آخرین اخبار

25. مهر 1392 - 8:42   |   کد مطلب: 3854
یک فوق تخصص قرنیه تشریح کرد
وقتی قرنیه قوز می‌کند چه باید کرد؟
شاید برای خیلی‌ها واژه قوز قرنیه تعجب برانگیز یا خنده آور باشد ولی واقعیت این است که به دلایل مختلف قرنیه هم قوز می‌کند و موجب ایجاد خطای دید از نوع آستیگماتیسم می‌شود.

کم نیستند افرادی که وقتی به چند متخصص چشم مراجعه می‌کنند هرکدام نمرات مختلفی از چشم را برای او تعیین می‌کنند و بیمار این اختلاف نمره چشم خود را به پای مهارت پزشک می‌گذارد و در نهایت عینک و لنز هم در دید فرد تاثیر چندانی ندارد که شاید دلیل آن قوز قرنیه(کراکتونوس) باشد.

سید فرزاد محمدی فوق تخصص قرنیه در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد قوز قرنیه اظهار داشت: قوز قرنیه مانعی برای جراحی عیوب انکساری است و شاید بسیاری از پیوندهای قرنیه به همین دلیل باشد. اگر شکل قرنیه را برشی از یک کره محسوب کنیم یک جایی از حد مورد انتظار برآمدگی بیشتری دارد که شکل قوز کوهان پیدا می‌کند.

وی گفت: در این نوع عارضه شیب قرنیه یکدست و یکنواخت نیست و به طور معمول در ناحیه پایین و سمت خارج قرنیه به شکل غیرقرینه برآمدگی پیدا می‌کند.

این فوق تخصص قرنیه گفت: این شکل قرنیه سبب می‌شود که قدرت قرنیه در همه جا یکسان نباشد و خطای انکساری شبیه آستیگماتیسم نامنظم ایجاد ‌شود یعنی دید فرد با عینک و لنزهای معمولی قابل اصلاح نیست.

محمدی در پاسخ به اینکه قوز قرنیه در چه افرادی شیوع دارد گفت: کشور ما در کمربند شیوع قوز قرنیه قرار دارد و تظاهر این بیماری به طور متوسط در 15 تا 25 سالگی است. این عارضه از آنجا شروع می‌شود که والدین متوجه می‌شوند نمره عینک سال به سال تغییر می‌یابد و قسمت آستیگماتیسم آن افزایش می‌یابد. به تدریج فرد احساس می‌کند حتی عینک هم دید رضایت بخش برای او ایجاد نمی‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در عین حال بیمار از این موضوع گلایه‌مند است که وقتی به پزشکان مختلف مراجعه می‌کند نمره‌های مختلفی برای چشم ارائه می‌شود که می‌تواند ناشی از بی‌نظمی‌های سطح قرنیه باشد که در معاینات مختلف خودش را به صورت خطای انکساری متغیر نشان می‌دهد.

گفته می‌شود که ارث در ایجاد قوز قرنیه دخالت دارد و یک سری عوامل محیطی ضربه دوم را می‌زند و فردی که استعداد این را دارد که لایه‌های قرنیه آن روی هم لیز می‌خورد و چسبندگی بین بافتی را به میزان کافی نداشته باشد بروز پیدا می‌کند.

به گفته عضو هیئت پژوهشی بیمارستان فارابی حساسیت های چشمی که سبب می شود فرد بیشتر پلک بزند و مالش چشم می‌تواند علامت آلرژی و ایجاد قوز قرنیه باشد.

وی در مورد امکان درمان این عارضه گفت: این عارضه درمان قطعی ندارد ولی با تابیدن اشعه فرابنفش ارتباط بین لایه‌ای ایجاد می‌شود که این بیماری منجمد می‌شود و تا 80 درصد از پیشرفت بیماری جلوگیری کنیم.

این فوق تخصص قرنیه راهکار نهایی را استفاده از لنزهای سخت عنوان کرد و گفت: وقتی لنز سخت روی قرنیه قرار می‌دهیم لایه اشکی که بین لنز و قرنیه ایجاد می‌شود نامنظمی را اصلاح می‌کند.

دیدگاه شما

وضع هوای فامنین
عکس ماهواره ای شهرستان فامنین
قیمت روز طلا، سکه و ارز در بازار
پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی
فرمانداری فامنین
شهرداری فامنین
کانال تلگرامی آوای فامنین
بازی قیام مختار