آخرین اخبار

10. ارديبهشت 1392 - 8:56   |   کد مطلب: 1323

امیر رضا شفیعی و امیر محمد ارجمندی دستگاه محاسبه گر پویا هزینه آب بر روی کنتور را اختراع کردند که توضیحاتی درباره اختراع خود ارائه کردند:

آب یکی از منابع مهم در توسعه کشورمی باشد. در طول قرن بیستم، جمعیت جهان سه برابر و میزان استفاده از آب شش برابر شده است و با توجه به اینکه همه روزه در کشور هزینه های زیادی صرف تصفیه آب می شود و منابع آب شیرین بسیار کم است باید از آن درست استفاده کنیم ودر مصرف آن صرفه جویی کنیم.

تمایل مردم برای اطلاع از تعرفه ها و هزینه های آب در هنگام مصرف مارا به این فکر واداشت تا وسیله ای برای این کار طراحی و عملی سازیم.به نظر می رسد که با اجرای این طرح بر روی کنتور های آب بتوانیم تا حد زیادی هزینه ها را کاهش دهیم و یا حداقل آن را مدیریت کنیم که امری بسیار مهم برای افراد جامعه مخصوصا خانواده هاست.

این دستگاه با توجه به عواملی همچون میزان مترمکعب آب مصرفی و ضریب شهر و تعرفه آب و ....میزلن هزینه آب را محاسبه کرده و در حین مصرف آن را از طریق صفحه نمایش نشان می دهد.

کنتور آب به دو صورت عقربه ای و دیجیتال می باشد و کار آن نمایش متر مکعب آب مصرف شده است.

مزایای طرح:

1.مدیریت هزینه و آب بهای مصرفی

2.کاهش دادن هزینه خانواده

3.صرفه جویی در منابع آب کشور

4.آگاه شدن مردم از نوع تعرفه های آب

5.ساخت کنتورهایی با امکانات بیشتر

6.امکان تغییر تعرفه دستگاه

7.امکان ارسال پیامک از طریق سیمکارت

معایب طرح:

1.جاگیر بودن

2.هزینه جانبی کنتور

ودر پایان با توجه به نام گذاری سال 1392 توسط مقام معظم رهبری به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی امید است که با نتیجه دادن این طرح گامی در راستای حماسه اقتصادی پیش برده باشیم.

 

 

امیر حسین زارعی و رضا شمخانی  برای رفع معایب دینام خودرو های مزدا، اختراعی داشتند که توضیحاتی را در مورد اختراع خود ارائه دادند:

دینام یا ژنراتور دستگاهی است که انرژی مکانیکی خود را توسط تسمه از پروانه می گیرد و تولید جریان الکتریسیته می کند.

دینام جریان مصرف شده از باطری را در هنگام استارت زدن جبران می کند و همچنین الکتزیسیته ی مورد نیاز دستگاه های الکتریکی را مانند رادیو و چراغ ها و .... بخاری را تامین می کند.

اکثر خرابی دینام ها سوختن دیود و یا سیم پیچی آرمیچر و یا استاتور می باشد.

گرمی هوا باعث بالا رفتن درجه حرارت موتور و به مدار آمدن دور فن ثانویه با حد اکثر دور می گردد از طرفی استفاده از کولر خودرو و قرار دادن دور فن کولردر دور حداکثر و ترافیک سنگین شهر ها باعث کاهش سرعت خودرو و به طبع آن باعث کاهش دور موتور شده که نتیجه آن پایین آمدن قدرت تولید برق دینام می گردد.

وسایل برقی که در این حال با حداکثر ظرفیت خود کار می کنند باعث مصرف ذخیره برق باطری می گردند.این کمبود برق را می باید دینام جبران نماید.به دلیل پایین آمدن دور موتوردینام دیگر توان مداوم شارژ باطری را نداشته و برق وسایل توسط دینام تامین می گردد که باعث فشار مضاعف بر دینام و در نهایت اگر این مدت زمان طولانی باشد باعث سوختن دینام می گردد.

اهداف اختراع:

  1. بالا بردن راندمان دینام ماشین های مزدا برای تولید برق بیشتر تا 60 درصد
  2. کاهش هزینه های مصرفی برای تعمیر دینام تا 90 درصد
  3. استفاده از وسایل و تجهیزات تولید داخل برای تعمیر دینام (بومی سازی دینام این خودروها)
  4. افزایش عمر دینام و تولید انرژی (برق) بیستر
  5. جلوگیری از سوختگی قطعات به کار رفته در دینام (به ویژه سیم پیچ)
  6. رفع کارایی پایین قطعات تولید داخل

 

 

زمینه های فنی:

فیزیک

مکانیک

الکترونیک

موارد استفاده:

دینام به کار رفته در خودرو های کاپرا به علت کم و زیاد شدن جریان یا به دلایل گوناگون از کار افتاده و نمی تواند وظیفه ی خود را به نحواحسن انجام دهد.با قطعه به کار گیری شده هم مشکل کم و زیاد شدن جریان برق را در اتومبیل رفع میکند و هم از سوختگی دینام جلوگیری می کند.همچنین کارایی دینام این گونه خودرو ها تا 60 درصد وهزینه ی تعمیر آن ها تا 90 درصد کاهش می دهد.

منبع:زنگ اول

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار