آخرین اخبار

5. ارديبهشت 1392 - 11:23   |   کد مطلب: 1220
بنزین در سال 57 با قیمت یک تومان در هر لیتر در اختیار مردم قرار می گرفت و امروز صحبت از بنزین یک هزار تومانی در میان است.

1_634905561679825478_s

به گزارش آوای فامنین به نقل از  پانا، بنزینی که در سال 57 با قیمت یک تومان به ازای هر لیتر عرضه می شد با افزایش مصرف و قاچاق، مسولان را بر آن داشت تا قیمت آن را به 700 تومان برسانند اما عدم توازن در قیمت ارز سبب شده است تا صحبت از بنزین 3 هزار تومانی هم به میان بیاید.

بیش از2 سال از اجرای هدفمندی یارانه ها و ورود بنزین 700 تومانی به پمپ بنزین ها می گذرد؛ تنها توجیهی که برای رشد ناگهانی بنزین مطرح می شد؛ جلوگیری از قاچاق سوخت در کشور بود. در آن زمان هر لیتر بنزین بیش از یک دلار در منطقه به فورش می رفت و دلار در بازار ایران یک هزار و 100 تومان قیمت داشت که با اعمال نرخ 700 تومانی برای هر لیتر بنزین میزان قاچاق سوخت به شدت کاهش یافت؛ تا جایی که وزیر اقتصاد این دستاورد مهم را در همه همایشهای مرتبط و غیر مرتبت اعلام می کرد.

در سال 1357 هر لیتر بنزین به نرخ یک تومان و در سال 59 هر لیتر بنزین 3 تومان به فروش می رسید یعنی رشد 300 درصدی در مدت 2 سال که شاید بیشترین نرخ رشد برای قیمت بنزین در 30 سال گذشته به شمار آید.

در سال 1374 قیمت بنزین به یکباره دو برابر افزایش یافت و از هر لیتر 5 تومان به نرخ 10 تومان رسید.
تا آن زمان قیمت بنزین هر چند سال یک بار افزایش می یافت (به عنوان مثال بنزین برای پنج سال با قیمت هر لیتر 5 تومان عرضه می شد) اما از سال 1374 به بعد هر سال شاهد افزایش قیمت این فراورده بودیم.

در زمان روی کار آمدن دولت اصلاحات(1376) هر لیتر بنزین به نرخ 16 تومان عرضه می‌شد که این رقم در پایان کار این دولت به بیش از 80 تومان رسید.

با روی کار آمدن دولت اصولگرای محمود احمدی نژاد سیاست "کاهش مصرف بنزین" اتخاذ شد و به دنبال این سیاست دولت اقدام به سهمیه بندی بنزین کرد. این سیاست به طور موقت توانست مانع از قاچاق بنزین به خارج از کشور شود اما میزان مصرف را آن طور که انتظار می رفت کاهش نداد، از طرفی قیمت دلار در سالهای پس از آن روند افزایشی داشت و دلار آزاد به 3 هزار تومان رسید؛ این به معنای رشد قیمت بنزین در منطقه و در نتیجه توجیه اقتصادی برای قاچاق سوخت است. از این رو در ماه های پیش شاهد افزایش مصرف سوخت بوده ایم اما این سوخت آیا در داخل کشور مصرف می شود؟

از واردات 27 میلیون لیتری تا استقلال در تولید

ایران در سال 1361 برای اولین بار بنزین وارد کرد، در این سال واردات ایران یک میلیون و 200 هزار لیتر بنزین در روز بود اما بی توجهی به مدیریت مصرف باعث شد تا واردات بنزین ایران در سال 1368 به پنج میلیون لیتر در روز افزایش یابد. بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مراجع رسمی در سال 1381 کشور به واردات 10 میلیون لیتر در روز نیاز داشته که در سال 1383 به حدود 22 میلیون لیتر افزایش یافت.

در سال 1385 میزان واردات کشور به 27 میلیون لیتر رسید اما پس از هدفمندی یارانه ها و با افزایش نرخ سوخت، و همچنین توسعه پالایشگاه های داخلی میزان واردات بنزین به کشور روند نزولی در پیش گرفت تا جایی که برخی از منابع ادعای عدم واردات بنزین را مطرح کردند.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار