها چیز دیگری منعکس می شود؛ روشن‌بینی رهبری در همین نکته باعث تصمیم گیری‌های درست در مورد مذاکره با آ‌مریکا بود.

 

وی در پایان با تاکید بر تفکر و مجاهدت و پیروی از راه عالمین و مراجع واقعی برای رسیدن به یک جهان بینی درست و اسلام شناسی گفت: اگر امروز ما در شرایط اقتدار علمی و منطقه‌ای به سر می‌بریم به دلیل پیروی از راه امام و مرجعیت است و اگر کسی می‌خواهد به عنوان یک اسلام شناس صحبت کند باید بداند همین راه را باید طی کند و با تلاش و مجاهدت به اسلام شناسی برسد.

 

لاریجانی افزود: اگر این اتفاق برای فردی بیافتد دیگر حرف‌های سطحی نمی‌زند و نکته دیگری که ما باید د رکشور به آن توجه کنیم استفاده درست از امکانات مناسب اقتصادی مانند منابع طبیعی و شرایط ژئوپلتیک است و قطعا اقتصاد مبتنی بر تولید دوام خواهد داشت و ما نیز باید در زمینه تقویت تولید سرمایه‌گذاری کنیم تا موفقیت حاصل شود.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار