آخرین اخبار

19. اسفند 1391 - 21:03   |   کد مطلب: 173
سخنگوی شورای نگهبان گفت: قانون در مورد اعلام کاندیداتوری زودهنگام و همچنین تعیین شعارهای انتخاباتی ساکت است و در رابطه با این موارد نیازمند اصلاح قانون هستیم.

به گزارش آوای فامنین به نقل از  خبرگزاری فارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه در ادامه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی در مورد فعالیت‌های انتخاباتی زودهنگام و اعلام کاندیداتوری برخی افراد، گفت: اگر این موارد مصداق تبلیغات باشد قطعاً مراجع ذیربط موظفند که برخورد کنند.

وی افزود: این مسئله که آیا اعلام نامزدی و تشکیل جلسات در محدوده تبلیغات قرار می‌گیرد یا خیر مشخص نیست و در این رابطه نیازمند اصلاح قانونیم.

کدخدایی ادامه داد: اگر موارد مذکور مصداق تبلیغات باشد شورای نگهبان هم در این رابطه ورود پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این سؤال که اعلام شعار انتخاباتی آیا می‌تواند به عنوان تبلیغات انتخاباتی قبل از موعد باشد اظهار داشت: قانون در این زمینه ساکت است و مشخص نیست که این موارد مصداق تخلف باشد یا خیر.

کدخدایی در مورد تأیید صلاحیت افراد و اعلام نظر شورای نگهبان در خصوص برخی کاندیدها گفت: آیا شما از شورای نگهبان شنیده‌اید که در مورد افراد اظهار نظر کند؟ ما قانون را در تأیید صلاحیت‌ها مد نظر قرار می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شورای نگهبان تعاملی را با افراد برای کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری دارد، افزود: هیچ وقت قبل از ثبت‌نام و مشخص شدن کاندیداها ما صحبتی نمی‌کنیم؛ ممکن است خود افراد به ما مراجعه کنند و ما پرونده را در اختیارشان قرار دهیم و افراد بر اساس این موارد خودشان از کاندیداتوری منصرف شوند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: تکلیف شورای نگهبان را قانون تعیین کرده و شورا بر اساس قانون عمل می‌کند.

کدخدایی در پاسخ به این سؤال که معیار شورا برای تأئید افراد چیست، گفت: شورای نگهبان ابتدا و در درجه اول قانون را مد نظر قرار می‌دهد؛ ما سوابق افراد را بررسی می‌کنیم و افراد باید طبق فرمایش رهبری توانایی تصدی پست ریاست‌جمهوری را هم داشته باشند.

کدخدایی در مورد کاهش بودجه شورای نگهبان در لایحه 92 گفت: اگر به شما مسئولیتی را واگذار کنند و هزینه‌های آن را پیش‌بینی نکنند انجام وظایف سخت و دشوار خواهد شد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: ما شرایط کشور را درک می‌کنیم و خودمان را با این شرایط وفق می‌دهیم اما همچنان منتظریم هزینه‌ها به خصوص در مورد انتخابات در سه ماهه اول سال تأمین شود.

سخنگوی شورای نگهبان در مورد نظارت بر افراد بعد از تأیید صلاحیتشان هم گفت: در این رابطه ابتدا باید قانون را اصلاح کنیم و در درجه دوم نامزدها و طرفداران آنها باید از بداخلاقی‌هایی که در دور گذشته اتفاق افتاد جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: شورای نگهبان اقداماتی را در این رابطه و برای جلوگیری از مسائلی که در گذشته اتفاق افتاد پیش‌بینی کرده و گام‌هایی را در این رابطه برداشته است.

کدخدایی گفت: قوه قضاییه هم ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی را تشکیل داده که ما با این ستاد هم همکاری داریم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در مورد اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر قسم برای اجرای قانون اساسی گفت: ما معتقدیم قانون اگر مراحل تصویب خودش را نهایی کرد برای همه لازم‌الاتباع است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه نحوه تشخیص جریان فتنه و انحراف از نظر شورای نگهبان چطور است، گفت: اگر اعلام شود که دشمنان جمهوری اسلامی ایران قابل تأیید نیستند نیازمند معیارهایی هستیم که دشمن را تشخیص دهیم؛ معیارهای ما قانون و ملاک ما رفتار افراد است که باید منطبق بر قانون باشد.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار